s broker
شاخص مدعیان بیکاری آمریکا - Initial Jobless Claims

شاخص مدعیان بیکاری آمریکا - Initial Jobless Claims

11 اسفند 1401
1 لایک
دقیقه
مدعیان بیکاری Initial Jobless Claims
  شاخص مدعیان بیکاری آمریکا
اهمیت خبر مهم
انتشار پنجشنبه هر هفته
مشاهده آمار مدعیان بیکاری آمریکا تقویم اقتصادی فارکس

شاخص مدعیان بیکاری یا Initial Jobless Claims نشانگر تعداد افرادی است که به تازگی بیکار شده‌اند و برای اولین بار در طول یک هفته گذشته فرم تقاضای استفاده از بیمه بیکاری را پر کرده‌اند. در کنار این شاخص، شاخص مدعیان بیکاری قبلی یا Continuing Jobless Claims هم منتشر می‌شود که نشانگر تعداد افرادی است که بیکار هستند و در حال حاضر از مزایایی بیمه بیکاری استفاده می‌کنند. گزارش مدعیان بیکاری آمریکا پنجشنبه هر هفته منتشر می‌شود. این گزارش، داده‌های یک هفته قبل را به تصویر می‌کشد.

اما چرا شاخص مدعیان بیکاری آمریکا مهم است؟ اقتصاددانان و تحلیلگران از این شاخص برای ارزیابی آخرین وضعیت بازار کار استفاده می‌کنند. همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، این گزارش به صورت هفتگی تهیه و منتشر می‌شود و به همین دلیل تازه‌ترین وضعیت بازار کار آمریکا را مخابره می‌کند .

معمولاً تغییرات بالای ۳۰ هزار واحدی این شاخص، منجر به واکنش قوی بازار می‌شود.اما اگر کمتر از این سطح باشد، به عنوان نوسانات طبیعی شناخته می‌شود .

افزایش شاخص مدعیان بیکاری: به این معنی است که افراد زیادی به تازگی بیکار شده‌اند و این خبر بدی برای اقتصاد و دلار آمریکاست. در مقابل کاهش شاخص مدعیان بیکاری: به این معنی است که افراد زیادی مشغول به کار هستند و نیازی به استفاده از مزایای بیمه بیکاری ندارند. این خبر خوبی برای اقتصاد و دلار امریکاست.

رشد سریع شاخص مدعیان بیکاری از رشد ضعیف اشتغال و بالا رفتن نرخ بیکاری حکایت دارد. یعنی هر چقدر رشد شاخص مدعیان بیکاری بیشتر باشد، بازار تصور خواهد کرد که رشد اشتغال آمریکا (NFP) ضعیف‌تر خواهد بود و بر عکس. در کنار شاخص مدعیان بیکاری، متوسط چهارهفته‌ای شاخص هم منتشر می‌شود که کمتر از سایر شاخص‌های بیکاری نویز دارد. اما در هر صورت تأثیر آن بر دلار آمریکا مشابه تغییرات شاخص مدعیان بیکاری است.

آمار مدعیان اولیه بیکاری توسط اداره استخدام و آموزش وزارت کار (Employment and Training Administration of the Department of Labor) تهیه و به صورت هفتگی هر پنجشنبه منتشر می‌شود. این گزارش اطلاعات مربوط به هر هفته تا روز شنبه را ارائه می‌کند.

شاخص مدعیان بیکار چیست؟

شاخص مدعیان بیکاری تعداد افرادی را که برای اولین بار در طول یک هفته درخواست بیمه بیکاری کرده اند اندازه گیری می کند. این شاخص جزو اولین داده های اقتصادی ایالات متحده محسوب میشود که به صورت هفتگی بر بازار اقتصادی تاثیر می گذارد.

اگر اندازه گیری انجام شده بالاتر از حد انتظار و پیش بینی باید روند منفی یا نزولی شدن USD را در نظر گرفت. در حالی که اگر آمار پایین تر از حد انتظار و پیش بینی را نشان دهد، باید منتظر یک روند مثیت یا صعودی از طرف USD بود.

همانطور که گفته شد این آمار هر هفته توسط وزارت کار ایالات متحده گزارش می شود که افراد متقاضی دریافت مزایای بیمه بیکاری را شمارش می کند. اما خود افراد مدعی بیکاری به 2 دسته تقسیم میشوند:

  • اول، افرادی که برای اولین بار در خواست بیمه بیکاری میکنند و؛
  •  دوم که شامل افراد بیکاری است که قبلاً مزایای بیمه بیکاری دریافت کرده اند و دوباره آن را مطالبه می کنند.

هنگامی که افراد بیشتری بیمه بیکاری درخواست می کنند، به طور کلی به این معنی است که افراد کمتری شغل دارند و بالعکس.

تاثیر شاخص مدعیان بیکار در بازار فارکس

سرمایه گذاران می توانند از این گزارش برای ایجاد نظر در مورد عملکرد اقتصادی استفاده کنند، اما این داده ها به صورت هفتگی تغییر میکند . 

بسیاری از تحلیلگران مالی برآوردهای گزارش را در پیش بینی بازار خود لحاظ می کنند. اگر انتشار هفتگی مطالبات بیکاری تفاوت ناچیزی با برآوردهای پیش بینی شده داشته باشد، این امر می تواند بازارها را بالا یا پایین تر کند. به طور کلی، حرکت بازار برعکس آن چیزی که در گزارش آمده است. اگر مطالبات اولیه بیکاری کاهش یابد، بازار اغلب صعودی خواهد شد. اگر مطالبات اولیه بیکاری افزایش یابد، ممکن است بازار دچار رکود شود.

با فرض اینکه هر چه بازار کار سالم تر باشد، اقتصاد سالم تر است، گزارش بیکاری از اولین مطالبه گران مورد توجه بسیاری قرار می گیرد. یعنی کار بیشتر افراد به معنای درآمد قابل تصرف بیشتر در اقتصاد است که منجر به مصرف شخصی و تولید ناخالص داخلی (GDP) بالاتر می‌شود.

بین شاخص تعداد مدعیان بیکاری و شاخص اشتغال بخش غیرکشاورزی یک رابطۀ متضاد برقرار است. هرگاه تعداد مدعیان بیکاری افزایش پیدا کند، می توان نتیجه گرفت که شاخص اشتغال بخش غیرکشاورزی کاهش پیدا می کند. شاخص تعداد مدعیان بیکاری هر پنجشنبه در ساعت 8:30 به وقت EST (نیویورک) منتشر می شود.