s broker
بهترین جفت‌ارزهای فارکس برای معامله

بهترین جفت‌ارزهای فارکس برای معامله

15 فروردین 1403
0 لایک
دقیقه
s broker

شما بعنوان یک معامله‌گر فارکس می‌توانید از بین ده‌ها جفت‌ارز برای معامله انتخاب کنید، اما کدام‌یک انتخاب درست است و تله‌های پنهان و رایج در هنگام انتخاب جفت‌ارزهای فارکسی اشتباه برای معاملات شما کدامند؟ انتخاب جفت‌ارزهای فارکسی اشتباه می‌تواند به شرایط معاملاتی غیربهینه، افزایش ریسک، و کاهش سودآوری منجر شود. بهترین جفت‌ارزهای فارکس اغلب مواقع به نوسانات بازار، رویدادهای اقتصادی، نقدینگی، و تحمل ریسک فردی شما بستگی دارند.

شما بعنوان یک معامله‌گر فارکس می‌توانید از بین ده‌ها جفت‌ارز برای معامله انتخاب کنید، اما کدام‌یک انتخاب درست است و تله‌های پنهان و رایج در هنگام انتخاب جفت‌ارزهای فارکسی اشتباه برای معاملات شما کدامند؟ انتخاب جفت‌ارزهای فارکسی اشتباه می‌تواند به شرایط معاملاتی غیربهینه، افزایش ریسک، و کاهش سودآوری منجر شود. بهترین جفت‌ارزهای فارکس اغلب مواقع به نوسانات بازار، رویدادهای اقتصادی، نقدینگی، و تحمل ریسک فردی شما بستگی دارند.

پرنوسان‌ترین جفت‌ارزهای فارکس

اولین گام در هنگام انتخاب یک جفت‌ارز فارکسی برای معامله‌ این است که مطمئن شوید نوسان کافی از خود نشان دهد. این شرط مهمی است چون شما فقط زمانی قادر به تشخیص معاملات برنده با یک حجم قابل‌توجه خواهید بود که جفت‌ارز فارکس انتخاب‌شده توسط شما، تحرک کافی داشته باشد. ممکن است یافتن فرصت‌های سودآور در مواقعی که قیمت حرکت نمی‌کند دشوارتر باشد، و حرکات رونددار بزرگ، ریسک کمتری داشته باشند. مخصوصا برای معامله‌گرانی که روند را دنبال می‌کنند، یا معامله‌گرانی که سعی دارند ادامه‌ی حرکات قیمت را بگیرند، در مقوله‌ی انتخاب جفت‌ارز، سطوح بالای نوسان، یک عامل مهم است. ممکن است این مورد در تایم‌فریم‌های پایین‌تر نقش چندان مهمی ایفا نکند، زیرا هدف معامله‌گران، تحرکات قیمتی کوچکتر است.

تصویر زیر نشان می‌دهد که AUD/USD و NZD/USD بطور میانگین طی 40 هفته‌ی اخیر بیشترین تحرک را از لحاظ بازه‌ی درصدی داشته‌اند. همچنین سایر جفت‌ارزهای فرعیِ AUD و NZD مانند AUD/JPY ، NZD/JPY، یا AUD/CHF نیز سطوح بالایی از نوسان را نشان می‌دهند.

برخی جفت‌ارزهای اصلی فارکس مانند USD/JPY و GBP/USD که بطور رایج معامله می‌شوند نیز سطوح بالایی از نوسان را نشان می‌دهند، اما بعد از جفت‌ارزهای فرعی AUD و NZD قرار می‌گیرند. سایر جفت‌ارزهای اصلی فارکس مانند EUR/USD (که از همه بیشتر معامله می‌شود)، سطوح نوسان بسیار کمتری را نشان می‌دهند. بسیاری از معامله‌گران جدید بطور خودکار جذب EUR/USD ، USD/CAD یا EUR/GBP می‌شوند، ولی با در نظر گرفتن تحرکات درصدی، ممکن است اینها انتخاب بهینه‌ای نباشند.

نوسانی‌ترین‌ها از لحاظ پیپ

اگر صرفا بازه‌ی پیپ را در نظر بگیریم، اکنون برخی جفت‌ارزهای GBP را نیز در کنار جفت‌ارزهای فرعی فارکس AUD  و NZD که جلوتر ذکر کردیم در بین نوسانی‌ترین‌ جفت‌ارزها می‌یابیم. با این حال، جفت‌ارزهای اصلیEUR/USD ، USD/CAD و EUR/GBP بعد از نوسانی‌ترین‌ جفت‌ارزها قرار می‌گیرند؛ جفت‌ارزهای اصلی EUR/USD و USD/CAD بطور میانگین و در مقایسه با GBP/NZD یا GBP/JPY، فقط نیمی از بازه‌ی پیپ آنها را دارند.

دراینجا باید توجه داشت که این ویژگی‌ها در گذر زمان می‌توانند تغییر کنند و ممکن است شما برخی دوره‌های زمانی را پیدا کنید که طی آنها، EUR/USD یا USD/CAD که معمولا کم‌نوسان هستند، سطوح بالایی از نوسان را به نمایش بگذارند. مخصوصا مواقعی که شرایط جفرافیایی-سیاسی یا اقتصاد کلان (مطالعه‌ی بیشتر: مهم‌ترین رویدادهای خبری فارکس) دستخوش تغییرات قرار می‌گیرند، می‌تواند تاثیر مستقیم بر روی نوسانات داشته باشد. بنابراین، باید به نوسانات و تحرکات قیمتی میانگین به‌دقت توجه کنید تا بتوانید تغییرات روند را در مراحل اولیه تشخیص دهید و انتخاب بازار خود را مطابقت دهید.

فعال‌ترین جلسات معاملاتی

در کنار یافتن جفت‌ارزهای فارکسی که سطوح نوسان کافی از خود نشان می‌دهند، شناسایی جفت‌ارزهای فارکس که درطول ساعات معاملاتی فعال شما تحرک دارند نیز به همان اندازه مهم است. اگر بخواهید یک جفت‌ارز فارکسی بخصوص را معامله کنید، کمکی به شما نخواهد کرد؛ زیرا تصاویر بالا، نوسان قابل‌توجه آن جفت‌ارز را تایید کرده‌اند، ولی فعال‌ترین ساعات، خارج از ساعات معاملاتی فعال شما قرار دارند (زمانی که شما مشغول کار یا خواب هستید). این قضبه برای  استراتژی‌های معامله‌گری روزانه و معامله‌گران تایم‌فریم‌های پایین‌تر کاملا صدق می‌کند.

روز معاملاتی 24-ساعته عموما به 4 جلسه‌ی معاملاتی تقسیم می‌شود: اولین بازارهایی که در یکشنبه شب بازگشایی می‌شوند (اگر زمان نیویورک را در نظر بگیریم) استرالیا و توکیو و متعاقب آنها لندن و درنهایت نیویورک هستند.

زمانی که فعالیت قیمتی جلسات معاملاتی مختلف را تصویرسازی می‌کنیم، به نکات زیر دست می‌یابیم: ما از نیویورک (UTC-5) بعنوان مرجع زمانی برای تحلیل‌های زیر استفاده می‌کنیم.

هرچه رنگ سبز تیره‌تر باشد، آن دوره‌ی معاملاتی فعال‌تر است؛ هرچه روشن‌تر باشد، فعالیت کمتری دارد.

اگرچه دانستن زمان فعال‌ترین ساعات معاملاتی مهم است، ولی جفت‌ارزهای مختلف، به‌شکل متفاوتی به ساعات بازار پاسخ می‌دهند. عموما می‌توانید بگویید که یک ارز بخصوص زمانی بیشترین فعالیت را دارد که  بازار سهام کشور آن ارز نیز همزمان باز باشد. یعنی جفت‌ارزهای فرعی EUR در طول جلسه‌ی معاملاتی لندن بیشترین فعالیت را دارند، درحالیکه USD در طول جلسه‌ی معاملاتی نیویورک از همیشه فعال‌تر است.

زمانی که EUR/USD را بررسی می‌کنیم مفهومش این است که این جفت‌ارز اصلی فارکس، در طول همپوشانی بین جلسات معاملاتی لندن و نیویورک که هر دو بازار سهام باز هستند، بیشترین فعالیت را دارد. همچنین EUR/USD سطوح بالاتری از نوسان را طی بازگشایی جلسه‌ی معاملاتی لندن (زمانی که نیویورک هنوز بسته است) و طی جلسه‌ی معاملاتی بعدازظهر نیویورک (زمانی که لندن بسته است) نشان می‌دهد.

فعالیت معاملاتی و چرخه‌ی معاملاتی روزانه، مفاهیم ضمنی مهمی را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند. فقط هنگامی باید به معامله‌کردن EUR/USD فکر کنید که زمان فعالیت معاملاتی شما درون فعال‌ترین ساعات برای این جفت‌ارز فارکسی قرار بگیرد. اگر در لندن زندگی می‌کنید و یک روز کاری شلوغ را می‌گذرانید که نمی‌توانید نمودارها را در طول آن بررسی کنید، EUR/USD و فعال‌ترین جفت‌ارزهای فرعی دیگر احتمالا برای شما مناسب معامله نیستند، چون شما فقط در طول ساعت‌هایی امکان معامله دارید که کمترین فعالیت را دارند و به‌تبع احتمال یافتن معاملات رونددار، کمتر است.

پرمعامله‌ترین جفت‌ارزها

زمانی که پرمعامله‌ترین جفت‌ارزهای فارکس را بررسی می‌کنیم، می‌توانیم بلافاصله ببینیم که محبوب‌ترین جفت‌ارزهای فارکسی در میان پرنوسان‌ترین جفت‌ارزها قرار ندارند. رتبه‌ی EUR/USD از لحاظ مقیاس نوسان، پایین‌تر است، ولی رتبه‌های اول و سوم پرمعامله‌ترین‌ جفت‌ارزها را دارند.

معامله‌گران جدید اغلب به دنبال محبوب‌ترین جفت‌ارزهای فارکس می‌گردند و سپس بدون بررسی‌های بیشتر، شروع به معامله‌ی آنها می‌کنند. محبوب‌ترین جفت‌ارزهای فارکس لزوما بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای تمام معامله‌گران نیستند. همانطور که شاهد بوده‌ایم، در مقوله‌ی انتخاب بازار، نوسانات کلی و سطح فعالیت در طول ساعات معاملاتی شخص، مهم‌ترین عوامل هستند.

هزینه‌های معاملاتی، کارمزدها، و اسپردها در دنیای رقابتی امروز و پیشنهادات موجود برای کارگزاری کم‌هزینه، نقش عمده‌ای ایفا نمی‌کنند. جفت‌ارزهای اصلی فارکس، کم‌هزینه‌ترین بازارها هستند، ولی جفت‌ارزهای فرعی فارکس نیز معمولا همچنان قابل‌معامله هستند و اسپرد قابل‌توجهی ندارند. هرچند، ممکن است برای جفت‌ارزهای غیرمتداول هزینه‌ی بسیار زیادی داشته باشد، مخصوصا در هنگام معامله‌ در تایم‌فریم‌های پایین‌تر که اسپرد و کارمزد می‌توانند به‌سرعت بخش بزرگی از کل بازه‌ی معاملاتی شما را تشکیل دهند.

بهترین روز هفته برای معامله

در هنگام بررسی نوسانات براساس روز هفته می‌توانیم از ابزار مفید Investing.com  استفاده کنیم. برای اکثر جفت‌ارزهای فارکسی، تفاوتی در سطوح نوسان براساس روزهای هفته وجود ندارد. برای برخی دیگر، مانند مثال AUD/USD در زیر، دوشنبه‌ها روزهای معاملاتی کم‌نوسان‌تری است. علتش این این است که تعطیلی آخر هفته بر روی کل زمان معاملاتی تاثیر می‌گذارد. همچنین به همین دلیل است که برخی جفت‌ارزها ممکن است جمعه‌ها سطوح نوسان پایین‌تری را نشان دهند. بر همین اساس برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا از معامله‌کردن در ابتدای وقت دوشنبه قبل از بازگشایی لندن خودداری کنند و معامله‌کردن را در روز جمعه بعد از بسته‌شدن لندن، متوقف کنند.

سخن پایانی

انتخاب بهینه در مقوله‌ی انتخاب بازار و یافتن بهترین جفت‌ارزهای فارکسی نباید بیش از حد پیچیده باشد. اگر شما یک معامله‌گر روزانه در تایم‌فریم‌های پایین‌تر هستید، مهم‌ترین عوامل برای شما، زمان‌های معاملاتی فعال و یافتن جفت‌ارزی است که با مواقعی که در دسترس هستید، همسو باشد. از معامله‌ی جفت‌ارزهایی که بیشترین فعالیت را در خارج از اوقات معامله‌گری شما دارند، اجتناب کنید.

اگر یک معامله‌گر در تایم‌فریم‌های بالاتر هستید، انتخاب جفت‌ارزهایی که سطح نوسانات بالایی از خود نشان می‌دهند ممکن است رویکرد درستی باشد، چون اجازه‌ی معامله‌ی بازارهایی را به شما می‌دهند که احتمال بیشتری برای نشان‌دادن تحرکات رونددار دارند. از جفت‌ارزهای فارکسی کم‌نوسان دور کنید زیرا تشخیص معاملات دارای نسبت ریسک‌به‌ریوارد بالا، چندان محتمل نیست.