s broker
تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

27 اسفند 1401
1 لایک
دقیقه

تحلیل تکنیکال (technical analysis) چارچوبی است که معامله گران، حرکت قیمت را در آن مطالعه می کنند. تحلیل تکنیکال در بازار های مالی روشی برای پیش بینی رفتار احتمالی نمودار از طریق داده های گذشته همچون قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و … است. این روش در تمام بازار هایی که بر اساس عرضه و تقاضا فعالیت می کنند کاربرد دارد.

نظریه پشت این تحلیل این است که شخص می تواند به حرکت های تاریخی قیمت (گذشته قیمت) نگاه کند و شرایط فعلی معاملات و حرکت بالقوه قیمت را تعیین کند. به کسی که از تحلیل تکنیکال استفاده می کند، تحلیلگر تکنیکال (technical analyst) گفته می شود.

دلیل اصلی استفاده از تحلیل تکنیکال این است که از نظر تئوری، تمام اطلاعات فعلی بازار در قیمت منعکس می شوند. معامله گران تکنیکال به طور کلی به این جمله باور دارند که “همه چیز در نمودار است”.

اگر قیمت تمام اطلاعات موجود را منعکس می کند، پس پرایس اکشن تمام چیزی است که برای معامله مورد نیاز است.

تحلیل تکنیکال به بررسی ریتم، جریان و روند در حرکات قیمت می پردازد. احتمالا این جمله قدیمی را شنیده اید که “تاریخ میل به تکرار خود دارد”. این جمله، کاملا نشان دهنده تحلیل تکنیکال است.

اگر قیمت خاصی در گذشته به عنوان یک سطح حمایتی یا مقاومتی اصلی عمل کرده، معامله گران فارکس آن را زیر نظر خواهند داشت و اطراف آن سطح قیمتی تاریخی وارد معاملات خود می شوند.

تحلیلگران تکنیکال، به دنبال الگوهای مشابهی هستند که در گذشته شکل گرفته اند. این الگوها، این ایده را شکل میدهند که قیمت احتمالا می تواند به همان شیوه قبلی عمل کند.

در واقع تحلیل تکنیکال آنقدری که درمورد احتمال هست درمورد پیش بینی نیست.

تحلیل تکنیکال مطالعه حرکات تاریخی قیمت (price action) به منظور شناسایی الگوها و تعیین احتمالی جهت آینده قیمت است.

چگونه می توان “حرکات تاریخی قیمت” را مطالعه کرد؟

در دنیای معامله گری، وقتی کسی می گوید “تحلیل تکنیکال”، اولین چیزی که به ذهن می رسد، یک نمودار است.

تحلیلگران تکنیکال از نمودارها استفاده می کنند زیرا آنها ساده ترین راه برای تجسم اطلاعات تاریخی قیمت هستند. تحلیلگران تکنیکال نمودارها را زندگی می کنند و با آنها نفس می کشند، به همین دلیل اغلب به آنها “چارتیست” هم گفته می شود.

نمودارها بر این باورند که پرایس اکشن (حرکت قیمت)، قابل اعتمادترین شاخص عملکرد قیمت در آینده است. می توان با بررسی داده های گذشته، روندها و الگوهایی را پیدا کرد که به یافتن فرصت های مطالعاتی عالی کمک می کنند.

علاوه بر این، با وجود تعداد زیاد معامله گرانی که از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند، این الگوهای قیمتی و اندیکاتورها، تمایل دارند که به صورت خود محقق کننده عمل کنند. بنابراین، از آنجایی که معامله گران فارکس بیشتر و بیشتر به دنبال سطوح قیمتی خاص و الگوهای نمودار هستند، احتمال این که این الگوها خود را در بازار نشان دهند، بیشتر می شود.

تحلیل تکنیکال بسیار ذهنی است. فقط به این دلیل که افراد زیادی به چیدمان یا اندیکاتورهای خاصی نگاه می کنند، به این معنی نیست که آنها ایده یکسانی درمورد اینکه قیمت به کجا خواهد رسید، دارند.

نکته مهم این است که مفاهیم تحلیل تکنیکال مثل فیبوناچی (Fibonacci)، بولینگر باند (Bollinger Bands)، یا پیووت پوینت ها (pivot points) را درک کنید، و سری بعدی که کسی درمورد آنها صحبت کرد، شگفت زده نشوید.

ممکن است با خود فکر کنید افرادی که از این مفاهیم استفاده می کنند بسیار باهوش هستند و شاید شما نتوانید آنها را یاد بگیرید؛ اما اصلا اینطور نیست و با آموزش و مطالعه مناسب شما هم می توانید به سادگی این مطالب را بیاموزید و از آنها در معاملات خود استفاده کنید .