s broker
چگونه چند تایم فریمی تحلیل کنیم + 5 مولتی تایم فریم

چگونه چند تایم فریمی تحلیل کنیم + 5 مولتی تایم فریم

8 شهریور 1402
0 لایک
دقیقه

چند تایم فریمی ترید کردن یک روش معامله گری است که در آن، معامله گر، فریم های زمانی مختلف را ترکیب می کند تا تصمیم گیری خود را بهبود ببخشد و تحلیل نمودار خود را بهینه تر کند. هدف چند تایم فریمی ترید کردن، بهبود عملکرد سوداوری معاملات فردی با تحلیل در فریم های زمانی بلند مدت و معامله در فریم زمانی کوتاه مدت است. در مقاله زیر با مثال های واقعی این را توضیح خواهیم داد. معمولاً، معامله گران از یک فریم زمانی بالاتر و یک فریم زمانی پایین تر استفاده می کنند. فریم زمانی بالاتر برای تجزیه و تحلیل نمودار بلند مدت و روند کلی بازار برای به دست آوردن حس کلی از جهت بازار و احساسات بازار استفاده می شود. معامله گران سعی می کنند در فریم زمانی بالاتر، جهت گیری (طولانی، کوتاه یا خنثی) را تعیین کنند و سپس در جهت روند در فریم زمانی بالاتر خود، به دنبال فرصت های معاملات خاص باشند. در اینجا، فریم زمانی پایین تر برای زمانبندی ورود به بازار و مدیریت موقعیت های معاملات استفاده می شود. 

از بالا به پایین یا از پایین به بالا

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معامله‌گران هنگام انجام تحلیل چند تایم فریمی مرتکب می‌شوند این است که تحلیل خود را از تایم فریم های پایین‌تر خود شروع می‌کنند و سپس به تایم فریم های بالاتر می‌روند. این روش را میتوان «از پایین به بالا» نامید. 

چرخه غلط تایم فریم

شروع  تحلیل خود در تایم فریم پایین تر که معاملات خود را در آن تایم فریم انجام میدهید، باعث ایجاد یگ دیدگاه بسیار ضعیف و یک بعدی می شود و منجر میشود که شما نکته اصلی تحلیل چند تایم فریمی را از دست بدهید. اغلب، معامله گران فقط در تایم فریم های پایین تر تحلیل خود را انجام میدهند و سپس به دنبال تأییدیه هایی برای تحلیل خود در تایم فریم های بالاتر میگردند.

ما روش از بالا به پایین را توصیه می کنیم. با روش از بالا به پایین، یک معامله گر تجزیه و تحلیل خود را در بازه زمانی بالاتر شروع می کند تا یک حس کلی از احساسات بازار، جهت روند کلی را دریافت کند و از موانع مهم قیمت و سطوح کلیدی آگاه شود. در بازه زمانی پایین تر، معامله گر بر اساس دیدگاه بازه زمانی بالاتر به دنبال فرصت های معاملاتی می گردد.

چرخه درست تایم فریم  

از کدام بازه های زمانی استفاده کنیم؟

سوال اولیه که همیشه در مورد معاملات چند تایم فریمی پیش می‌آید، این است که از کدام فریم‌های زمانی استفاده کنیم.

بازه های زمانی

جدول بالا، شیوه‌های معمول ترکیب فریم زمانی را نشان می‌دهد. برای بهبود پایداری در روش معاملاتی خود، توصیه می‌کنیم یک ترکیب را انتخاب کنید و به آن برای یک دوره زمانی طولانی پایبند بمانید. با این روش، می‌توانید با تجربه کسب شده، ترکیب فریم زمانی مشخص، ببینید که آیا مناسب معاملات شم است یا خیر. شما باید از پرش بین ترکیب‌های فریم زمانی خودداری کنید، زیرا این کار باعث نامنظم شدن معاملات شما و وارد کردن اطلاعات اشتباه می‌شود. حداقل ۳۰ تا ۵۰ معامله را با یک ترکیب تایم فریم انجام دهید، قبل از اینکه به تایم فریم دیگر منتقل شوید.

5 استراتژی مولتی تایم فریم

حالا که یک ترکیب تایم فریم را انتخاب کرده اید، می توانیم شروع به استفاده از تایم فریم های خود کنیم. اما ما در تایم فریم بالاتر به دنبال چه چیز خاصی هستیم؟ در اینجا، معامله گران می توانند از طیف گسترده ای از  نشانه های تایم فریم بالاتر استفاده کنند. بسته به روش تحلیل نمودار مورد نظر شما، می توانید مناسب ترین روش برای استراتژی چند تایم فریم خود پیدا کنید. در ادامه به بررسی 5 استرتژی مولتی تایم در بازه زمانی بالاتر میپردازیم :

شکست

یکی از مفاهیم رایج در تایم فریم های بالاتر، مفهوم حمایت و مقاومت است. معامله گرانی که از حمایت و مقاومت در تایم فریم های بالاتر استفاده می کنند، معمولاً به دنبال یک برگشت یا شکست یک سطح افقی بلند مدت هستند. تصویر زیر سطح روزانه را با یک سطح مقاومت قوی نشان می دهد. معامله گر این سطح را در تایم فریم بالاتر خود شناسایی می کند و پس از شکست به تایم فریم پایین تر می رود تا به دنبال فرصت های معاملاتی صعودی باشد.

سطح مقاومت

تصویر زیر تایم فریم 1 ساعته (H1) را پس از شکست سطح مقاومت نشان می دهد. قیمت پس از شکست روند صعودی داشت و معامله گران باید دیدگاه صعودی را در نظر گرفته و به دنبال ادامه روند صعودی باشند.

مقاومت شکسته شده

پرش

به جای انتظار برای یک شکست در تایم فریم بالاتر، معامله گران می توانند به دنبال برگشت از یک سطح حمایت یا مقاومت باشند. در تصویر زیر، سطح مقاومت قوی چندین بار در تایم فریم 4 ساعته (H4) بالاتر نگه داشته شده است. تا زمانی که قیمت نتواند بالای این سطح بسته شود، یک معامله گر ممکن است دیدگاه معاملاتی نزولی را در نظر بگیرد. به خصوص پس از دیدن سیگنال کند شدن (کندل استیک های کوچکتر)، می توان از این گرایش نزولی در تایم فریم بالاتر برای جستجوی فرصت های معاملاتی کوتاه مدت در تایم فریم پایین تر استفاده کرد.

برگشت به نکته شکسته شده

در تایم فریم پایین تر 15 دقیقه ای (M15)، یک الگوی نمودار سر و شانه جالب را نشان می دهد. با در نظر گرفتن گرایش نزولی تایم فریم بالاتر (H4) یک معامله گر ممکن است یک برنامه معاملاتی برای فروش بازار پس از شکست موفقیت آمیز (یا بازآزمایی) خط گردن الگوی سر و شانه داشته باشد.

سر و شانه

قیمت پس از شکست و پولبک الگوی سر و شانه به شدت کاهش یافت. سطح مقاومت قوی تایم فریم بالاتر و کاهش فشار کندل به معامله گر این امکان را می دهد که دیدگاه معاملاتی نزولی را زودتر متوجه شود، در حالی که تایم فریم پایین تر به معامله گر کمک کرد تا بتواند زمان ورود خود به معامله، کوتاه مدت فروش به صورت موثری بهینه کند. سیگنال های معاملاتی در تایم فریم پایین تر به معامله گران این امکان را می دهد تا زمان نگهداری و همچنین نسبت ریسک به ریوارد را بهینه کنند زیرا معامله معمولاً دارای حد ضرر نزدیک تر و نقطه ورود تهاجمی تر است در حالی که استفاده از تایم فریم های بالا تر به شما هدف (TP) های بالاتری را برای کسب سود در نوسانات قیمت را ممکن میسازد.

ادامه الگوی شکسته شده

کف ها و سقف های بالاتر یا پایین تر

به جای استفاده از سطوح حمایت و مقاومت بلندمدت، برخی از معامله گران از سطوح بالا و پایین آن نماد برای استراتژی معاملاتی مولتی تایم فریم خود استفاده می کنند. روش کلی در اینجا هم مشابه استراتژی سطح حمایت و مقاومت است که قبلاً بحث شده است. ابتدا، معامله گران به دنبال یک کف یا سقف قوی بالاتر (یا پایینتر) هستند. در تصویر زیر، قیمت ابتدا از سطح قبلی بالاتر رفته و قبل از اینکه حرکت قوی نزولی وارد شود قیمت دوباره به زیر سطح قبلی سقوط می کند. در تحلیل تکنیکال، ما چنین الگویی را به عنوان یک شکست ناموفق یا شکست فیک می شناسیم زیرا شکست اولیه ناموفق شده و معامله گران با موقعیت معاملاتی خرید را به دام می اندازد. تایم فریم بالاتر به ما یک سیگنال نزولی می دهد که آن را به تایم فریم پایین تر خود منتقل خواهیم کرد.

شکست نا موفق

در تایم فریم پایین تر، قیمت پس از سیگنال شکست فیک، یک الگوی پرچم را ایجاد کرده است. پرچم ها از محبوب ترین الگوهای ادامه روند هستند. شکست خط روند معمولاً سیگنال ورود برای ادامه روند را نشان می دهد.

الگوی پرچم

پس از شکست پرچم، روند نزولی ادامه میدهد. در اینجا، مدت زمان نتیجه گیری از سیگنال تایم فریم بالاتر بهینه استفاده می شود. هرچه بازه پیش بینی طولانی تر باشد، دقت آن معمولاً کمتر است. معامله شکست فیک مستقیماً در تایم فریم بالاتر معمولاً منجر به بازه های نگهداری بسیار طولانی می شود. با استفاده از تایم فریم پایین تر برای زمان بندی ورود و خروج، زمان نگهداری اغلب می تواند به حداقل ممکن کاهش یابد. هرچه زمان نگهداری کوتاهتر باشد، معامله گر عوامل مشکل ساز کمتری دارد - مانند رویدادهای خبری یا قرار گرفتن در بازه شبانه.

شکست و نتیجه الگوی پرچم

کندل استیک

معامله با کندل استیک یک روش معاملاتی بسیار محبوب است، اما اغلب زمانی که معامله گران تنها به یک کندل استیک تکیه می کنند، از استحکام کافی برخوردار نیست. برای بهبود کیفیت سیگنال، معامله گران می توانند یک سیستم چند تایم فریمی را برای سیگنال های کندل استیک اعمال کنند. تصویر زیر یک کندل استیک صعودی اینگالف را در تایم فریم روزانه بالاتر نشان می دهد. در همین حال، قیمت در کل یک روند صعودی دارد. علاوه بر این، کندل استیک صعودی نیز درست در EMA (moving avrage) رخ می دهد. بسیاری از معامله گران از EMA ها برای معاملات بازگشتی در جهت روند استفاده می کنند. سیگنال کندل استیک به خوبی در جهت روند قرار می گیرد. پس از شناسایی کندل استیک اینگالف (Engolf)، یک معامله گر اکنون می تواند به تایم فریم پایین تر برود تا به دنبال سیگنال های معاملاتی صعودی به سوی فشار در تایم فریم بالاتر باشد.

کندل استیک اینگالف

تصویر زیر تایم فریم پایین تر 5 دقیقه (M5) را نشان می دهد. ناحیه آبی، بالاترین قیمتی که کندل استیک اینگالف روزانه دیده است را نشان می دهد. پس از شکست، قیمت به سمت بالا حرکت میکند. یک معامله گر که جهت روند را در نظر می گیرد ممکن است قادر به اجرای یک معامله خرید در شکست برای به دست آوردن حرکت صعودی باشد. در حالی که برخی از معامله گران ممکن است فقط سیگنال روزانه را کورکورانه معامله کنند، یک سیستم مولتی تایم فریم به معامله گر اجازه می دهد تا موقعیت ورود ایده آل را پیدا کند و از حرکت کوتاه مدتی که کندل استیک اینگالف سیگنال می دهد، بهره مند شود.

نتیجه اینگالفینگ بار

الگو ها

به جای نگاه کردن به کندل استیک های ساده در تایم فریم بالاتر، معامله گران می توانند از الگوهای پیچیده نیز به عنوان سیگنال خود برای جهت فشار در تایم فریم بالاتر استفاده کنند. در تصویر زیر، تایم فریم بالاتر (H4) یک روند نزولی کلی با الگوی پرچم را نشان می دهد. خط روند، ناحیه پایینی الگوی پرچم را توصیف می کند. پس از شکست، قیمت به خط روند باز می گردد تا یک تست مجدد انجام دهد. هنگامی که قیمت به خط روند می رسد، کندل استیک سیگنال کاهش قدرت روند را به ما می دهد - کندل استیک  برعکس شده و حرکت نزولی را نشان می دهد. این سیگنال می تواند برای حرکت به تایم فریم پایین تر با در نظر گرفتن فشار نزولی استفاده شود.

پولبک خط الگو

در زمان تست مجدد تایم فریم بالاتر، تایم فریم پایین تر 5 دقیقه ای (M5) یک الگوی 3 سقف تریدینگ رینج را تشکیل می دهد. الگوهای تایم فریم پایین تر برای ایجاد برنامه معاملاتی ایده آل هستند زیرا یک نقطه ورودی واضح و عینی را ارائه می دهند. برای یک برنامه معاملاتی کوتاه مدت، معامله گر منتظر یک شکست نزولی زیر کف الگوی است. یک شکست، سپس سیگنال ورود به معامله را می دهد. در این حالت، معامله گر با روند تایم فریم بالاتر و همچنین با حرکت شکست تایم فریم پایین تر همراه است. هر دو تایم فریم کاملاً همسو هستند.

الگوی سه سقف

پس از شکست، قیمت به شدت سقوط می کند. روند بلندمدت ادامه یافته و با سیگنال تایم فریم پایین تر، یک معامله گر میتواند معامله با نسبت ریسک به ریوارد بالا را داشته باشد.

نتیجه الگوی سه سقف

احتمالات بی پایان

به هیچ وجه روش های معاملاتی معرفی شده تنها روش های معاملاتی مولتی تایم فریم نیستند. آنها فقط به عنوان منبع الهام برای ایجاد استراتژی معاملاتی مولتی تایم فریم برای شما عمل می کنند. هیچ محدودیتی در ساخت یک استراتژی مولیتی تایم فریم وجود ندارد و معامله گران می توانند از همه نوع ابزار و مفاهیم معاملاتی استفاده کنند. الگو های کلاسیک، اندیکاتورها و هر ابزاری دیگری که به ذهنتان می آید میتوانید استفاده کنید.

نکته ها و کلام آخر

مهمترین جنبه یک استراتژی معاملاتی مولتی تایم فریم (و در واقع همه سیستم های معاملاتی دیگر) ثبات است. از میل به پریدن بین تایم فریم ها و همیشه تمایل به ترکیب تایم فریم های جدید خودداری کنید. هرچه اضافی و ناسازگاری بیشتری در معاملات شما وجود داشته باشد، نتایج معمولاً بدتر می شوند. بنابراین، یک ترکیب تایم فریم را انتخاب کنید و به مدت حداقل 30 معامله به آن پایبند باشید تا ایده ای کلی از اینکه چگونه با فلسفه معاملاتی کلی شما مطابقت دارد، به دست آورید. پس از 30 معامله با همان سیستم، شما ایده بسیار بهتری از اینکه چگونه میتوانید بهترین استفاده را از آن سیستم داشته باشید خواهید داشت. نکات نهایی در مورد معاملات مولتی تایم فریم:

  • تحلیل نمودار خود را در تایم فریم بالاتر انجام دهید. روش از بالا به پایین شما را از عجله کردن و هیجانی معامله کردن نگه میدارد و به طور کلی تصمیمات معاملاتی بهتری خواهید گرفت.
  • به سیگنال های تایم فریم بالاتر خود بیشتر توجه کنید. اگرچه پنج استراتژی معاملاتی مولتی تایم فریم مختلف را معرفی کرده ایم، اما این به این معنی نیست که شما باید همه آنها را همزمان معامله کنید. یک استراتژی معاملاتی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است و سپس آن را برای مدت زمان طولانی دنبال کنید. تغییر سیستم معاملاتی یک خطر بزرگ است و باید از آن اجتناب کرد.
  • تحلیل نمودار خود را هر روز در همان زمان انجام دهید. به عنوان مثال، هنگامی که (H4) را به عنوان تایم فریم بالاتر خود انتخاب می کنید، برای  بسته شدن هر کندل (H4) یک هشدار تنظیم کنید و نمادهای خود را یکی یکی بررسی کنید تا تحلیل های خود را به روز کنید و به دنبال سیگنال های تایم فریم بالاتر خود باشید.
  • شما نیازی به داشتن تایید ندارید. همیشه نمی توانید به یک روند واضح صعودی یا نزولی در قیمت برسید و مهترین بخش داشتن دیدگاه خنثی به نوسانات قیمت است. شما مجبور نیستید همیشه معامله کنید. منتظر موقعیت صحیح قیمت باشید و از انجام معاملات نامطلوب که فایده ای ندارید خودداری کنید.