s broker
شاخص قیمت تولید کننده PPI چیست ؟

شاخص قیمت تولید کننده PPI چیست ؟

21 بهمن 1401
1 لایک
دقیقه
  Producer Price Index
  شاخص قیمت تولیدکننده
اهمیت خبر متوسط
انتشار هقته دوم هر ماه
مشاهده آمار شاخص قیمت تولیدکننده تقویم اقتصادی فارکس

PPI مخفف عبارت Producer Price Index است که یک داده مهم اقتصادی است. داده‌های PPI در هفته دوم هر ماه منتشر می‌شوند. معامله گران فارکس می‌توانند از PPI به عنوان یک شاخص پیشرو برای پیش بینی تورم مصرف کننده، که توسط شاخص قیمت مصرف کننده CPI اندازه گیری می‌شود، استفاده کنند.

PPI به دلیل اثر سیگنالی آن بر تورم مورد انتظار آینده، یک داده مهم اقتصادی است. معامله گران فارکس، PPI را به دلیل رابطه مثبت بین تورم و نرخ بهره، نظارت می‌کنند، اما در نهایت معامله گران نگران این هستند که چگونه تغییرات نرخ بهره، احتمالا بر جفت ارزها تاثیر می‌گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد شاخص PPI و چگونگی تاثیر آن بر بازار جفت ارزها، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

PPI چیست و چه چیزی را اندازه گیری می‌کند؟

PPI مخفف عبارت Producer Price Index (شاخص قیمت تولید کننده) است و تغییر قیمت کالاها و خدمات نهایی فروخته شده توسط تولیدکنندگان را اندازه گیری می‌کند. داده‌های PPI نشان دهنده تغییرات ماهانه میانگین قیمت یک سبد کالایی است که توسط تولیدکنندگان خریداری شده است.

PPI چگونه محاسبه می‌شود؟

PPI سه حوزه تولید را بررسی می‌کند. شرکت‌های commodity-based (مبتنی بر کالا)، industrial-based (مبتنی بر صنعت) و stage-of-processing-based (مبتنی بر سطح فراوری).

این شاخص توسط اداره آمار کار، با استفاده از داده‌های جمع آوری شده مطابق نظرسنجی پستی از خرده فروشان انتخاب شده (طی یک فرایند نمونه گیری سیستماتیک) از بین همه شرکت‌های فهرست شده در سیستم بیمه بیکاری، ایجاد می‌شود. معامله گران می‌توانند تغییرات در PPI را به صورت درصد تغییر نسبت به سال قبل یا به صورت ماه به ماه مشاهده کنند.

PPI و تورم

تغییر مثبت در شاخص PPI حاکی از آن است که هزینه‌ها در حال افزایش هستند و در نهایت این افزایش قیمت به مصرف کنندگان نیز منتقل می‌شود. اگر این اثر به اندازه کافی بزرگ باشد، ارقام CPI آتی افزایش خواهد یافت که نشان دهنده افزایش سطح عمومی قیمت‌ها خواهد بود. ( PPI شاخص اصلی تورم است. )

تورم و تاثیر آن بر اقتصاد

افزایش سطح عمومی قیمت برای یک اقتصاد خوب است، اما فقط زمانی که این امر مهار شود. وقتی تقاضا برای کالاها و خدمات افزایش یابد، کسب و کارها باید هزینه‌های سرمایه‌ای را افزایش داده و کارگران بیشتری را استخدام کنند تا بتوانند تولید خود را برای پاسخ گویی به تقاضای بالاتر، افزایش دهند. مشکل زمانی به وجود می‌آید که قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یابد و در نتیجه قدرت خرید پولی یک کشور کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، با 1 دلار می‌توان چیزهای کمتری نسبت به سال قبل خرید.

در دهه 1950، بنزین 0.27 دلار بود، در حالی که اجاره آپارتمان 42 دلار در ماه و بلیط سینما 0.48 دلار بود. این ارقام اصلا به معادل امروزیشان نزدیک نیستند، و این نشان می‌دهد که چگونه تورم، ارزش پول محلی را از بین می‌برد. بانک‌های مرکزی در تلاش برای مبارزه با کاهش قدرت خرید، تورم را با افزایش نرخ بهره معیار، کاهش می‌دهند.

PPI چگونه بر ارزها تاثیر می‌گذارد؟

وقتی صحبت از پول به میان می‌آید، همیشه یک مبادله وجود دارد: افراد می‌توانند پول را پس انداز کنند و کسب سود کنند، یا می‌توانند بلافاصله پول را خرج کنند و از هرگونه کسب سود صرف نظر کنند.

وقتی PPI در حال افزایش باشد ممکن است باعث افزایش نرخ بهره شود. هنگامی که نرخ بهره بالا می‌رود، انتخاب پس انداز پول، جذاب‌تر به نظر می‌رسد زیرا سود (بهره) بیشتر از قبل است و خرج کردن پول پر هزینه‌تر می‌شود، زیرا مصرف کنندگان به جای پس‌انداز، نرخ بهره بالاتر را از دست می‌دهند. در نتیجه، افزایش PPI ممکن است به افزایش نرخ‌ها و ارز قوی‌تر تبدیل شود.

با استفاده از یورو به عنوان مثال، معامله گران فارکس می‌دانند که نرخ‌های بهره بالاتر منجر به افزایش جریان‌های مالی توسط سرمایه گذاران خارجی می‌شود که مایل به خرید یورو با بازده بالاتر هستند. این اثر، با افزایش تقاضا برای یورو، ارزش یورو را بالاتر می‌برد.

یک استراتژی محبوب برای تعقیب نرخ‌های بهره بالاتر، استراتژی carry trade است. به موجب این استراتژی، معامله گران، وجوه را با ارزی که نرخ بهره پایینی دارد قرض می‌کنند و ارزی با نرخ بهره بالاتر می‌خرند.

پول، بازدهی را دنبال می‌کند و معامله گران به دنبال سود بردن از این خواهند بود.

چگونه PPI بر دلار آمریکا تاثیر می‌گذارد؟

شاخص قیمت تولید کننده (PPI) در ابتدا تاثیر کمی بر دلار آمریکا دارد. این به این دلیل است که در اقتصاد واقعی، یک فاصله زمانی بین افزایش قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان و نتیجه نهایی، یعنی تورم بالاتر، وجود دارد که ناشی از ناچاری مصرف کنندگان برای پول بیشتر خرج کردن است.

با این حال، با ارزیابی تاثیر low priority (اولویت پایین) این داده منتشر شده گمراه نشوید. معامله گران زیرک می‌توانند اثراتی که احتمالا PPI بر CPI و نرخ‌های بهره خواهد گذاشت را پیش بینی کنند و بر این اساس معامله کنند. بنابراین، با ارزش‌ترین جزء داده‌های PPI، اثر سیگنالی است که به بازار ارائه می‌دهد.

سایر داده‌های فاندامنتال مهم عبارتند از: CPI، ISM، آمار حقوق و دستمزد بخش غیر کشاورزی و تولید ناخالص داخلی. معامله گران باید درک کاملی از هر یک از این آمار و معنای آن‌ها برای بازار فارکس داشته باشند.

تحلیل فاندامنتال تنها یکی از 3 نوع تحلیل فارکس است که توسط معامله گران استفاده می‌شود و می‌تواند هنگام پیش بینی حرکت‌ها و روندهای بلند مدت، بسیار ارزشمند باشد.

انتشار داده‌ها توانایی انجام حرکات قابل توجه در بازار فارکس را دارد؛ اما با افزایش نوسان، مهم است که با یادگیری نحوه معامله با اخبار، ریسک خود را بر این اساس مدیریت کنید.