s broker
بهترین زمان معامله در فارکس

بهترین زمان معامله در فارکس

12 آبان 1402
0 لایک
دقیقه

بازار فارکس 24 ساعت شبانه روز باز است. این فرصتی عالی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند تا در هر زمان از روز یا شب معامله کنند. این موضوع در اول کاربسیار کم اهمیت به نظر می‌رسد، ولی زمان مناسب برای معامله یکی از مهم ترین نکات در تبدیل شدن به یک معامله گر موفق فارکس است.

ساعت‌های ترید فارکس چیست؟

ساعت‌های کاری بازار فارکس یا بازار ارزهای جهانی، دوره‌های زمانی مشخصی هستند که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند معامله کنند. بازار فارکس 5 روز در هفته باز است و در آخر هفته تعطیل است. این بازارها بین‌المللی هستند و برای تسهیل تجارت در سراسر جهان حیاتی هستند و از بانک‌ها، شرکت‌های تجاری، بانک‌های مرکزی، شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین کارگزاران و سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی فارکس تشکیل شده‌اند.

درک ساعت‌های ترید

ساعات‌های کاری بازار فارکس، ساعات مشخصی است که در آن معامله‌گران بازار فارکس در سراسر جهان می‌توانند ارزهای جهانی را خرید، فروش، مبادله و معامله کنند. بازار فارکس در روزهای کاری هفته 24 ساعت شبانه روز باز است اما در آخر هفته تعطیل است. از آنجایی که این بازار در چندین منطقه زمانی فعالیت می‌کند، می‌توان در هر زمانی به جز تعطیلات آخر هفته به آن دسترسی داشت. بازار فارکس روز یکشنبه ساعت 5 بعد از ظهر به وقت محلی در شهر نیویورک باز می‌شود و روزهای جمعه ساعت 5 بعدازظهر بسته می شود و 48 ساعت بعد دوباره معاملات را ادامه می‌دهد تا هفته جدید را آغاز کند. هنگامی که بازار باز است، معامله‌گران در سراسر جهان می‌توانند معاملات را در بازار فارکس انجام دهند. شرایط معاملات ممکن است بسته به محدوده‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، متفاوت باشد.

سشن (محدوده) های کاری فارکس

  • سشن سیدنی
  • سشن توکیو
  • سشن لندن
  • سشن نیویورک

این سشن‌ها در زمان‌های خاصی با هم همپوشانی دارند و دوره‌هایی را با فعالیت معاملاتی و نقدینگی بیشتر ایجاد می‌کنند. در ادامه بهترین زمان‌ برای ترید جفت ارزهای مختلف فارکس را بر اساس این محدوده‌های زمانی به تفصیل بررسی می‌کنیم.

سشن سیدنی

سشن سیدنی اولین محدوده معاملاتی است که شروع می شود و از ساعت 24:30 به وقت تهران آغاز می‌شود. این بازه زمانی نوسانات کمتری نسبت به سایر سشن ها دارد اما همچنان مهم محسوب می شود زیرا وضعیت کلی شروع بازارها را تعیین می‌کند. جفت ارزهای اصلی مربوط به دلار استرالیا، مانند AUD/USD و AUD/JPY، بیشترین فعالیت را در این سشن دارند در نتیجه بهترین زمان برای معامله این جفت ارزها سشن سیدنی است.

این سشن معاملاتی به خاطر عدم توجه بیشتر تریدرها مخصوصا تریدر‌های ایرانی به دلیل حجم کم و ساعت نامناسب روزانه، جدا از دیگر سشن‌ها در نظر گرفته شده است؛ و برای اکثر تریدر‌ها جنبه‌ی عملی ندارد.

سیستم 3 سشنی فارکس

اگرچه همیشه بازاری برای این دسته از دارایی‌هایی که فارکس نامیده می‌شوند، وجود دارد، اما مواقعی وجود دارد که عملکرد قیمت به طور مداوم نوسان داشته و محدوده‌هایی وجود دارد که قیمت‌ها کاهش می‌یابد. علاوه بر این، جفت ارزهای مختلف در زمان‌های خاصی از روز معاملاتی، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند که به دلیل اخبار اقتصادی، اجتماعی آن دسته از فعالان بازار است که در آن زمان آنلاین هستند. در این مقاله، ما سه سشن معاملاتی اصلی را پوشش خواهیم داد و بررسی می‌کنیم که چه نوع فعالیت بازاری را می‌توان در دوره‌های مختلف انتظار داشت و نشان خواهیم داد که چگونه می‌توان این دانش را با یک استراتژی معاملاتی تطبیق داد.

سشن فارکس توکیو (آسیایی)

هنگامی که نقدینگی در ابتدای هفته به بازار فارکس بازگردانده شود، طبیعتا بازارهای آسیایی اولین بازارهایی هستند که شاهد این امر هستند. به طور غیر رسمی، فعالیت از این بخش از جهان توسط بازارهای سرمایه توکیو نشان داده شده که همانطور که در جدول فوق بیان شد، و از نیمه شب تا ساعت 6 صبح به وقت گرینویچ (GMT) است. کشورهای قابل توجه دیگری نیز در این دوره حضور دارند، از جمله چین، استرالیا، نیوزلند و روسیه. با توجه به پراکندگی این بازارها، منطقی است که شروع و پایان سشن آسیایی فراتر از ساعات استاندارد توکیو باشد. ساعت‌های آسیایی اغلب بین ساعت 23 تا ساعت 8 صبح به وقت گرینویچ (روز بعد) برای فعالیت در این بازارهای مختلف در نظر گرفته می‌شوند. سشن آسیایی (توکیو) به وقت تهران بین ساعت 2:30 بامداد الی 11:30 است.

سشن اروپایی فارکس (لندن)

سشن اروپا درست قبل از پایان ساعات معاملاتی آسیا، بازار ارز را فعال نگه می‌دارد. این منطقه زمانی فارکس بسیار متراکم بوده و شامل تعدادی از بازارهای مالی بزرگ است که می‌توانند به عنوان سرمایه نمادین باشند. لندن تا به امروز در تعریف پارامترهای سشن اروپایی در نظر گرفته شده است. ساعات کاری رسمی در لندن بین 7:30 صبح تا 3:30 بعد از ظهر به وقت گرینویچ (معادل 11 الی 19 به وقت تهران) است. این دوره معاملاتی همچنین به دلیل حضور سایر بازارهای سرمایه (از جمله آلمان و فرانسه) قبل از بازگشایی رسمی در بریتانیا گسترش یافته است، در حالی که پایان سشن به دلیل ماندگاری نوسانات تا پس از بسته شدن به تعویق افتاده است. بنابراین، ساعات کار سشن اروپا معمولا از 7 صبح تا 4 بعد از ظهر (به وقت GMT) است (بین 10:30 الی 19:30 به وقت تهران).

سشن آمریکای شمالی فارکس (نیویورک)

تا زمان آنلاین شدن سشن آمریکای شمالی، بازارهای آسیایی برای چند ساعت بسته شده‌اند، اما این زمان برای معامله گران اروپایی تنها نیمه روز معاملاتی است. سشن آمریکای شمالی تحت تسلط فعالیت در ایالات متحده، کانادا، مکزیک و کشورهای آمریکای جنوبی است. به این ترتیب، جای تعجب نیست که فعالیت در شهر نیویورک نشان دهنده نوسانات و مشارکت بالا در ای بخش از سشن های فارکس باشد. با در نظر گرفتن فعالیت اولیه در معاملات آتی مالی، معاملات کالا و تمرکز بر اخبار اقتصادی، ساعات کاری در آمریکای شمالی به طور غیررسمی از ساعت 12 ظهر (به وقت گرینویچ ) آغاز شده و با فاصله قابل توجهی که میان بسته شدن بازارهای ایالات متحده و باز شدن معاملات آسیایی وجود دارد، آرامش در بازار در پایان معاملات نیویورک و در ساعت 8 بعد از ظهر (به وقت گرینویچ ) با بسته شدن سشن آمریکای شمالی تعیین می‌شود (از ساعت 15:30 الی 23:30 به وقت تهران).
در جدول و تصویر زیر، ساعات سشن های فارکس در سیستم 3 سشنی نمایش داده شده است.

سشن های فارکس آسیایی/اروپایی با هم همپوشانی دارند و گاهی اوقات نوسانات بیشتری را به دلیل افزایش فعالیت معاملاتی در آن ساعات ایجاد می‌کنند. شکل زیر، افزایش در محدوده‌های ساعتی جفت ارزهای مختلف را در ساعت 7 صبح به وقت GMT (ساعت 10:30 به وقت تهران) نشان می‌دهد.

اگر جفت ارز تقاطعی از ارزهایی باشد که در ساعات آسیایی و اروپایی به طور فعال معامله می‌شوند (مانند EUR/JPY و GBP/JPY) واکنش بیشتری به همپوشانی های سشن های فارکس آسیایی/اروپایی و افزایش چشمگیر کمتری در پرایس اکشن در طول همزمانی جلسات اروپا/ایالات متحده خواهیم داشت. البته، وجود ریسک رویداد برنامه‌ریزی‌شده برای هر ارز، بدون در نظر گرفتن سشن های مرتبط به جفت ارزها یا اجزای آن، همچنان تأثیر قابل‌توجهی بر فعالیت خواهد داشت.


واکنش بیشتر به همپوشانی سشن های فارکس آسیایی/اروپایی در جفت هایی که به طور فعال در ساعات آسیایی و اروپایی معامله می شوند، در تصویر بالا نشان داده شده است.ب رای معامله گران بلندمدت یا معامله گران فاندامنتال، تلاش برای ایجاد پوزیشن در طول فعال ترین ساعات یک جفت ارز می‌تواند منجر به قیمت ورودی ضعیف، ورود از دست رفته یا معامله‌ای شود که با قوانین استراتژی در تعارض است. در مقابل، نوسانات برای معامله‌گران کوتاه‌مدت که پوزیشنی را برای طولانی مدت حفظ نمی‌کنند، حیاتی است.

همپوشانی سشن‌های فارکس

همچنین در بین هر سشن معاملاتی فارکس، یک محدوده زمانی وجود دارد که در آن، دو سشن همزمان باز هستند. برای مثال، در طول تابستان، از ساعت 3:00 تا 4:00 صبح شرقی (11:30 الی 12:30 به وقت تهران)، سشن توکیو و سشن لندن با هم همپوشانی داشته و در طول تابستان و زمستان از ساعت 8:00 صبح تا 12:00 بعد از ظهر به وقت شرقی (16:30 الی 20:30 به وقت تهران)، سشن لندن و سشن نیویورک با هم همپوشانی دارند. به طور طبیعی، این زمان‌ها شلوغ‌ترین زمان‌ها در طول روزهای معاملاتی هستند، زیرا زمانی که دو بازار همزمان باز هستند، حجم بیشتری از معاملات وجود دارد. بالا بودن حجم معاملات منطقی است زیرا، در آن زمان، همه معامله‌گران در بازار در حال معامله بوده است، یعنی پول بیشتری در حال انتقال است. حال بیایید به میانگین تغییرات پیپ جفت ارزهای اصلی در طول سشن های فارکس نگاهی بیندازیم. 

با مشاهده جدول بالا، خواهید دید که سشن لندن به طور معمول بیشترین تغییرات را به همراه دارد. توجه داشته باشید که چگونه برخی از جفت ارزها حرکات پیپ بسیار بزرگتری نسبت به سایر جفت ارزها دارند.

بهترین سشن ترید در فارکس

هنگام معامله ارزها، یک شرکت کننده در بازار ابتدا باید تعیین کند که آیا نوسانات کم یا زیاد با سبک معاملاتی‌اش بهترین کارایی را دارد یا نه. معامله در طول همپوشانی سشن های فارکس یا زمان‌های اخبار اقتصادی معمولی ممکن است در صورتی که پرایس اکشن قابل توجهی مورد نظر باشد، گزینه الویت داشته‌ باشد. گام بعدی این است با توجه به سوگیری نوسانات تصمیم بگیرید چه زمان هایی برای معامله بهتر است، سپس یک معامله گر باید تعیین کند که چه فریم‌های زمانی برای جفت معاملاتی ترجیحی آنها فعال هستند. هنگام در نظر گرفتن جفت EUR/USD، سشن متقاطع اروپا/ایالات متحده بیشترین تغییرات را پیدا خواهد کرد. معمولا جایگزین‌هایی برای معامله در این سشن وجود دارد و انتخاب نقطه ورود، بستگی به سبک معاملاتی تریدر دارد. اگر یکی از شرکت‌کنندگان بازار از ایالات متحده ترجیح می‌دهد ساعت‌های فعال را با GBP/JPY معامله کند، باید صبح زود بیدار شود تا از بازار عقب نماند. اگر این فرد یک معامله گر حرفه‌ای نباشد، کمبود خواب می‌تواند منجر به خستگی و اشتباه در تصمیم گیری او شود. جایگزین این امر ممکن است تجارت در ساعاتی باشد که در زمان همپوشانی جلسات اروپا/ایالات متحده باشد، جایی که نوسانات همچنان بالا است، حتی اگر بازارهای ژاپن در خواب هستند. اگر محدودیتی در زمان خود ندارید، همانطور که پیشتر گفته شد، در زمان همپوشانی سشن های فارکس اروپایی و آمریکایی، بازار بیشترین نوسانات را تجربه خواهد کرد که می‌تواند فرصت مناسبی برای ورود به معاملات باشد.