s broker
لوریج یا اهرم در فارکس چیست؟

لوریج یا اهرم در فارکس چیست؟

12 آبان 1402
0 لایک
دقیقه

اهرم در معاملات فارکس و CFD، اهرم (Leverage) یکی از مهم ترین مفاهیمی است که معامله‌گران جدید باید آن را درک کنند. اگر یک معامله گر مبتدی هستید و به دنبال پاسخ به سوال "اهرم در معاملات چیست؟" هستید، به جای درستی آمده‌اید. در این مقاله، به بررسی دقیق اهرم معاملاتی فارکس، نحوه عملکرد آن، مزایا و معایب آن و موارد دیگر خواهیم پرداخت.

لوریج چیست؟

اهرم (Leverage) به معنای استفاده از سرمایه قرضی برای تسهیل سرمایه گذاری و در نتیجه افزایش سود است. اهرم CFD و فارکس به معامله گران اجازه می دهد تا با سپرده اولیه کمتر، به موقعیت های معاملاتی بزرگتر دسترسی داشته باشند. هنگام معامله با اهرم، معامله‌گران برای افزایش قدرت خرید خود از کارگزار خود پول قرض می‌گیرند. هنگامی که یک موقعیت معاملاتی اهرمی بسته می‌شود، پول قرض گرفته شده به کارگزار برگردانده می‌شود و معامله گر یا سود دریافت می کند یا متحمل ضرر می‌شود. برای دسترسی و حفظ یک موقعیت معاملاتی اهرمی، معامله‌گر باید بخشی از ارزش معامله خود را به عنوان سپرده قرار دهد. این سپرده به عنوان مارجین (margin) شناخته می‌شود. اهرم معاملاتی معمولاً به صورت نسبتی بیان می‌شود که با مقایسه مارجین شما نشان می‌دهد که اندازه موقیت شما چقدر می‌تواند بزرگ باشد. به عنوان مثال، یک حساب معاملاتی با اهرم 1:30 یعنی اینکه یک معامله‌گر می‌تواند موقعیت اهرمی 30 برابر اندازه مارجین خود باز کند. در عین حال تاثیری که این امر در سود و ضرر معاملات می‌گذارد نیز ضرب در ۳۰ می‌شود. 

لوریج چگونه کار می‌کند؟

برای نشان دادن نحوه عملکرد اهرم در فارکس، بهتر است به یک مثال نگاه کنیم. فرض کنید یک معامله گر که اهرم 1:20 دارد، می‌خواهد 100000 پوند از GBPUSD یا یک لات خریداری کند. برای محاسبه مارجین مورد نیاز برای باز کردن یک موقعیت، باید کل ارزش موقعیت را به ضریب اهرم تقسیم کرد. بنابراین، در مثال بالا، مارجین مورد نیاز 5000 پوند است (یعنی 100000/20). معامله‌گر برای به دست آوردن موقعیتی به ارزش 100000 پوند، سپرده‌ای 5000 پوندی گذاشته است. جدول زیر تأثیر این معامله اهرمی را بر بازده موقعیت طولانی معامله‌گر در مقایسه با یک موقعیت بدون اهرم نشان می‌دهد.

لوریج

اهرم بازده معامله گر را به اندازه ضریب آن افزایش می‌دهد. پس اگر از اهرم استفاده می‌کنید، هنگامی که بازار در جعت شما است می‌توانید سودهای فوق العاده‌ای را تجربه کنید. ولی اگر بازار ب خلاف جها شما حرکت کند به همان اندازه ضررهای زیادی را نیز متحمل می‌شوید. که این مثال اهمیت استفاده از اهرم را به ما نشان می‌دهد.

 لوريج در بروكرها

همان طور كه گفته شد لوريج يک وام يا سرمايه قرضی است كه بروكرها به تريدرها می‌دهند تا بتوانند معاملاتی بیشتر از سرمايه خود انجام دهند. بروكر ها معمولا نسبت های گوناگونی را برای لوريج ارائه می‌دهند و اين موضوع بستگی به بروكر شما دارد. همچنین بروکر ها می‌توانند متناسب با موجودی و شرایط حساب قوانین خاص، در مورد لوریج مشخص کنند. سوالی كه در ذهن شما ممكن است ايجاد شود اين است كه چرا بروكر ها به معامله‌گران سرمايه را در قالب ابزار لوريج قرض می‌دهند؟

  1. دليل اول اين است كه برای كسب سود از نوسانات بازار فاركس بدون لوريج به سرمايه‌های بسیار بالايی نیاز دارید. بنابراين بروكر ها با ابزار لوريج اجازه می‌دهند معامله گران خرد با كم ترين سرمايه نيز وارد بازار فاركس شوند و در اين بازار فعاليت كنند.
  2. دليل دوم بروکرها برای لوريج بالا این است که، باعث ترغيب تريدرها برای انجام معاملات قمارگونه و ريسک بالا در جهت كسب سود زياد در مدت كوتاه می‌شوند. پس هر چقدر ريسک معاملات بالاتر باشد احتمال سود بيشتر می‌شود ولی احتمال ضرر نيز بيشتر می‌شود.

بنابراين اگر بروکر لوریج بالایی ارائه می‌دهد بايد به درستی استفاده كرد. در اکثر بروكرها لوريج ۱:۲۵ و بالاترين ۱:۱۰۰۰ است. اين سرمايه را که بروکر با لوریج جهت انجام معاملات در اختیار تریدر قرار می‌دهد بر اساس پايه موجودی حساب معاملاتی تريدر محاسبه می‌گردد. مثل لوريج 1:100 كه موجودی حساب را 1000 برابر می كند. همچنين بروكرها قوانينی را برای حفط سرمايه مشتريان خود در برابر خطرات لوريج بالا لحاظ كرده است. اين قوانين باعث می‌شود در مواقعی مانند زمان خبرهای تقويم اقتصادی كه نوسانات بالايی ايجاد م‌شود سرمايه كاربرانی كه از لوريج بالا به درستی استفاده نكرده اند حفظ شود. البته این امر قثط در بعضی از بروکرها ثابل مشاهده است. و باید در نظر بگیرید که از این قوانین خاص مد نظر برکورها، نهایت دقت را هنگام استفاده داشته باشید.

چرا بروکرها، لوریج های مختلف پیشنهاد می‌دهند؟

اکنون که می‌دانید اهرم چیست و چگونه کار می‌کند، ممکن است از خود بپرسید که چرا کارگزاران به مشتریان خود این فرصت را می‌دهند که با آن معامله کنند. کارگزاران درآمد خود را از طریق کارمزد معاملات کسب می‌کنند و به طور خلاصه، هرچه موقعیت معاملاتی بزرگتر باشد، کارمزد بیشتری کسب می‌کنند. این نه تنها برای کمیسیون های معاملاتی (در صورت وجود)، بلکه برای اسپرد نیز صادق است - که یکی از منابع اصلی درآمد برای کارگزار آنلاین است. پس آیا کمیسیون‌ها و اسپردها تنها هزینه های متحمل شده هنگام معامله با اهرم هستند؟ خیر. معاملات اهرمی، در صورتی که شبانه باز بمانند یا به عبارت دیگر معاملاتتان بیش از ۲۴ ساعت معاملاتی باز بمانند، شامل هزینه‌ای به نام سواپ می‌شوند. این هزینه ها بسته به نمادی که معامله می‌کنید و کارگزاری که استفاده می‌کنید متفاوت است. حتی مقدار بازه زمانی که هزینه سواپ دریافت می‌شود نیز از کارگزاری به کارگزاری متفاوت است. اطلاعات در مورد هزینه های سواپ دریافت شده را می‌توانید در بخش مشخصات قرارداد وب سایت پیدا کنید.

 رابطه لوريج و مارجين در معاملات 

بروكر ها سرمايه‌ای را كه با لوريج در اختیار تريدر قرار می‌دهند، در قالب مارجين فراهم می كنند. یعنی لازم است ابتدا با مارجين آشنا شويم و سپس به ارتباط بين لوريج و مارجين خواهیم پرداخت. مارجين چيست؟ بروكرها برای انجام معامله از تريدرها يک وجه ضمانتی دريافت می‌كنند كه به اين وجه ضمانتی مارجين گفته می‌شود. اين پول يا وجه ضمانتی از موجودی تریدر كسر نمی‌شود بلكه از مارجين آزاد تریدر كسر می‌شود و پس از بستن معامله، دوباره با سود یا زیان آن به مارجين آزاد تریدر بر می‌گردد . اگر تریدر 1000 دلار موجودی داشته باشد 1000 دلار هم مارجين آزاد برای انجام معامله دارد؛ بنابراين برای انجام هر معامله تریدر نياز به مارجين دارد که از مارجين آزاد كسر می شود. رابطه مارجين با لوريج معكوس است یعنی اگر لوريج حساب بالاتر باشد به مارجين كمتری برای انجام معامله نیاز است. برای مثال دو فرد به نام محمد و سعيد در بروکری حساب دارند و هردوی آن ها 1000 دلار موجودی و 1000دلار هم مارجين آزاد دارند. با اين تفاوت كه لوريج حساب محمد 1:100 و لوريج حساب سعيد 1:1000 است و هر دو قصد خريد نماد EURUSD (یورودلار) دارند، حساب محمد كه لوريج 1:100 دارد با حجم هر 0.01 لات خريد نماد Eurusd: بايد 10 دلار از مارجين آزاد خود را به عنوان مارجين دهد ولی سعيد كه لوريج 1:1000 دارد با هر0.01 لات خريد اين نماد فقط 1 دلار از مارجین آزاد خود را به عنوان مارجين می پردازد بنابراين سعيد به دليل اينكه لوريج بالاتری دارد مارجين كمتری برای معاملات پرداخت می كند در نتيجه می تواند حجم بالاتری نسبت به حساب محمد معامله انجام دهد.

به مثال های زیر توجه کنید:

فرض کنید دو نفر در بروکری 1000 دلار سرمایه دارند بنابراین 1000 دلار مارجین آزاد برای معامله دارند.

اطلاعات حساب

تریدری در حسابی با 1:100 0.5 لات معامله خرید در طلا (XAUUSD) انجام می‌دهد. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید برای این معامله 962 دلار مارجین (96% مارجین آزاد اولیه) استفاده شده است در نتیجه مارجین آزاد کمی برای معامله جدید باقی مانده است و عملا نمیتواند معامله‌ای جدید در آن بازه زمانی انجام دهد.

مارجین و اهرم

تریدر دیگری در حسابی با لوریج 1:1000 0.5 لات معامله خرید در طلا (XAUUSD) انجام می‌دهد. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید برای این معامله 96 دلار مارجین(9.6% مارجین آزاد اولیه) استفاده شده است در نتیجه مارجین آزاد زیادی برای معامله جدید باقی مانده است و می‌تواند معامله جدیدی حتی با حجم بالاتری انجام دهد.

اهرم

 چرا باید از لوریج استفاده کرد؟

بازار فاركس در واقع نوسانات بسیار كمی دارد همچنين ساير بازار های مالی مانند انرژی و فلزات و… نوسانات قابل توجهی در روز انجام نمی‌دهند در صورتی كه بروكرها ابزار لوريج را ارائه ندهند،

  1. اولا فعاليت در بازار های مالی نيازمند سرمايه بالايی خواهد بود و معامله گران خرد نمی‌توانند از اين بازارها استفاده كنند.
  2. ثانیا به علت نوسانات كم اين بازار ها سود منطقی به سرمايه گذاران نخواهد رسید.
  3. سوما بازدهی متوسط ماهانه يا سالانه قابل قبولی نخواهد داشت بنابراين فعاليت در بازار فاركس معمولا نيازمند لوريج است.

درست است كه در فاركس بايد از لوريج استفاده كرد تا فعاليت و سود منطقی كسب كرد اما نكته‌ای كه وجود دارد این است که بايد از اين ابزار به درستی استفاده كرد تا سرمايه شخص به خطر نیوفتد. به طور مثال سرمايه‌های بالا، نيازی به لوريج های بالاتر از 100 ندارند زيرا با همين لوريج نيز می‌توان سودهای خيلی خوبی كسب كرد.

مزایا و معایب لوریج

پس بزرگترین مزیت اهرم در معاملات، در عین حال می‌تواند بزرگترین خطر آن نیز باشد که بعد از خواندن مطالب بالا کاملا منطقی به نظر می‌رسد. اهرم فارکس این فرصت را به معامله‌گر می‌دهد تا سود خود را زمانی که بازار به نفع او حرکت می‌کند، افزایش دهد، در حالی که همچنین به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا سرمایه را برای استفاده در سایر اهداف معاملاتی یا سرمایه گذاری آزاد کنند. ولی علاوه بر افزایش سود با اهرم، پتانسیل افزایش زیان ناشی از هر گونه حرکت نامطلوب بازار نیز وجود دارد و اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل، اهرم معاملاتی باید با دقت و احتیاط زیادی استفاده شود، زیرا پتانسیل تأثیرات فاجعه‌بار بر وضعیت مالی معامله‌گر را دارد. به همین دلیل است که هنگام معامله در بازارهای مالی، استفاده از یک استراتژی مدیریت ریسک صحیح بسیار مهم است.

نتیجه‌گیری

اکنون باید معنای اهرم در معاملات و همچنین نحوه عملکرد معاملات اهرمی را درک کرده باشید. اگر یک پیام کلیدی برای برداشت از این مقاله وجود داشته باشد، این است که باید هنگام معامله با اهرم مراقب باشید. اهرم فارکس و CFD می‌تواند یک ابزار فوق العاده مفید برای معامله‌گران باشد، زمانی که به درستی استفاده شود، ولی اگر با احتیاط استفاده نشود، پتانسیل ایجاد ضررهای سنگین را نیز دارد.