s broker
همبستگی یا کورولیشن در فارکس چیست؟

همبستگی یا کورولیشن در فارکس چیست؟

12 آبان 1402
0 لایک
دقیقه

درک ارتباطات قیمت بین جفت‌های مختلف ارز، به شما کمک می‌کند تا یک نگاه عمیق‌تر به توسعه استراتژی‌های معاملاتی با احتمال برد بالا بسازید. همبستگی ارزها به شما امکان می‌دهد تا در سرمایه‌گذاری تنوع بیشتری داشته و از سرمایه اصلی خود بیشتر محافظت کنید. در این مقاله، همبستگی بین جفت‌ارزهای فارکس را به شما بیان خواهیم کرد.

همبستگی چیست؟

بازار فارکس سیستمی تشکیل شده از عناصر (جفت‌ارزها) مرتبط است. و تغییر در یکی از آنها باعث واکنش دیگر جفت‌ارزها می‌شود و برعکس. این سیستم عظیم بر اساس قوانین خود پیشروی می‌کند. اگر این قوانین را بشناسید، می‌توانید حرکت ارزها را پیش‌بینی کرده و با نوسانات آنها به درآمد برسید. پدیده همبستگی ارزی، رابطه خطی بین جفت‌ارزها و هماهنگی این فرآیند را نشان می‌دهد. همبستگی نشان می‌دهد که چگونه دو جفت ارز خاص به همراه یکدیگر نوسان می‌کنند. هر چه ضرایب همبستگی بالاتر باشند، تغییرات هماهنگ‌تر خواهند بود. همچنین همبستگی‌های منفی نیز در فارکس وجود دارند که حرکت قیمت دو جفت‌ارز دقیقا در خلاف جهت هم نشان می‌دهند. همبستگی در فارکس ابزاری است که نسبت تغییرات یک ارز به نوسانات ارز دیگر را محاسبه کرده و بیان می‌کند.

نظریه و مثال‌های همبستگی

همبستگی‌ زمانی اتفاق می‌افتد که حرکات قیمت چندین جفت ارز مشابه هستند. که این نوسانالت به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • همبستگی مثبت
  • همبستگی منفی

همبستگی مثبت یعنی نوسانات یک ارز، به دیگری طوری تاثیر می‌گذارد که نوسانات قیمت ارز دیگر هم جهت با آن حرکت کند. نمودارهای دو ارز مشابه جهت یکسانی دارند (به عنوان مثال، در هر دو مورد، روند به سمت بالا است). همبستگی منفی به معنای وجود ارتباطی است که در آن حرکات قیمت جفت‌‌ارزها در خلاف جهت همدیگر است. نمونه‌ای از همبستگی مثبت (همبستگی مستقیم)، موقعیتی است که انتظارات معامله‌گران مشابه هستند، مانند موقعیت جفت‌ارزهای EUR/USD و EUR/GBP. که می‌توانیم تاثیر همبستگی را کاملا مشاهده کرنیم:

چارت قیمت

نمونه‌ای از همبستگی منفی (همبستگی معکوس)، موقعیتی است که انتظارات معامله‌گران مخالف همدیگر هستند، مانند نوسانات جفت‌های ارز EUR/USD و USD/CHF. که می‌توانیم در تصویر زیر مشاهده کنیم:

چارت قیمت

قدرت همبستگی با درصد (یا کسور) اندازه‌گیری می‌شود: 100% (یا 1) بالاترین درجه همبستگی بین دو ارز است. برای تعیین این مقدار، معامله‌گران از فرمول پیرسون (PiersonP) استفاده می‌کنند. ابتدا، آنها یک مجموعه خاص از قیمت دو دارایی - X و Y - را انتخاب می‌کنند. سپس میانگین قیمت X و Y را بر روی آن تعیین کرده، حاصل‌ضرب انحراف هر قیمت را به میانگین خود اضافه کرده، و آن را بر حاصل‌ضرب انحراف معیار تقسیم می‌کنند. برای دو نماد با قیمت‌های X و Y، فرمول ضریب همبستگی به صورت زیر است:

فرمول همبستگی

در بازار فارکس، تشکیل همبستگی زمانی اتفاق افتاد که به جای "استاندارد طلایی"، قیمت ارزهای ملت ها به دلار آمریکا وابسته شد. و اکثر معامله‌گرها معتقد هستند که همبستکی بین ارزهای اصلی بیشتر از ارزهای فرعی است.

جفت‌ارز با چه‌ چیز‌هایی همبستگی دارد؟

  • سایر ارزها: ارزهای مختلف با یکدیگر همبستگی ایجاد می‌کنند، مانند همبستگی دو جفت‌ارزی که هر دو به دلار آمریکا وابسطه شده‌اند.
  • شاخص‌ها: تغییرات در شاخص‌ها یا CFDهای شاخص، باعث ایجاد تغییرات در یک ارز خاص می‌شوند. به عنوان مثال، دلار آمریکا با شاخص S&P 500 همبستگی خوبی دارد.
  • کامودیتی‌ها: کامودیتی‌ها شامل هر چیزی است که کشورها صادر و یا وارد می‌کنند. که شامل نفت، طلا، زغال‌سنگ، آلومینیوم و غیره هستند. احتمالاً متوجه همبستگی قوی بین دلار کانادا و نفت شده‌اید. همچنین همبستگی بین دلار استرالیا و طلا نیز یکی از همبستگی‌های شناخته شده است.

انواع همبستگی

سه نوع همبستگی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • همبستگی مثبت:‌ بازارهایی را توصیف می‌کند که حرکات یکدیگر را تقلید می‌کنند و در راستای هم حرکت می‌کنند.
  • همبستگی منفی: بازارهایی را با حرکات معکوس توصیف می‌کند و در خلاف هم حرکت می‌کنند.
  • همیستگی صفر: بازارهایی را توصیف می‌کنند که هیچ رابطه‌ای را با هم ندارند.

درصد همبستگی

همبستگی جفت ارزهای فارکس

در اینجا یک جدول ضریب همبستگی برای جفت ارزهای اصلی فارکس آورده شده است که میزان و نوع همبستگی این جفت ارزها با یکدیگر در یک دوره نشان می‌دهد. به طور مثال جفت ارز EUR/USD بيشترين همبستگی از نوع مثبت به ميزان 77%+ را با GBP/USD دارد یعنی در صورتی كه جفت ارز يورو دلار رشد كند به احتمال 77% جفت ارز پوند دلار نيز صعود می‌کند و هر دو جفت‌ارز همسو با یکدیگر حركت مي‌كنند. همیچنین EUR/USD با جفت ارز USDCAD همبستگی شديد منفی به ميزان 79% دارد یعنی در صورتی كه جفت ارز يورو/دلار رشد كند به احتمال 79% جفت ارز دلار‌/كد نزول می‌کند و و اين دو جفت ارز در خلاف هم حركت ميكنند.

جدول همبستگی

همچنين در جدول بالا مشاهده می‌كنيد که جفت ارز GBP/USD با جفت ارز GBP/JPY همبستگی مثبت شديد به ميزان 88%+ دارد؛ در هر دو نماد ارز اول پوند انگلستان است. یعنی ما متوجه می‌شویم که اين همبستگی مثبت شديد به دليل حركات هم راستا دلار آمريكا و ين ژاپن است.

 کدام جفت‌ارزها همبستگی بیشتری دارند؟

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌شود، جفت ارزهای کلیدی که بیشترین همبستگی را دارند شامل EUR/USD و GBP/USD هستند. آنها اغلب به دلیل روابط اقتصادی بین کشورهای اروپایی حرکات مشابهی دارند. در اینجا به دلیل نزدیک بودن دو کشور انگلستان و اتحادیه اروپا، از جهتی دیگر مشابهت‌های زیاد در روند های اقتصادی و یکسان بودن ارز ذخیره پشتیبان باعث ایجاد همبستگی قدرتمندی می‌شود. و این واقعیت که هر دو ارز، دلار را به عنوان جفت خود انتخاب کرده‌اند نوسانات دلار باعث تغییرات یکسان در هر دو ارز می‌شود. جفت ارزهای دیگری که تمایل به همبستگی قوی دارند جفت ارزهای AUD/USD و NZD/USD هستند استرالیا و نیوزلند نیز از نظر جغرافیایی و اقتصادی و صنعتی به یکدیگر بسیار نزدیک هستند. ارزهایی که به طور کلی به عنوان "دارایی کم ریسک" شناخته می شوند (فرانک سوئیس و ین ژاپن) نیز همبستگی خوبی می‌توانند با یکدیگر نشان دهند. ارزهایی که به طور کلی به عنوان "ارزهای کالایی" شناخته می شوند (دلار کانادا و استرالیا و نیوزلند) نیز همبستگی خوبی با یکدیگر نشان می‌دهند.

چرا همبستگی مهم است؟

همبستگی‌ها می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر ریسک کلی و سود نهایی شما داشته باشند و تنها یک حرکت مخالف تحلیل شما بر کل بالانس شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر در دو نماد با همبستگی مثبت 75 درصد پوزیشن های فروش باز داشته باشید، احتمالاً ایجاد روند نزولی در یکی از نمادها باعث حرکتی مشابه در دیگری می‌شود. یعنی اگر یک پوزیشن خلاف تحلیل شما حرکت کند، ریسکی که سرمایه شما تحمل می‌کند، شامل هر دو موقعیت شما می‌شود. بنابراین، کل ریسک شما از معامله می‌تواند بالاتر از آنچه در ابتدا برنامه ریزی کرده بودید باشد. اگر چندین موقعیت دارید، که نماد‌های آن به یکدیگر وابسته‌اند ریسک کلی شما در مدیریت حساب می‌تواند بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید. بنابراین همیشه ارزش این را دارد که بررسی کنید کدام بازارها به هم مرتبط هستند و کدامیک می‌تواند به تنوع معاملات شما بیفزاید. همچنين از همبستگی نمادها برای تحليل تكنيكال می‌توان كمک گرفت به طور مثال جفت‌ارز EUR/USD در تحليل تكنيكال از مقاومت اصلی خود عبور مي‌كند اما جفتارز GBP/USD هنوز در مقاومت خود درگير است به دليل اينكه اين دو جفت ارز باهم همبستگی مثبت شديد دارند مي‌توانند در تحليل تكنيكال نيز در یک راستا عمل كنند و اين جفت‌ارز نيز از مقاومت خود عبور كند. بنابراين از همبستگی ها علاوه بر پوشش ريسک معاملات می‌توان در تحليل تكنيكال نيز استفاده كرد.

همبستگی در کامودیتی‌ها

برخی از همبستگی ها موقتی هستند، در حالی که برخی دیگر برای سال ها ادامه داشته‌اند و احتمالا ادامه خواهند داشت. در اینجا چند مثال رایج وجود دارد که باید در معاملات خود به آنها توجه کنید.

همبستگی دلار با طلا

شاید شناخته‌شده‌ترین همبستگی بازارهای مالی بین دلار آمریکا و طلا باشد. طلا با دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، بنابراین قیمت آن به قدرت ارز وابسته است و یک همبستگی منفی قوی بین این دو وجود دارد. وقتی ارزش دلار افزایش می‌یابد، قیمت طلا اغلب کاهش می‌یابد. پس باید در معاملات طلا، داده های مربوط به دلار امریکا در تقویم اقتصادی مانند نرخ تورم، نرخ بهره و ... توجه کنیم.

همبستگی منفی

همبستگی AUD/USD با مس و طلا

بسیاری از جفت ارزها با کالاها مرتبط هستند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که اقتصاد یک کشور برای رشد به کالاها وابسته است. به عنوان مثال، استرالیا بخش بزرگی از ثروت خود را از استخراج فلزات به دست می‌آورد. بنابراین قیمت AUD/USD می‌تواند با حرکت قیمت مس و طلا همبستگی مثبت داشته باشد.

همبستگی دلار کانادا با نفت

كانادا به عنوان يكی از بزرگترين كشورهای صادركننده نفت دنيا شناخته می‌شود بنابراين اقتصاد كانادا بسيار به قيمت نفت وابسته است و در صورتی كه قيمت نفت صعود كند، دلار كانادا نيز ارزشنمدتر می‌شود. همچنين به دليل همسايگی جغرافيايي كانادا و شرايط خوب كه با آمريكا دارد اين كشور بيشتر صادرات خود را به آمريكا دارد. در نتيجه USD/CAD با قيمت نفت همبستگی منفی دارد؛ و با صعود نفت قيمت اين جفت‌ارز کاهش می‌یابد.

همبستگی منفی

جفت ارز CDD/JPY بيشترين همبستگی نوع مثبت رابا قيمت نفت دارد. كشور ژاپن به دليل نداشتن منابع نفتی بايد تمام انرژی و نفت خود را وارد كند. در صورتی كه قيمت نفت افزايش يابد دلار كانادا به عنوان صادركننده قويتر می‌شود و ین ژاپن به عنوان وارد كننده ضعيف‌تر می‌شود.

همبستگی طلا و ارزهای امن

در بازار فارکس ارز کشورهای ژاپن و سوییس به دلیل اقتصاد پایدار و و نرخ بهره پایین به عنوان ارز امن شناخته می‌شوند. در مواقع بحرانی مانند جنگ و بیماری هایی مثل کرونا و بحران های اقتصادی، سرمایه گذاران به دارایی های امن مانند طلا و ارزهایی مانند ین ژاپن(JPY) و فرانک سوییس(CHF) علاقه‌مند می‌شوند. بنابراین طلا با این ارزها همبستگی مثبت و با جفت ارز USDJPY و USDCHF همبستگی منفی دارد.

همبستگی شاخص‌های بورس امریکا

مهمترین شاخص های بورسی امریکا در فارکس سه نماد DOWJONES ،NAZDAQ ،S&P500 هستند. این سه نماد با یکدیگر همبستگی مثبت قوی دارند و همچنین با سایر بازارها مانند طلا، دلار امریکا و بیتکوین همبستگی دارند که در ادامه، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

همبستگی شاخص های بورسی با دلار و طلا

در حالت کلی زمانی که وضعیت اقتصادی امریکا خوب باشد و داده های اقتصادی، نشانه های رونق اقتصاد این کشور را نشان دهد، دلار امریکا قوی خواهد شد. در نتیجه به علت وضعیت مطلوب اقتصاد، سهام و شاخص های بورسی رشد خواهند کرد و طلا که به عنوان دارایی امن شناخته می شود نزول خواهد کرد. بنابراین در حالت کلی، شاخص بورسی با دلار همبستگی مثبت و با طلا همبستگی منفی دارد. اما این موضوع در شرایط بحرانی می‌تواند متفاوت ظاهر شود و همبستگی منفی را با شاخص‌های بورسی ایجاد کند.

همبستگی بیتکوین و شاخص بورسی

اخیرا بسیاری از تحلیل‌گران به همبستگی مثبت بیتکوین با شاخص های بورسی امریکا مخصوصا NAZDAQ و S&P500 توجه زیادی دارند. پس اگر معامله‌گر رمز ارز هستید؛ برای معامله بهتر است به این دو شاخص بورسی امریکا توجه ویژه‌ای داشته باشید. به این نکته توجه کنید که بیتکوین با سایر رمزارزها هم همبستگی مثبت دارد.

استراتژی‌های معاملاتی همبستگی

همبستگی ارزها با دلار آمریکا را می‌توان به دو استراتژی تقسیم‌بندی کرد:

  • پس از پیدا کردن دو جفت ارز که همبستگی دارند، یکی از آنها برای پیدا کردن سیگنال استفاده می‌شود که احتمال موفقیت بالایی را در پیش‌بینی آینده جفت‌ارز دوم به ما می‌دهد.
  • با استفاده از اختلاف حرکت (همبستگی معکوس)، معامله‌گران یک جفت را فروخته و در همان زمان یک جفت دیگر را خریداری می‌کنند یا از همبستگی ارزهای نقلی استفاده می‌کنند. در این حالت، تعداد نقاطی که دو ارز از یکدیگر فاصله میگیرند، سود معامله‌گر می‌شود و زمانی که حرکت آنها دوباره همگام می‌شود، به ما موقعیت دوباره معامله می‌دهد و باید منتظر بمانیم که همبستگی بازسازی شود.

استراتژی 1:

بیایید یک نمونه از جفت‌ارزهایی کهن سناریوی مارا نشان می‌دهد مثال بزنیم. EUR/JPY (یورو و ین ژاپن) و AUD/JPY (دلار استرالیا و ین ژاپن) را مورد بررسی قرار دهیم. در هر دو مورد، ارز پایه ین ژاپن است. و تقویت آن در بازار (افزایش قیمت) به ایجاد حرکت همسو در یورو و دلار استرالیا منجر می‌شود. بنابراین، همبستگی مثبتی بین یورو و دلار استرالیا وجود دارد. اغلب اقتصادهای به هم پیوسته، دارای ارزهایی با همبستگی مثبت هستند.

چگونه از همبستگی سود کسب کنیم؟

همبستگی برای تایید احتمال موفقیت تحلیل استفاده می‌شود. شما می‌توانید رفتار یک جفت ارز خاص را مشاهده کنید و بر اساس آن، در جفت‌ارزی دیگر که همبستگی دارد تصمیم بگیرید. هر چه معاملات بیشتر به همان جهت حرکت کنند، احتمال برقراری یک روند جدید بالاتر است، که به معنای افزایش شانس معاملات موفق در فارکس نیز می‌شود.پس شما اطمینان بیشتری در معاملات همزمان به دست می‌آورید. با توجه به حدضرر و قوانین مدیریت ریسک شما، همبستگی ارزها می‌تواند هم سود و هم ضرر در حساب‌های سرمایه‌گذاران خرد را دو برابر کند. بیایید یک مثال از همبستگی مثبت را بررسی کنیم. به عنوان مثال، شما 5٪ از سرمایه خود را ریسک می‌کنید و معاملاتی در جفت‌ارزهایی با همبستگی مثبت EUR/USD و EUR/GBP را باز می‌کنید. در این صورت، ریسک کل برای این دو معامله 5٪ نخواهد بود، بلکه 10٪ خواهد بود. پس دو برابر شدن سود و ضرر شما نیز منطقی به نظر می‌رسد.

معامله کردن با جفت‌هایی که دارای همبستگی هستند به نسبت ساده است. با توجه به این که با کدام جفت‌ارز معامله می‌کنید، به سایر جفت‌های ارز توجه کنید که ارز پایه آنها با ارز پایه شما همخوانی داشته باشد. شما باید نمودارهای قیمت دو جفت‌ارز که با یکدیگر همبستگی دارند را با دقت مورد بررسی قرار دهید. اگر به وضوح مشاهده کنید که نرخ تبادل در یکی از آنها کاهش خواهد یافت، ارز متناسب با این جفت را خریداری نکنید. با استفاده از این روش، می‌توانید به طور قابل توجهی سیگنال‌های غلط را فیلتر بکنید.

استراتژی 2:

بیایید فرض کنیم که جفت ارزی که در آن معامله می‌کنید، GBP/USD (پوند بریتانیا / دلار آمریکا) است. دلار آمریکا یک ارز ویژه است، زیرا بر نرخ تبادل ارزهای بسیاری از کشورهای جهان تأثیر می‌گذارد. پس منطقی است که قبل از تصمیم‌گیری، به نمودار قیمت جفت‌ارز EUR/USD (یورو / دلار آمریکا) توجه کنید. همچنین از اخبار غافل نشوید. با اینکه  پوند را معامله می‌کنید، ولی اطلاعات مهم مربوط به ارزهای اروپایی می‌تواند تأثیر زیادی بر پوند بریتانیا داشته باشد، زیرا این دو ارز دارای همبستگی بالایی هستند. این واقعیت همبستگی ارزها است. همیشه به آنچه که با روش معاملاتی شما همبستگی دارد توجه کنید.

چگونه از همبستگی استفاده کنیم؟

در دو مورد بهتر است همبستگی ارزها را مدنظر قرار دهید. به عنوان تایید هنگام باز کردن یک موقعیت:

  • در همبستگی مثبت: نمودار یک ارز نباید با نمودار دیگری در تناقض باشد.
  • در همبستگی منفی: باید جهت حرکت ارز دیگر معکوس باشد

خلاصه، باید توجه داشت که همبستگی بین نمادهای مالی یک عامل ثابت نیست. بنابراین، توصیه می‌شود که از آن به عنوان یک نوع فیلتر و نه به عنوان یک روش مستقل از تحلیل در تصمیم‌گیری استفاده کنید.

وبسایتهای محاسبه گر همبستگی

با کمک وبسایت Myfxbook.com  میتوان همبستگی یا Correlation  جفت ارزها را در قالبهای زمانی مختلف بررسی و مشاهده کرد. برای مشاهده جدول همبستگی جفت ارزها در فارکس ابتدا وارد سایت myfxbook شوید سپس از سربرگ Market گزینه ی Correlation  را انتخاب کنید.

در صفحه ی جدید جدول همبستگی جفت ارزها در فارکس را به طور کامل مشاهده میکنید. شما میتوانید در فیلدهای بالای صفحه تایم فریم مدنظرتان را مشخص کنید و همچنین طبق پارامترهای مختلف جفت ارزها را فیلتر کنید. مثلا اگر در فیلد Find currencies with correlation higher than عدد 90 را وارد کنید ، جفت ارزهایی که همبستگی بالای 90 درصد دارند را برای شما بصورت هایلایت نشان میدهد.