s broker
چگونه سطوح حمایت یا مقاومت رسم کنیم

چگونه سطوح حمایت یا مقاومت رسم کنیم

2 مهر 1402
0 لایک
دقیقه

معامله بر اساس حمایت و مقاومت یک روش بسیار قدرتمند است و دانستن نحوه رسم سطوح حمایت و مقاومت روی نمودارهای قیمت، مهارتی کلیدی برای هر معامله‌گر است. با این حال، ما اغلب می‌بینیم که معامله‌گران اشتباهات زیادی را هنگام یافتن سطوح مهم مرتکب می‌شوند. رسم نادرست حمایت و مقاومت منجر به تصمیمات معاملاتی اشتباه و معاملات بد خواهد شد. در این مقاله، ما به شما کمک می‌کنیم تا نحوه یافتن بهترین سطوح حمایت و مقاومت را به راحتی درک کنید.

#1 حمایت و مقاومت چیست؟

سطوح حمایت و مقاومت، نواحی کلیدی قیمت در نمودارهای شما هستند که قیمت در آن قبلاً واکنش نشان داده است. سطوح حمایت و مقاومت، مناطق همگرایی هستند و می‌توانند نقاط محوری و کلیدی مهمی باشند که در آن قیمت واکنش برگشتی داشته و روند کاملاً جدیدی را آغاز کرده است. در زیر یک مثال از نمودار کلاسیک حمایت و مقاومت را مشاهده می کنید. سطوح مقاومت (R) نقاطی هستند که قیمت نتوانسته از آنها عبور کند و به سمت پایین برگشته است و سطوح حمایت (S) نقاط واکنشی هستند که قیمت در آنها به سمت بالا شلیک شده است. درک نحوه یافتن سطوح حمایت و مقاومت مناسب بسیار مهم است زیرا: می توانید از آنها برای زمان بندی ورود به معامله استفاده کنید. یا می توانید با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت، حد سود و ضرر را تعیین کنید. و می توان از آنها برای ورود و خروج تدریجی یا پله‌ای از معاملات استفاده کرد.

حمایت و مقاومت

#2 واقعیت در مورد حمایت و مقاومت

حالا مشکل سطوح سنتی و قدیمی، و دلیل اینکه بسیاری از معامله گران با استفاده از حمایت و مقاومت ضرر می کنند، مطرح می شود. معامله گرانی که فقط خطوط افقی نازکی روی نمودارهای خود رسم می کنند، معمولاً در یکی از دو سناریوی زیر قرار می گیرند:

قیمت قبل از سطح آنها بر میگردد و آنها موقعیت معامله را از دست می دهند. این بسیار ناامیدکننده است و معامله گران تمایل دارند در معاملات بعدی خود پرخاشگرتر باشند و عجولانه تر تصمیم گرفته و رفتار می کنند، که منجر به یک نمودار پیشرفت نزولی در حساب می شود.

این همچنین می تواند باعث ترس از دست دادن فرصت معاملاتی می شود. در  این حالت، قیمت مقاومت ها را می شکند و از آنها بالا می رود، قیمت اهمیتی به سطح نمی دهد. معامله گرانی که سبک معاملاتشان اینگونه است ممکن است بترسند یا اعتماد به نفس خود را از دست بدهند، زیرا به نظر خودشان هر کاری که انجام می دهند به نتیجه ای نمی‌ رسد. به نمودار اول برمی گردیم و وقتی دقیق تر نگاه می کنیم، می بینیم که اغلب موارد، قیمت در واقع از سطح عبور کرده یا آن را از دست داده است. در نمودار بالا به نظر می رسید که سطوح می توانند به ما کمک کنند تا عملکرد قیمت را به خوبی توصیف کنیم، اما در واقع می بینیم که این تکنیک اغلب شکست می خورد.

مناطق حمایت مقاومت

#3 از ناحیه های حمایت و مقاومت چگونه استفاده کنیم؟

قیمت مفهومی بسیار پویا است.‍ نوسانات و تکانه ها می توانند به طور قابل توجهی بر حرکات قیمت تأثیر بگذارند. این امر، به ویژه زمانی صادق است که به مهم ترین سطوح حمایت و مقاومت نگاه می کنیم. زمانی که اکثر معامله گران سعی می کنند در یک سطح قیمت بسیار واضح، معامله انجام دهند، معامله گران حرفه ای می دانند که چه اتفاقی در حال افتادن است؛ و تمام تلاش خود را می کنند تا، با کنترل قیمت، برای عبور آن از سطوح یا برگشت دادن آن قبل از رسیدن به سطح واقعی، معامله گران آماتور را شکار می‌کنند. برای غلبه بر این تله و بهبود مهارت های معاملاتی خود، باید به جای خط ‌های حمایتی یا مقاومتی، شروع به استفاده از مناطق پرایس اکشن کنیم. تصویر زیر همان نمودار را دوباره نشان می دهد، اما این بار از مناطق به جای یک خط استفاده کردیم. ولی این روش کامل نیست - اما در معامله گری هیچ چیز کامل نیست! با استفاده از مناطق پرایس اکشن، می‌توانید "مناطق نویزدار" را شناسایی کنید و بسیاری از نویزهای قیمت را نادیده بگیرید؛ و از دردسر دور بمانید. اگر این برای شما مطلبی جدید است، متاتریدر خود را باز کنید؛ نمودارهای قیمت را بالا بیاورید، و به جای خطوط کوچک، شروع به ترسیم مناطق بزرگ کنید، زمانی که به دنبال سطوح هستید؛ سعی کنید مناطق را تا حد امکان باریک نگه دارید. با گذشت زمان، خواهید دید که چگونه این کار، تحلیل نمودار شما را بهبود می بخشد.

ناحیه حمایت مقاومت