s broker
چگونه از خط روند استفاده کنیم؟

چگونه از خط روند استفاده کنیم؟

2 مهر 1402
0 لایک
دقیقه

خط روند یکی از ابزارهای معاملاتی مورد علاقه تریدر ها است زیرا به شما اجازه می دهد تا روانشناسی بازار و روندها را به روش های مختلف بررسی کنید. و همچنین به طور جهانی در تمام بازه های زمانی، بازارها و شرایط آن قابل استفاده هستند. در این مقاله، مقدمه ای کامل در مورد خط روند و نحوه استفاده از آنها در معاملات خود را به شما ارائه خواهیم کرد.

چگونه خط روند رسم کنیم؟

به طور کلی، توصیه می شود قبل از اینکه توجه بیشتری به یک خط روند داشته باشید، منتظر سه نقطه تماس تایید شده باشید. اکثر معامله گران مرتکب اشتباه می شوند و دو قله (سقف) یا دره (کف) اول را به هم وصل می کنند و سپس زمانی که قیمت دوباره به آنجا می رسد، بیش از حد هیجان زده می شوند. با این حال، یک خط روند تنها زمانی تایید می شود که بتوانید سه نقطه تماس داشته باشید، زیرا همیشه می توانید هر دو نقطه تصادفی را روی نمودارهای خود به هم متصل کنید. اما زمانی دیگر تصادفی وجود ندارد که سه نقطه تماس در یک راستا قرار بگیرند.

ترند لاین 4 برخورد

سوال بعدی که همیشه مطرح می شود این است که آیا برای رسم خط روند باید از سایه کندل (wicks) استفاده کرد یا از بدنه کندل (bodies)؟ پاسخ این سوال، «همگرایی» (confluence) است. زمانی که بهترین و بیشترین نقاط تماس و همگرایی را در اطراف خط روند خود پیدا کردید، به این صورت آن را رسم کنید. هیچ قانون ثابتی در مورد اینکه سایه ها یا بدنه های کندل بهتر هستند وجود ندارد. فقط به دنبال خط روندی باشید که بیشترین تأیید را بدون اینکه خیلی نقض شود به شما بدهد. در عین حال، ثبات نیز بسیار مهم است. شما باید برای خودتان تعریف کنید که چگونه خط روند را رسم می کنید و سپس همیشه به آن روش پایبند باشید تا از نویز جلوگیری کنید. در زیر، تصویری از 2 خط روند احتمالی و چندین لمس که هر کدام انجام داده‌اند را مشاهده می کنید. پس از لمس سوم، خطوط روند تأیید شده است و می توانید ببینید که چگونه از هر دو سایه و بدنه برای رسم خط روند می‌توان استفاده کرد.

2 ترند لاین

خط روند های بالا تر یا پایین تر

سوال بعدی که مطرح می شود این است که آیا خط روند را با اتصال کدام یک رسم کنیم؟ کف ها یا سقف ها؟ پاسخ بسیار ساده است: در روند نزولی، از سقف ها و در روند صعودی، از کف ها برای رسم خط روند استفاده می کنیم. این روش دو مزیت دارد:

  • می توانید از لمس ها برای ورود به معاملات در جهت روند استفاده کنید.
  • هنگامی که خط روند شکسته می شود، می توانیم از آن برای معامله برگشت ها نیز استفاده کنیم.

مثلاً در یک روند صعودی، خط روند را با اتصال کف ها رسم می کنیم. هنگامی که قیمت از خط روند عبور می کند، این نشانه ای از برگشت احتمالی روند است و می توانیم معامله فروش انجام دهیم. و در روند نزولی، خط روند را با اتصال سقف ها رسم می کنیم. هنگامی که قیمت از خط روند عبور می کند، این نشانه ای از برگشت احتمالی روند است و می توانیم معامله خرید اجرا کنیم.

امواج و ترند لاین

شیب و زاویه: قدرت روند

شیب یا زاویه خط روند به شما می گوید که یک روند چقدر قوی است. زاویه بزرگتر در خط روند رسم شده از کف ها در یک روند صعودی به این معنی است که کف ها به طور قابل توجهی سریع در حال افزایش هستند و مومنتوم (قدرت و سرعت حرکت قیمت) بالا است. تصویر زیر یک روند صعودی با زاویه خط روند به طور پیوسته در حال افزایش را نشان می دهد. این روند در حال جذب و افزایش مومنتوم است و خطوط روند به خوبی این اتفاق را به تصویر می کشند. برخی از افراد زمانی که می بینند یک روند به طور ناگهانی قدرت بیشتری پیدا می کند، و سپس در یک نقطه از روند پایدار نمی شود، این را الگوی ضربه و فشار (bump and thrust pattern) می نامند. خطوط روند با شیب بیشتر نشان دهنده روند قوی تری هستند. با این حال، توجه داشته باشید که هیچ تضمینی وجود ندارد که یک روند قوی برای همیشه ادامه داشته باشد. همه روندها در نهایت به پایان می رسند، بنابراین مهم است که از مدیریت ریسک مناسب استفاده کنید و معاملات خود را کنترل کنید.

زاویه های ترند لاین

تصویر بعدی، سناریوی برعکس را نشان می دهد: یک روند نزولی با چند خط روند، که زاویه های کاهشی ایجاد می کند. واضح است که این روند در حال از دست دادن مومنتوم و کاهش قدرت است.

کاهش زاویه ترند لاین

شناخت ساختار روند

تصویر زیر یک روند نزولی اولیه را نشان می دهد که با فلش قرمز مشخص شده است. در طول روند اولیه، می توان به دنبال فازهای روند دار ضعیف بود و خط روند را به آن حرکات قیمت اعمال کرد. زاویه کم خط روند نشان می دهد که قیمت شانس بالایی برای تبدیل شدن به یک برگشت صعودی واقعی را ندارد. فروشندگان همچنان قیمت را به کف های حرکت بسیار نزدیک نگه می دارند، کف های بالاتر بسیار کم عمق و سطحی هستند و خریداران نمی توانند کنترل قیمت را در دست بگیرند. بنابراین باید تا شکسته شدن خط روند و اتمام روند نزولی صبر کرد. البته، شما همیشه نمی توانید یک خط روند رسم کنید، اما اگر بتوانید یک سناریوی خط روند را پیدا کنید، می توانند استراتژی معاملاتی با احتمال یرد بالایی را بسازید.

روند نزولی

الگوهای درون روند: کنج ها

در تحلیل تکنیکال چند الگو وجود دارد که مبنی و ریشه آنها از اصول خط روند پیروی میکند. کنج ها (Wedge) یکی از الگوهای بسیار محبوب است و ما می توانیم دانسته های خود را در اینجا به خوبی اعمال کنیم. در سناریوی زیر، خط روند پایینی نشان می دهد که قیمت به دلیل زاویه کم، بسیار آهسته در حال کاهش است. این امر از قبل نشان می دهد که فروشندگان دیگر در این بازار به اندازه کافی قوی نیستند. در نهایت، قبل از برگشت قوی، بازار یک فشار نهایی ایجاد می کند که به عنوان یک شکست فیک خاتمه می یابد. این الگو همچنین به عنوان تله گاوی/خرسی شناخته می شود. دو خط روند نیز در حال همگرایی هستند که نشان می دهد بازار در فاز ادامه روند قرار دارد. دامنه نوسان روند کوچکتر و کوچکتر می شوند و مومنتم بازار در حال کند شدن است. در زمان وقوع یک الگوی کنج، بهتر است از بازار دور باشید و موقعیت یا سناریوی جدیدی را برای خودتان تعریف نکنید. پس از شکسته شدن خط روند به سمت بالا، کنج فعال می شود و حرکت صعودی که قبلاً نشان داده بودیم، می تواند آغاز شود.

الگوی کنج