s broker
شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) در فارکس

شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) در فارکس

1 فروردین 1402
0 لایک
دقیقه

GDP مخفف Gross Domestic Product و به معنای تولید ناخالص داخلی است . این شاخص ارزش کل کالاها و خدماتی که در یک کشور و در یک بازه زمانی مشخص تولید و ارائه شده اند را به دست می دهد . تولید ناخالص داخلی یکی از مهمترین شاخص های کلان اقتصادی است که اندازه یک اقتصاد ، رشد و همچنین سلامت آن را بررسی می کند .

ممکن است اقتصاددانان و تحلیلگران سیاسی را در تلویزیون دیده باشید که در مورد اندازه یک اقتصاد بحث می کنند. بیشتر اوقات، کارشناسان به مهمترین شاخص رشد و اندازه اقتصادی اشاره می کنند. به این شاخص، تولید ناخالص داخلی یا به طور مختصر با GDP شناخته میشود. اما چرا باید به عنوان یک معامله گر فارکس به تولید ناخالص داخلی اهمیت دهید؟ آیا بر استراتژی های معاملاتی شما تأثیر می گذارد؟ پاسخ کوتاه بله است. تریدر98 در ادامه به پاسخ طولانی درباره تولید ناخالص داخلی فارکس خواهد پرداخت. بنابراین، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) چیست؟

ارزش کلی کالاها و خدمات تولید شده در یک کشور در یک دوره معین به عنوان تولید ناخالص داخلی نامیده می شود. از آنجا که کارشناسان آن را به عنوان شاخصی از اندازه و سلامت کل اقتصاد در نظر می گیرند، یکی از دقیق ترین و تکرار پذیر ترین داده های اقتصادی محسوب میشود که دائما تحت نظارت قرار گرفته است.

تولید ناخالص داخلی به ما اطلاع می دهد که آیا اقتصاد با تولید کالاها و خدمات بیشتر در حال افزایش است یا با تولید محصول کمتر در مقایسه با دوره های قبل کاهش می یابد.

همچنین به ما اطلاع می دهد که چگونه تولید ناخالص داخلی یک کشور با اقتصاد کشورهای دیگر در سراسر جهان مقایسه می شود.

GDP یک کشور شامل مخارج و تولیدات خصوصی و دولتی آن کشور تلقی میشود. هزینه های دولت، مصرف شرکت ها و مصرف کنندگان، سرمایه گذاری و صادرات خالص همه در این ارقام گنجانده شده اند. تولید ناخالص داخلی معمولاً به صورت سالانه محاسبه می شود، اگرچه ممکن است برای هر دوره نیز محاسبه گردد.

چرا GDP مهم است؟

تولید ناخالص داخلی یک شاخص کلیدی برای توسعه اقتصادی، سلامت و اندازه یک کشور است و تأثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی دارد. نرخ رشد در اقتصاد ما بر شرایط شرکت، انتخاب های سرمایه گذاری و اینکه آیا کارمندان می توانند کار پیدا کنند یا نه، تاثیر می گذارد.

زمانی که تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد، گفته می شود که اقتصاد خوب است. همانطور که شرکت ها کارمندان بیشتری را جذب می کنند، پیش بینی می شود اشتغال افزایش یابد، که به این معنی است که افراد پول بیشتری برای خرج کردن خواهند داشت. این، به نوبه خود، کسب و کار اضافی ایجاد می کند و چرخه را تداوم می بخشد.

زمانی که اقتصاد منقبض می شود، شرکت ها تولید و توسعه را کاهش می دهند و کارکنان اخراج می شوند. وقتی تولید ناخالص داخلی به اندازه کافی سریع رشد نمی کند، که به چرخه راکد یا منفی دامن می زند، دولت ها کسب و کارها را برای توسعه و استخدام کارگران بیشتر تشویق نمی کنند.

وقتی نوبت به نرخ بهره، مالیات و سیاست های تجاری می رسد، سیاست گذاران GDP را در نظر خواهند گرفت.

سیاستگذاران ممکن است با ردیابی تحولات در نرخ رشد کلی، نرخ بیکاری و نرخ تورم ارزیابی کنند که آیا موضع سیاست پولی فعلی با آن هدف اولیه سازگار است یا خیر.

مواردی که شامل تولید ناخالص داخلی میشوند:

• کالاها و خدمات نهایی که فروخته می شوند GDP را در بر میگیرند. فروش کالاهای نهایی محاسبه می شود زیرا معامله مربوط به یک کالا برای ساخت کالای نهایی استفاده شده است. به عنوان مثال، خرید فولاد مورد استفاده برای ساخت خودرو در حال حاضر در ارزش کل کالای نهایی (قیمتی که خودرو به آن فروخته می شود) گنجانده شده است.

مواردی که شامل تولید ناخالص داخلی نمی شود:

  • کار بدون مزد: کار انجام شده در خانواده، کار داوطلبانه و غیره.
  • کار های جبرانی و بدون مزد
  • کالاهایی که برای فروش در بازار تولید نمی شوند
  • کالاها و خدمات مبادله شده
  • بازار سیاه
  • فعالیت های غیرقانونی
  • پرداخت های انتقالی
  • فروش اجناس مستعمل
  • کالاها و خدمات واسطه ای که برای تولید سایر کالاها و خدمات نهایی استفاده می شوند

چگونه GDP بر بازار فارکس تأثیر می گذارد؟

انتشار داده های اقتصادی برای هر معامله گر فارکس حائ اهمیت میباشد، به ویژه آنهایی که دارای اهمیت حیاتی هستند، مانند تولید ناخالص داخلی یک کشور.

گزارش تولید ناخالص داخلی به عنوان یک نشریه سطح 1 طبقه بندی می شود، به این معنی که تأثیر قابل توجهی دارد. هنگامی که یک گزارش منتشر می شود، بازارها تمایل به حرکت قابل توجهی دارند و نوسانات بر اساس میزان تفاوت نتیجه واقعی با پیش بینی های پیش بینی شده افزایش می یابد.

تعدادی از عوامل بر تأثیر گزارش تولید ناخالص داخلی بر روی یک ارز یا جفت ارز تأثیر می گذارد. در نتیجه، انتظار نداشته باشید هر بار که گزارش تولید ناخالص داخلی از انتظارات فراتر می رود یا کمتر از آن است، بازارها واکنش مشابهی نشان دهند.

تولید ناخالص داخلی نشان دهنده گسترش در یک اقتصاد مولد است در حالی که نشان دهنده کاهش در یک اقتصاد کاهش یافته است. در نتیجه، اگر یک معامله گر فارکس هستید، باید به دنبال تولید ناخالص داخلی یا نرخ رشد بیشتر باشید، به این امید که نرخ های بهره از این روند پیروی کنند.

وقتی یک اقتصاد با سرعتی سالم رشد می‌کند، مزایای آن به سمت مصرف‌کنندگان سرازیر می‌شود و شانس هزینه‌کردن و توسعه را افزایش می‌دهد. در نتیجه، هزینه‌های بیشتر منجر به قیمت‌های بالاتر می‌شود که بانک‌های مرکزی سعی می‌کنند با افزایش نرخ بهره کنترل کنند.

نکات مهمی که باید در مورد GDP دانست

سه واکنش اساسی به قیمت جفت ارز فارکس وجود دارد که شما باید به عنوان یک معامله گر فارکس آن را بدانید:

میزان تولید ناخالص داخلی کمتر از حد انتظار

اگر رقم تولید ناخالص داخلی کمتر از حد پیش‌بینی‌شده باشد، معامله‌گران به احتمال بیشتری شاهد فروش آن ارز محلی خاص در رابطه با سایر ارزها هستند.به عنوان مثال، در مورد ایالات متحده، نرخ های تولید ناخالص داخلی پایین تر نشان دهنده رکود اقتصادی، کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در ایالات متحده، کاهش جذابیت یا ارزش کلی دلار و دارایی های مبتنی بر دلار است. هر چه یک رقم تولید ناخالص داخلی کمتر از انتظارات باشد، ارزش پول بیشتر می شود.

یک نکته کلیدی که باید در اینجا اضافه کرد این است که رشد مثبت همیشه برای اقتصاد مفید است، اما نه زمانی که رقم نهایی تولید ناخالص داخلی کمتر شود. بنابراین، به عنوان یک معامله گر، باید به جای تمرکز بر داده های خاص، به ارقام تولید ناخالص داخلی گسترده تر نگاه کنید.

میزان تولید ناخالص داخلی مورد انتظار

اعداد تولید ناخالص داخلی که مطابق با انتظارات هستند نیاز به توجه بیشتری از سوی معامله گر فارکس دارند. ابتدا، معامله گر باید عدد فعلی را با داده های سه ماهه یا سال قبل مقایسه کند تا موقعیت اقتصادی ارز را بهتر درک کند.

در نتیجه، حرکت قیمت احتمالاً مختلط خواهد بود، زیرا بازار به زمان نیاز دارد تا وضعیت و مشخصات گزارش را مشخص کند.

میزان تولید ناخالص داخلی بالاتر از حد انتظار

ارقام بالاتر از حد انتظار تولید ناخالص داخلی تقریباً مطمئناً دلار را نسبت به سایر ارزها تقویت می کند.

برای مثال، نرخ تولید ناخالص داخلی بیشتر ایالات متحده، به نفع دلار خواهد بود و باعث افزایش ارزش آن در برابر سایر ارزها می شود. هر چه رشد تولید ناخالص داخلی قوی تر باشد، ارزش دلار نیز بیشتر می شود.

نمونه ای از تاثیر GDP بر بازار

بیایید با یک مثال نشان دهیم که چگونه تولید ناخالص داخلی بر بازار فارکس تأثیر می گذارد:

دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده نتایج تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم این کشور را در 28 ژانویه منتشر کرد. در سه ماهه چهارم سال 2020 با نرخ سالانه 4.0 درصد افزایش داشت.

اکنون، در نمودار زیر، می توانید ببینید که پس از انتشار گزارش، روند نزولی وجود داشت. این به این دلیل است که این گزارش به عنوان شاخصی برای افزایش ارزش دلار توسط سرمایه گذاران در نظر گرفته شد و از این رو ما با کاهش EUR/USD مواجه بودیم.

 جمع بندی

برای جمع‌بندی، گزارش‌های تولید ناخالص داخلی یکی از تأثیرگذارترین شاخص‌ها با گزارش‌های اقتصادی محسوب میشود که پتانسیل تأثیرگذاری بر نرخ ارز و انتخاب‌های سیاست پولی را دارد. در نتیجه، به هر قیمتی باید ارقام تولید ناخالص داخلی را بدانید، به خصوص اگر در حال معامله جفت ارز هایی با دلار هستید.

همچنین، شما نباید فقط به ارقام تولید ناخالص داخلی نگاه کنید. به این فکر کنید که آنها چگونه بر پس‌زمینه بازار بزرگ‌تر، مانند انتظارات سیاست پولی تأثیر می‌گذارند.