s broker
روندها - انواع و نحوه شناسایی آنها

روندها - انواع و نحوه شناسایی آنها

13 تیر 1402
1 لایک
دقیقه

قیمت در بازارهای مالی به صورت مستقیم و خطی حرکت نمی‌کند و میله‌ها و کندل‌های ایجاد شده در یک روز، با روز دیگر نسبت مشخصی ندارند. بنابراین وقتی نمودار قیمت در بازه زمانی طولانی با تعداد زیادی کندل یا میله بررسی می‌شود، تغییرات قیمت به صورت زیگزاگی و موج‌های متنوع و پی‌ در پی هست. برآیند این تغییرات موجی ممکن است به صورت صعودی، نزولی و یا خنثی باشد و جهت اصلی بازار را برای تحلیلگران مشخص کند. هر روند می‌تواند جزیی از روند بزرگ بعدی محسوب شود. برای مثال روند متوسط می‌تواند یک تصحیح در روند بزرگ پس از خودش شناخته شود. در روندهای بزرگ صعودی به طور معمول روند قبل از ادامه مسیر صعودی خود، در حدود یک یا دو ماه خود را تصحیح می‌کند. این روند تصحیح نیز می‌تواند خود شامل روندهای کوتاه‌مدت‌تر که همان موج‌های صعود و نزولی کوتاه‌مدت هستند باشد .

یکی از اساسی ترین مشکلات معامله گران ، عدم معامله در جهت روند است. بیاموزید که چگونه روندها را شناسایی کنید و زمانی که بازار به سمتی حرکت می کند چه کاری باید انجام دهید .

در این مقاله آموزشی می توانید یاد بگیرید:

  • چرا روند دوست هر معامله گر است
  • چگونه می توان تشخیص داد که آیا بازار در روند نزولی، روند صعودی یا روندی خنثی قرار دارد ؟
  • نحوه رسم خط روند روی نمودار

یک روند دوست شماست. با روند معامله کنید. معنی این است: موجی را تصور کنید که به سمت ساحل حرکت می کند. ساده ترین کاری که یک معامله گر می تواند انجام دهد این است که بر بالای آن موج سوار شود، نه اینکه بر خلاف آن شنا کند.

تحلیل‌گران تکنیکال با شناسایی روند بازار می‌توانند چگونگی رفتار قیمتی آینده بازار را پیش‌بینی کنند. در این مقاله شما را با مفهوم روند و انواع آن آشنا می‌کنیم.

روند (Trend) چیست؟

روند ها

یک Trend، جهت کلی بازار در یک دوره زمانی مشخص است. در بیان بهتر، روندها از افت و خیز قیمت‌ها تشکیل می‌شوند و جهت این افت و خیزها، روند بازار را تعیین می‌کنند. Trends می‌توانند هم صعودی ، نزولی و هم خنثی باشند.

روند صعودی در تحلیل تکنیکال (Uptrend Bullish)

 

روند صعودی

زمانی که در نمودار تکنیکالی، قیمت کف بالاتر از کف قبلی و سقف بالاتر از سقف قبلی می‌سازد، برآیند آن‌ها روند صعودی را شکل می‌دهد. در این حالت، قیمت نسبت به نقاطی واکنش نشان می‌دهد که با برخورد به آن نقاط به سمت بالا رشد می‌کند. بنابراین، خط روند صعودی به عنوان یک حمایت عمل می‌کند. دلیل، آن است که در روند صعودی بازار هر مرتبه سقف بالاتری نسبت به قبل می‌سازد. یعنی همان‌طور که فروشندگان انتظار دارند خریدهای قبلی خود را در قیمت‌های بالاتری بفروشند، خریداران جدید حاضرند در طی روند، سهم را در قیمت‌های بالاتری بخرند.

ترسیم خط روند صعودی چگونه است؟

به منظور ترسیم باید در نمودار قیمتی حداقل دو کف تشکیل شده باشد و همچنین لازم است کف دوم قیمت بیشتری نسبت به کف اول داشته باشد. در این صورت خط روند صعودی است که این دو کف را به یکدیگر متصل می‌ کند. به این منظور که خط رسم‌ شده به نوعی تایید گردد و اعتبار آن افزایش یابد، باید کف بعدی نمودار به این خط رسیده و به آن واکنش دهد.

آنچه در شکل زیر دیده می‌شود این است که گاهی در خطوط روند صعودی ترسیم شده، قله‌ها از قبلی لزوما بالاتر نیستند، اما دره‌ها حتما باید از دره قبلی خود بالاتر باشند که این موضوع نقض روند صعودی نیست.

ترسیم خط روند صعودی

اتمام روند صعودی

همانطور که گفتیم روند صعودی دارای دو ویژگی سقف از سقف قبلی بالاتر و کف از کف قبلی بالاتر است. در حالتی که هر کدام از این ویژگی‌ها نقض شود، هشداری بر اتمام روند صعودی و شروع روند نزولی یا خنثی خواهد بود.

سقف پایین‌تر در روند صعودی

با تشکیل سقف پایین‌تر در روند صعودی، احتمال اتمام روند و با عبور قیمت از آخرین کف ساخته شده شروع روند نزولی را داریم. در شکل زیر سقف D پایین‌تر از سقف C تشکیل شده است.

اتمام روند صعودی

کف پایین‌تر در روند صعودی

در روند‌های صعودی کف‌های قیمتی همواره بالاتر از کف‌های قبلی تشکیل می‌شوند، اگر کفی پایین‌تر ایجاد شود احتمال اتمام روند و شروع روند نزولی را خواهیم داشت. در شکل زیر کف D پایین‌تر از کف C تشکیل شده است.

اتمام روند صعودی

شکل زیر اتمام روند صعودی با تشکیل کف پایین‌تر و شروع روند نزولی در نمودار را نشان می‌دهد.

اتمام روند صعودی

روند نزولی در تحلیل تکنیکال (Down trend Bearish)

روند نزولی

روند نزولی در تحلیل تکنیکال یک نمودار زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت، سقف‌هایی پایین‌تر از سقف قبلی و کف‌هایی پایین‌تر از کف قبلی تشکیل بدهد. در اینجا خط روند نقاط سقف را به یکدیگر متصل می‌‌کند، به همین دلیل خط روند نزولی مشابه یک مقاومت مورب عمل می‌کند. 

ترسیم خط روند نزولی چگونه است؟

به منظور ترسیم خط روند نزولی احتیاج است که دو سقف قیمتی که سقف قیمتی دوم قیمت پایین تری نسبت به سقف اول دارد به وجود آمده باشد. بدین شکل خطی که دو سقف را به یکدیگر متصل می کند، خط روند نزولی نام دارد.

خط روند نزولی

اتمام روند نزولی

دو ویژگی سقف از سقف قبلی پایین‌تر و کف از کف قبلی پایین‌تر را در روند‌های نزولی گفتیم. مشابه آنچه در روند‌های صعودی گفتیم با نقض هر کدام از این ویژگی‌ها هشدار اتمام روند نزولی و شروع روند صعودی را داریم.

کف بالاتر در روند نزولی

در حالتی که کف و سقف بالاتری در روند نزولی ساخته شود، احتمال اتمام روند را خواهیم داشت. در شکل زیر می‌بینید که کف D‌ بالاتر از کف C ساخته شده است.

اتمام روند نزولی

سقف بالاتر در روند نزولی

همواره در روند‌های نزولی سقف‌ از سقف قبلی پایین‌تر است، با تشکیل سقف بالاتر از سقف قبل احتمال اتمام روند نزولی را خواهیم داشت. در شکل زیر می‌بینید که سقف D از سقف C بالاتر است .

اتمام روند نزولی

شکل زیر اتمام روند نزولی با ایجاد سقف بالاتر و شروع روند صعودی را در نمودار نشان می‌دهد.

اتمام روند نزولی

روند خنثی در تحلیل تکنیکال (Sideways Trend)

روند خنثی

زمانی که بازار در نقطه بلاتکلیفی قرار می گیرد و خریداران یا فروشندگان در بن بست قرار می گیرند . خریداران و فروشندگان یکدیگر را آزمایش می کنند. در اینجا، اکثر معامله گران با دو استراتژی روبرو هستند: معاملات محدوده یا انتظار برای شکست. در روند خنثی، قیمت به هیچ سمت و سوی مشخصی نمی‌رود و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که حرکت بعدی سهم صعودی یا نزولی است. ‌در این شرایط سهم بین دو حد حمایت و مقاومت در حرکت است و تنها می‌‌توان بین کف و سقف و با رضایت به کسب سود کمتر، معامله کرد یا منتظر ماند که حمایت یا مقاومت شکسته و پس گرفتن تاییده های لازم وارد معامله شد.

روند خنثی

انواع مدت زمان روندها کدام است ؟

در کنار این که روندها از سه جهت کلی برخوردارند که پیش تر بررسی کردیم ، به سه دسته نیز تقسیم بندی می شوند :

  1. روند بزرگ
  2. روند متوسط
  3. روند کوتاه

مدت زمان روندها

مثال کاربردی برای ترسیم درست خطوط روند صعودی و نزولی    

ترسیم درست خطوط روند

ترسیم درست خطوط روند

ترسیم درست خطوط روند