s broker
معرفی و آشنایی با الگوی بامپ اند ران ( Bump and Run )

معرفی و آشنایی با الگوی بامپ اند ران ( Bump and Run )

6 فروردین 1402
0 لایک
دقیقه

Bump and Run یک الگوی بازار متشکل از دو مرحله است که معکوس شدن روند قیمت را تعیین می کند. این یک الگوی نمودار نادر است و معامله گران از آن در سهام، شاخص ها و معاملات فارکس استفاده می کنند.

توماس بولکوفسکی الگوی Bump and Run را اختراع کرد. او ساختار بازار را بررسی کرد و با استفاده از عمل قیمت، یک الگوی نمودار ساخت. معامله گران خرده فروشی به طور گسترده از آن برای پیش بینی تحلیل روند بلندمدت بازار استفاده می کنند.

معنای لغوی نام الگوی Bump and Run چیزی شبیه به “الگوی ضربه بزن و فرار کن” می‌شود که از روی این ترجمه سطحی نیز پیداست که این الگو در دسته الگو‌های نموداری بازگشتی قرار دارد.

نکات مهم و شناسایی الگوی BUMP AND RUN یا BARR

برای این که بتوانید درک درستی از عملکرد این الگو داشته باشید باید در زمان تحلیل نکات مهمی را در مورد آن مد نظر بگیرید.

  1. همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، یکی از اجزای اصلی این الگو خط روند می‌باشد. بنابراین برای این که بتوانید نقاط ورود و خروج درستی پیدا کنید باید حتما خط روند خود را با دقت بالا و به درستی رسم کرده باشید.
  2. الگوی Bump and Run چهار گام یا مرحله‌ی اصلی دارد که عبارت است از:
    1. مرحله‌ی اول یا Lead In: در این مرحله روند یا یک شیب متوسط (در منابع آموزشی مرجع به 30 تا 45 درجه اشاره شده است.) در حال صعود یا نزول می‌باشد و در طی اصلاح یا پولبک‌هایی که دارد هرگز موفق به شکست معتبر خط روند نمی‌شود. (به خاطر داشته باشید که شیب زیاد در این مرحله باعث می‌شود مرحله‌ی Bump کمی بی‌معنا شود و شیب کم این مرحله ممکن است باعث طولانی شدن برگشت و یا کاهش قدرت روند شود.)
    2. مرحله‌ی دوم یا Bump: در این مرحله قیمت به صورت ناگهانی قدرت گرفته و با زاویه‌ یا شیب بیشتر ( در منابع آموزشی مرجع به 45 تا 60 اشاره شده است.) در روند صعودی افزایش و در روند نزولی کاهش می‌یابد.
    3. مرحله‌ی سوم یا بازگشت: در این مرحله که یک قله‌ی جدید و با فاصله از خط روند تشکیل شد، قیمت شروع به بازگشت کرده و با قدرت کافی خط روند را می‌شکند.
    4.  مرحله‌ی چهارم یا Run: پس از این که قیمت خط روند صعودی یا نزولی ما را شکست، در برخی مواقع یک بار خط را مجدد تست کرده و بعد به کاهش (در روند نزولی) یا افزایش (در روند صعودی) ادامه می‌دهد .
  3. دقت داشته باشید که درست مانند بسیاری از سطوح دیگر زمانی که خط روند شما شکسته و مجدد برای تست آن اصلاح یا پولبک دارید، این خط به یک حمایت یا مقاومت مهم برای شما تبدیل می‌شود.
  4. احتمالا در مراحل Bump حجم معاملات بازار مورد نظر شما نیز افزایش خواهد داشت.

چگونه الگوی Bump and Run را شناسایی کنیم؟

اولین قدم ترسیم یک خط روند بر اساس روند قبلی (بالاترین و پایین‌ترین سطح) است. به گفته Bulkowski، خط روند باید دارای زاویه 30 تا 45 درجه بر اساس مقیاس لگاریتمی در نمودار قیمت باشد. این زاویه قدرت روند را نشان می دهد.

نکته: زاویه کوچک نشان دهنده روند ضعیف قیمت است در حالی که زاویه بزرگ نشان دهنده روند قیمت قوی است.

قبل از Bump باید دو تا سه موج وجود داشته باشد تا یک الگوی معتبر در نمودار مشخص شود. برای درک بهتر به تصویر زیر نگاه کنید.

پس از ترسیم خط روند روی روند آهسته قبلی، باید به دنبال افزایش قیمت آتی باشید. در طول دست انداز، قیمت با روندی تندتر حرکت می کند و از خط روند فاصله می گیرد. مثل یک حرکت کاذب قیمت. همچنین می‌توانید برای تأیید شکست خط روند، یک خط روند جزئی روی برآمدگی بکشید.

اندازه موج ضربه ای باید بزرگتر از دو تا سه موج قبلی باشد.

چگونه Run را روی نمودار تشخیص دهیم؟

پس از تشکیل تشکیلBump قسمت Run فاز دوم این الگو است. قیمت خط روند جزئی Bump را می شکند و سپس مرحله Run آغاز می شود. یک تغییر روند عمده در بازار اتفاق می افتد و قیمت در یک موج تکانشی در جهت مخالف حرکت می کند. سپس خط روند اصلی را نیز خواهد شکست و موج تکانشی دیگری نیز شکل خواهد گرفت.

 
 

انواع الگوی Bump and Run

  • Bump & Run صعودی
    • نشان دهنده معکوس شدن روند صعودی است. Bump یک روند نزولی قیمت را نشان خواهد داد. پس از شکست خط روند، یک معکوس روند صعودی اتفاق خواهد افتاد. فاز Run در جهت صعودی خواهد بود.
  • Bump & Run نزولی
    • این نشان دهنده معکوس شدن روند نزولی قیمت است. در این نوع، Bump یک روند صعودی قبلی را نشان می دهد. پس از شکست خط روند، یک معکوس روند نزولی اتفاق خواهد افتاد. فاز Run در جهت نزولی خواهد بود

الگوی Bump and Run به معامله گران چه می گوید؟

بیایید روند قبلی شکل گیری Bump را صعودی فرض کنیم. قیمت در حال تشکیل امواج صعودی است. یعنی خریداران قوی تر از فروشندگان هستند. هنگامی که یک Bump تشکیل می شود، نشان می دهد که قیمت در یک بازه زمانی کوتاه اعداد بزرگ تری را جابجا کرده است. معامله گران خرده فروشی نمی توانند بازار را اینگونه به حرکت درآورند. بنابراین، حرکت Bump توسط معامله گران و موسسات بزرگ ایجاد می شود.

این نشان می دهد که معامله گران بزرگ سطح قیمتی را در ذهن خود دارند که می خواهند قبل از تغییر روند آن را بشکنند. قانون ساده این است که معامله گران بزرگ قبل از تغییر روند، معامله گران خرده فروشی را حذف می کنند.

در این مورد، Bump راهی است که معامله گران بزرگ، معامله گران خرده فروشی را حذف می کنند و سپس یک روند معکوس بزرگ اتفاق می افتد.

نکته: قیمت قبل از حرکت در جهت مخالف، یک سطح کلیدی قابل توجهی را خواهد شکست.

استراتژی معامله با الگوی Bump and Run

الگوی Bump and Run در روند صعودی

الگوی Bump and Run در روند نزولی

یکی از متداول‌ترین و امن‌ترین نقاط ورودی که شما می‌توانید به عنوان یک تریدر از آن برای ورود به معامله استفاده کنید، نقطه‌ای است که بازار خط روند شما را شکسته و یک بار برای تست به آن سطح پولبک می‌زند.

  • به خاطر داشته باشید که ایجاد اصلاح یا پولبک بعد از بریک‌اوت خط روند، احتمال موفقیت معامله را برای شما می‌برد.
  •  حد ضرر باید در سطحی قرار گیرد که با رسیدن قیمت به آن سطح شما به این نتیجه می‌رسید که تحلیل شما اشتباه بوده و باید از بازار خارج شوید. بنابراین در صورتی که بعد از بریک‌اوت و اصلاح قیمت وارد بازار شدید یکی از منطقی‌ترین حد ضر‌ر‌هایی که می‌توانید برای معامله‌ی خود در نظر بگیرید پشت قله یا کفی است که روند با پولبک خود ایجاد کرده است. این نقطه در تصاویر فوق با حرف A مشخص شده.
  • حد سود شما بر اساس وضعیت بازاری که در آن معامله می‌کنید می‌تواند متغییر باشد. بنابراین بهتر است برای تعیین حد سود تمامی شرایط بازار، حمایت‌ها و مقاومت‌ها، قدرت روند و … را مورد ارزیابی قرار داده تا در یک سطح منطقی معامله را بسته و کسب سود کنید.