s broker
گپ قیمتی (Gap) یا شکاف قیمتی چیست؟

گپ قیمتی (Gap) یا شکاف قیمتی چیست؟

20 آبان 1402
1 لایک
دقیقه

تفاوت‌های قیمت (گپ ها) به طور منظم در بازارها، به ویژه در بورس و سهام، اتفاق می‌افتد که این موضوع باعث می‌شود تجارت در بازه‌های قیمتی (gap trading) یک پدیده مهم برای درک بازارها باشد. 

گپ قیمتی (Gap) چیست؟

گپ به ناحیه ای از نمودار اشاره می کند که در آن هیچ فعالیت معاملاتی صورت نگرفته است. این زمانی ظاهر می شود که قیمت یک دارایی به شدت به سمت بالا یا پایین حرکت می کند و چیزی بین آن وجود ندارد، به طوری که بین دو Candle هیچ همپوشانی وجود نداشته باشد. به این معنی که بازار با قیمت متفاوتی نسبت به بسته شدن قبلی خود باز شده است. 

گپ قیمتی (Gap)

دلایل تشکیل گپ های قیمتی

می‌توان اظهار کرد که علت اصلی شکل گیری تفاوت‌های قیمتی در بازارها، به خصوص در بازار های مالی (بورس، فارکس، ارزهای دیجیتال) ، انتشار ناگهانی اخبار می‌باشد. اگر این اطلاعات از پیش قابل پیش‌بینی باشند، معمولاً تاثیر کمتری دارند ولی در صورت بروز یک اخبار ناگهانی، احتمال وقوع یک تفاوت قیمتی زیاد بسیار بالاست. همچنین، در نواحیی که تقاضا و عرضه بالایی وجود دارد، احتمال وقوع این تفاوت‌های قیمتی نیز افزایش می‌یابد.

  • کمبود نقدینگی
  • عدم وجود خریدار و فروشنده به اندازه کافی
  • حجم زیاد یک سهم یا دارایی
  • عوامل فاندامنتال
  • انتشار اخبار مهم

انواع گپ ها در معاملات 

به طور کلی گپ ها به 4 دسته تقسیم بندی می‌شود:

  • گپ رایج (Common gap)
  • گپ شکست (Breakaway gap)
  • گپ ادامه دهنده (Continue gap)
  • گپ فرسودگی (Exhaustion gap)

1. گپ رایج (Common gap)

گپ های معمولی یا رایج (Common gap) این نوع شکاف از ابعاد بزرگی برخوردار نیست و به راحتی پر می‌شود. تشکیل این تفاوت‌ها معمولاً به دلیل تعطیلی بازار اتفاق می‌افتد. همانطور که از نام این تفاوت‌ها پیداست، ما به طور معمول این پدیده را در بازارهای مالی مشاهده می‌کنیم و معمولا فرصت‌های تجارت جذابی ارائه نمی‌دهند.

گپ رایج (Common gap)

2. گپ شکست (Breakaway gap)

این نوع گپ بسیار مهم است و نشانگر آغاز یک حرکت قدرتمند می‌باشد. ویژگی مهم این نوع گپ یک ناحیه جانبی یا تراکم است. این تفاوت عمدتاً زمانی رخ می‌دهد که قیمت در حال امتحان یک سطح جدید است؛ این سطوح ممکن است شامل حمایت، مقاومت، خط روند، کانال، الگو های قیمتی و ... باشند. قیمت ناگهان این ناحیه را با یک اختلاف قیمت میشکند و در جهت شکست حرکت می‌کند. این گپ نمایانگر آغاز یک روند جدید است و تحلیلگران پس از مشاهده آن، می‌توانند از ابتدا یک روند را پیش‌بینی کنند. در این منطقه شاهد حجم معاملات بالاتری خواهیم بود.

گپ شکست (Breakaway gap)

3. گپ ادامه دهنده (Continue gap)

شکاف های ادامه دهنده در بازار فارکس در میانه یک روند موجود رخ می دهد. در جهت روند رخ می دهد.

گپ ادامه دهنده (Continue gap)

4. گپ فرسودگی یا خستگی (Exhaustion gap)

این نوع شکست در انتهای یک روند صعودی و نزولی اتفاق می‌افتد. پس از تشکیل این نوع گپ روند معکوس می‌شود. گپ های خستگی زمانی رخ می‌دهند که قیمت یک دارایی پس از یک افزایش سریع، به شدت کاهش پیدا می‌کند. این تفاوت به تریدرها نشان می‌دهد که در حال حاضر تقاضا برای دارایی کاهش یافته است.

گپ فرسودگی (Exhaustion gap)

پر شدن گپ قیمت

پر شدن گپ به معنای بازگشت قیمت به سطحی است که شکاف یا گپ در آن اتفاق افتاده است. در برخی موارد، گپ‌ها پس از مدت کوتاهی با بازگشت قیمت پر می‌شوند. اتفاق مهمی که با پر شدن گپ رخ می‌دهد ادامه روند قبلی قیمت پیش از ایجاد گپ است.

اغلب پر شدن گپ به‌عنوان نوعی استراتژی معاملاتی استفاده می‌شود. بسیاری از تریدرها با تشخیص گپ‌هایی که احتمال پر شدن آن‌ها وجود دارد، نقاط ورود و خروج معامله را انتخاب می‌کنند.

معامله با گپ ها : استراتژی ها و نکات تجارت گپ ها

هر نوع گپ، اطلاعات منحصربفردی را درباره رفتار بازار و فرصت‌های معاملاتی بالقوه ایجاد می‌کند. تریدرها می‌توانند با تشخیص خصوصیات انواع گپ‌ها، تصمیم گیری‌های آگاهانه‌تری انجام داده و عملکردشان را ارتقاء دهند.

در ادامه مروری بر نکات مهم برای ترید کردن بر اساس گپ داریم:

  • تشخیص نوع گپ: پیش از شروع یک معامله، باید گپی که با آن رورو هستید را مشخص کنید. تعیین کنید که این گپ از نوع متداول است یا خستگی و غیره. چون ترید کردن بر اساس هر گپ نیاز به اجرای استراتژی‌های متفاوتی دارد.
  • ارزیابی روند جاری بازار: وضعیت کلی بازار و جو احساسی را ارزیابی کنید و سپس مشخص کنید که این گپ همسو با روند جاری بازار است یا نشان دهنده احتمال معکوس شدن آن است. مثلاً گپ تداوم نشان دهنده حرکت در راستایی همسو با روند غالب است. در مقابل، گپ خستگی نشان می‌دهد که ممکن است به زودی قیمت‌ها در جهت مخالف حرکت کنند.
  • تأیید با استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال: برای تأیید سیگنال‌های معاملاتی ایجاد شده توسط گپ، از اندیکاتورهای تکنیکال استفاده کنید. سطوح مقاومت و پشتیبانی، خطوط روند و سایر الگوهای قیمت می‌توانند به تعیین اهمیت گپ و تشخیص فرصت‌های معاملاتی بالقوه کمک کنند.
  • تعیین نقاط ورود و خروج: بر اساس تحلیل‌هایی که انجام دادید، برای معاملات خودتان نقاط ورود و خروج واضحی مشخص کنید. برای حفاظت از پوزیشن خودشان در صورت پیش نرفتن شرایط طبق پیش‌بینی‌ها، استفاده از سفارشات حد ضرر را در نظر داشته باشید. سپس بر اساس تغییرات بالقوه قیمت پس از گپ، سود هدف را برای خودتان تعیین کنید.

نکات کلیدی استفاده از گپ‌ها

  • زمانی که قیمت شروع به پر کردن گپ می‌کند، چون در آن بین حمایت یا مقاومتی وجود ندارد، معمولا بدون توقف گپ پر می‌شود.
  • درست تشخیص دادن نوع گپ بسیار مهم است و می‌تواند از این‌ که شما وارد معامله اشتباهی شوید، جلوگیری کند. مثلا گپ‌های خستگی و گپ‌های ادامه دهنده سیگنال‌هایی خلاف جهت یکدیگر به ما ارائه می‌دهند، پس مطمئن شوید نوع گپ را درست تشخیص داده‌اید.
  • معامله‌گران خرد معمولا اسیر هیجانات می‌شوند، اما معامله‌گران باتجربه و افرادی که برای موسسات بزرگ معامله می‌کنند، اسیر این هیجانات نمی‌شوند. مراقب باشید و صبر کنید تا قیمت به محدوده دلخواه شما برسد.
  • حتما حجم معاملات را زیرنظر داشته‌ باشید. حجم معاملات بالا می‌تواند نشانه گپ‌های ادامه دهنده و حجم معاملات پایین معمولا نشانه‌ گپ‌های خستگی است. 

نتیجه گیری : گپ (Gap) یا شکاف قیمتی

شکاف یا گپ (Gap) در نمودار قیمت به شکل فاصله‌ای بین قیمت پایانی معاملات در روز گذشته و قیمت آغازین معاملات در روز بعد ظاهر می‌شود. این شکاف ممکن است به دلیل انتشار اخبار بنیادی مهم در رابطه با یک دارایی یا کاهش نقدینگی اتفاق افتد.

گپ‌ها انواع مختلفی دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. لازم است که یک تریدر حرفه‌ای این گپ‌ها و سیگنال‌هایی را که می‌دهند، به درستی شناسایی کند تا بتواند به موقع به معامله وارد یا از آن خارج شود.