s broker
انواع تحلیل در بازارهای مالی ( تکنیکال ، فاندامنتال ، سنتیمنتال )

انواع تحلیل در بازارهای مالی ( تکنیکال ، فاندامنتال ، سنتیمنتال )

9 خرداد 1402
0 لایک
دقیقه

در تمام بازارهای مالی، اصل اساسی و مهم، تحلیل دقیق و حرفه ای است. بازارهای مالی اصولا ماهیتی پویا و متغیر دارند و عوامل متنوعی در تعیین قیمت‌های ارزش‌گذاری شده هر بازار موثر خواهد بود. در این مقاله با انواع مختلف تحلیل بازار آشنا خواهیم شد. سه نوع تحلیل برای پیش‌بینی حرکات بازار استفاده می‌شود :

  • تحلیل بنیادی (فاندامنتال - Fundamental analysis) : در تحلیل بنیادی، معامله گران به بررسی گزارشات داده های اقتصادی و عناوین خبری مختلف مربوط به اقتصاد کلان، همچون نشت های بانک های مرکزی و غیره اهمیت میدهند.
  • تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) : در تحلیل تکنیکال معامله گران به شناسایی نمودار ها، برای تشخیص و شناسایی روندها، الگو ها و مطالعه قیمت گذشته ارز بر روی نمودار تمرکز دارند و آن ها را مورد بررسی قرار میدهند.
  • تجزیه و تحلیل احساسات (Sentiment analysis) : در تحلیل احساسات بازار، معامله گران بیشتر به وضعیت بازار یا روانشناسی افراد درون آن بازار، و نگرش کلی سرمایه گزاران به یک دارایی خاص میپردازند، که از طریق فعالیت و رفتار قیمت آن دارایی خاص، پدید می آید.

تحلیل بنیادی (فاندامنتال - Fundamental analysis)

تحلیل بنیادی ( فاندامنتال ) در بازار فارکس به تمرکز بر اخبار و رویدادهای اقتصادی می‌پردازد که در این بازار وجود دارند. این رویکرد مورد توجه معامله گران حرفه‌ای و تحلیل‌گران بازار فارکس قرار دارد، زیرا آن‌ها علاوه بر تحلیل تکنیکال، بر رویدادهای اقتصادی تمرکز زیادی دارند. دلیل این تمرکز در زمان رویدادها نهفته است زیرا می‌بینیم که این رویدادها تأثیر قابل توجهی بر بازار دارند. با توجه به این نوع تحلیل، معامله گران می‌توانند از طریق بررسی خبرها و رویدادهای اقتصادی، میزان تأثیر آن‌ها را بر بازار فارکس بسنجند. برخی از رویدادهای مهم شامل اعلان نتایج اقتصادی، تغییرات سیاست‌های مالی و پولی، توافقات تجاری، تحریم‌ها، تغییرات سیاسی و رویدادهای جهانی می‌باشند. در هنگام وقوع این رویدادها، قیمت ارزها ممکن است به طور ناگهانی تغییر کند و بر اساس اطلاعات جدید، معامله گران قادرند تصمیمات خرید و فروش بهتری بگیرند. تحلیل بنیادی باعث می‌شود تا معامله گران ، علاوه بر تحلیل تکنیکال، از تغییرات در شرایط اقتصادی و سیاسی استفاده کنند تا روند‌ها و الگوهای بازار را بهتر بفهمند.

عوامل کلیدی موثر بر تحلیل بنیادی

اجازه دهید در حال حاضر با عوامل کلیدی که بر تحلیل بنیادی ( فاندامنتال )  تأثیر می‌گذارند ، آشنا شویم. در زیر، این عوامل به طور خلاصه توضیح داده شده است:

قیمت بازار در زمان انتشار اخبار و شاخص اقتصادی میتوانید به صورت ناگهانی و شدید حرکت کنید.

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

تحلیل تکنیکال (technical analysis) چارچوبی است که معامله گران، حرکت قیمت را در آن مطالعه می کنند. تحلیل تکنیکال در بازار های مالی روشی برای پیش بینی رفتار احتمالی نمودار از طریق داده های گذشته همچون قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و … است. این روش در تمام بازار هایی که بر اساس عرضه و تقاضا فعالیت می کنند کاربرد دارد.

برای درک بهتر مفهوم تحلیل تکنیکال، باید به این نکته توجه کنیم که این نوع تحلیل با نمودار قیمت و رفتار گذشته آن رابطه مستقیمی دارد. به طرزی ساده تر، تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی به مطالعه حرکات و رفتار گذشته نمودار قیمتی می‌پردازد تا بتواند بر اساس این رفتار گذشته، آینده را پیش بینی کند. زیرا در تحلیل تکنیکال، اصلی وجود دارد که می‌گوید: "گذشته دوباره تکرار می‌شود". بنابراین، هدف اصلی در این نوع تحلیل، پیش بینی آینده بر اساس گذشته است.

تحلیل تکنیکال بر اساس استفاده از اصول و الگوهای مشخصی که در رفتار گذشته نمودار قیمت‌ها مشاهده شده است، صورت می‌گیرد. این الگوها می‌توانند شامل ترندها، نقاط پشتیبانی و مقاومت، شاخص‌های فنی و سایر ابزارهای مشابه باشند. با تحلیل این الگوها و اصول، تحلیل‌گران تلاش می‌کنند تا الگوهای تکراری و تغییرات قیمتی را شناسایی کرده و بر اساس آن‌ها، به پیش بینی‌هایی درباره رفتار آینده بازار می‌پردازند.

تجزیه و تحلیل احساسات (Sentiment analysis)

این روش تحلیلی بر پایه روانشناسی رفتاری و علم نوین اقتصادی، شکل گرفته و به طور کلی بیشتر معامله گران در این روش به دنبال تشخیص قدرت بازار میباشند، و با شناسایی حرکات معامله گران بزرگ، و با دنبال کردن قدرت روند حرکتی آن ها در همان جهت دست به معامله میزنند، پس به طور کلی میتوان گفت بیشتر معامله گران در این روش به دنبال تشخیص قدرت بازار می باشند. احساسات در بازار فارکس اندازه گیری معامله گرانی میباشد که، یک دیدگاه خاص نسبت به ارز یک کشور دارند، و با توجه به اینکه در بازار فارکس دو ارز در مقابل یک دیگر قرار میگیرد، یک موقعیت هم میتواند احساسات صعودی و هم نزولی را بیان کند. به عنوان مثال اگر در جفت ارز (Aud-Usd) در مورد دلار استرالیا چشم انداز مثبت، و در مورد دلار آمریکا چشم انداز منفی وجود داشته باشد، میتوان در مورد روند حرکتی آن ها پیشبینی هایی انجام داد.

چه نوع تحلیلی بهتر است ؟

هر یک از این استراتژی‌ها دارای اهمیتی برابر است و نمی‌توان آن‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد. ترکیبی از تحلیل بنیادی، تکنیکال و احساساتی بهترین نوع تحلیل است. هر تکنیک تحلیلی نیاز به پشتیبانی دیگری دارد تا به ما داده‌های کافی درباره بازار فارکس را ارائه کند. این سه استراتژی به هم دست می‌دهند تا به شما کمک کنند در تجارت فارکس ایده‌های خوبی داشته باشید. تمامی اطلاعات تاریخی قیمت (برای تحلیل فنی) و آمارهای اقتصادی (برای تحلیل بنیادی) موجود است ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ذهن خود را باز کنید (برای تحلیل احساسات) و مهارت‌های تحلیلی خود را آزمایش کنید. برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای در بازار فارکس، باید بدانید که چگونه از این سه نوع تحلیل بازار فارکس به طور مؤثر استفاده کنید.

برای موفقیت بیشتر در بازار باید بتوانید، هر سه نوع تحلیل را در کنار یکدیگر استفاده کنید و در هر سه مورد تعادل لازم را ایجاد کنید، چون این سه روش مکمل یک دیگر در بازار میباشند و تنها در این صورت است که میتوان از معاملات بیشترین سود را کسب کرد.

هیچگاه نسبت به یک نوع تحلیل متعصب نباشید و خود را مدام در حال یادگیری روش های جدید، برای پیشرفت در بازار فارکس قرار دهید.