s broker
معرفی و آشنایی با الگوی سر و شانه ( Head And Shoulders )

معرفی و آشنایی با الگوی سر و شانه ( Head And Shoulders )

11 اسفند 1401
0 لایک
دقیقه

الگوی سر و شانه (Head and Shoulders) یک الگوی معروف در تحلیل تکنیکال است که در نمودار قیمتی یک دارایی مشاهده می‌شود و می‌تواند نشان دهنده تغییر جهت حرکت قیمت باشد.

این الگو شامل سه قله است که قله مرکزی بلندتر و دو قله جانبی کوچک‌تر است. قله مرکزی به عنوان سر (Head) الگو شناخته می‌شود و دو قله جانبی به عنوان شانه‌ها (Shoulders) نامیده می‌شوند. هنگامی که قیمت از قله مرکزی به پایین حرکت می‌کند و خط روی شانه‌ها شکسته می‌شود، الگوی سر و شانه شکل گرفته است و احتمال تغییر جهت حرکت قیمت به سمت پایین وجود دارد.

همچنین، نوع دیگری از الگوی سر و شانه به نام "سر و شانه معکوس" (Inverse Head and Shoulders) نیز وجود دارد که در آن قله مرکزی کمترین قیمت در نمودار قیمتی دارایی است و دو قله جانبی بلندتر هستند. در این الگو، هنگامی که خط روی شانه‌ها شکسته می‌شود، احتمال تغییر جهت حرکت قیمت به سمت بالا وجود دارد.

مطالعه روند ها و الگوها برای تشخیص و پیش بینی روند قیمتی بازار از جمله موضوعاتی میباشد که تحلیلگران و معامله گران درگیرش هستند. شناسایی صحیح الگوها و درک اهمیت آنها برای موفقیت در این بازار امری ضروری به شمار می رود. امروز در خدمت شما هستیم تا شما را با یکی دیگر از الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال آشنا سازیم. یادگیری الگوی سر و شانه به دلیل سابقه طولانی و قابل اعتمادی که در بین تحلیلگران بازار دارد، بسیار حائز اهمیت میباشد. در زیر، این الگو را به تفصیل مورد بحث قرار خواهیم داد و اهمیت آن و چگونگی سود بردن از استفاده از آن را توضیح خواهیم داد. پس تا انتهای مطلب با ایران اف اکس تریدر همراه باشید.

معرفی الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه را یکی دیگر از الگوی های بازگشتی میتوان نامید که از سه قله تشکیل شده است. در این الگو دو قله بیرونی از نظر ارتفاع نزدیک به هم و قله وسطی بلندترین ارتفاع را دارد. معامله گران در تحلیل تکنیکال، از الگوی سر و شانه، برای پیش بینی بازگشت سهام از روندی صعودی به روندی نزولی استفاده میکنند.

بر این باوریم که الگوی سر و شانه یکی از قابل اعتمادترین الگوها در جهت تشخیص تغییر روند است. این الگو یکی از چندین الگوی برتر است که با دقت هرچه تمام تر، نزدیک شدن روند صعودی بازار به یک روند نزولی را نشان میدهد.

نکات کلیدی الگوی سر و شانه

  • الگوی سر و شانه یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که از سه قله تشکیل شده است که در آن دو قله بیرونی تقریباً هم ارتفاع و قله وسطی بیشترین ارتفاع را دارد.
  • الگوی سر و شانه یکی از قابل اعتمادترین نوع الگوهای بازگشتی روند قیمتی در نظر گرفته می شود و شکل گیری نموداری آن به نحوی میباشد که روند صعودی به نزولی را پیش بینی می کند.

تفسیر الگوی سر و شانه

پس از آن که قیمت سهام به اوج خود صعود میکند(شانه اول)، به ابتدای محل شروع حرکت صعودی قبلی خود (خط گردن) باز میگردد. سپس، قیمت به بالاتر از قله قبلی یعنی شانه اول افزایش می‌یابد تا “سر” را تشکیل دهد و سپس دوباره به خط گردن کاهش می‌یابد. در نهایت، قبل از اینکه این الگو یک بار دیگر به سمت قیمت خط گردن افت کند، سهام، رشدی صعودی را تا سطح شانه اول به خود میگیرد که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

پس میتوان گفت الگوهای سر و شانه سه چیز را به ما نشان میدهند:

  1. پس از روندهای صعودی طولانی مدت، قیمت به اوج خودش می رسد و پس از آن کاهش می یابد تا یک فرورفتگی ایجاد کند.
  2. به دنبال فرورفتگی ایجاد شده قیمت مجدداً افزایش می‌یابد تا به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از اوج اولیه قرار گیرد و به بالاترین سطح تبدیل شود و دوباره کاهش یابد.
  3. قیمت برای سومین بار افزایش می یابد، تا اینکه به سطح اوج اولیه خود برسد.

الگوی سر و شانه وارونه

الگوی سر و شانه معکوس یا وارونه نیز یک اندیکاتور(شاخص) مطمین میباشد که می تواند نشان دهد که روند نزولی در شرف بازگشت به روند صعودی است. در این حالت، قیمت سهام به سه سطح متوالی از پایین ترین قیمت خود می‌رسد که با رالی‌های موقت جدا می‌شوند. از این میان، فرورفتگی دوم که پایین ترین فرورفتگی است به عنوان “سر” و فرورفتگی های اول و سوم که ‌عمق کمتری دارند، شانه‌ها به حساب می آیند. پس از نزول سوم این الگو، یک روند صعودی را در پیش خواهیم داشت که احتمالاً قیمت‌ها با روندی صعودی ادامه خواهند داد.

صعود و نزول سهام در بازار

بازی طناب کشی را در نظر بگیرید. دو تیم در دو طرف طناب قرار گفته اند و هر کدام سعی دارند آن یکی تیم را از خط رد کند. قیمت سهام در بازار هم رابطه مستقیمی با بازی طناب کشی دارد. اینکه قیمت سهام بالا می رود یا کاهش می یابد نتیجه مستقیمی با تعداد افراد در هر تیم طناب کشی دارد. به کسانی که معتقدند قیمت سهام بالا می رود (گاو) می گویند و به کسانی که معتقدند قیمت سهام پایین می آید خرس گفته میشود. اگر تعداد بیشتری از سهامداران یک سهم، خرس ها فرا گرفته باشند، قیمت آن کاهش می یابد زیرا آنها در حال فروش سهام خود میباشند تا بیشتر ضرر نکنند. اگر تعداد گاو ها بیشتر از خرس ها باشد، و به عبارتی بازار گاوی (Bullish) باشد، قیمت افزایش می‌یابد.

نقش گاو ها و خرس ها در الگوی سر و شانه

مانند همه الگوهای نموداری، هر بالارفتن و پایین آمدن در الگوی سر و شانه، نقش موثر از نبرد بین گاو ها و خرس ها را نشان می دهد.

شکل گیری شانه اول، نشان دهنده حرکت رو به کاهش از روند صعودی پیشین است. گاوها مایل به حفظ حرکت صعودی میباشند تا زمانی که قیمت را پشت سر بگذارند و از اوج اولیه عبور کنند تا به بالاترین حد جدید برسند. در این مرحله، هنوز این امکان وجود دارد که گاوها بتوانند سلطه خود را بر بازار بازگردانند و روند صعودی خود را ادامه دهند. با این حال، هنگامی که قیمت برای بار دوم کاهش می یابد و به نقطه ای زیر اوج اول می رسد، واضح است که تعداد خرس ها در حال افزایش هستند. گاوها یک بار دیگر تلاش می‌کنند تا قیمت را به سمت بالا ببرند، اما فقط در رسیدن به اوج کمتر از اوج اولیه به دست آمده بود موفق می‌شوند. این عدم موفقیت در سبقت گرفتن از بالاترین حد، نشان دهنده شکست گاوها میباشد و این خرس ها هستند که باعث کاهش و واژگونی در قیمت می شوند.

نقطه ورود در الگوی سر و شانه

رایج ترین نقطه برای ورود، شکسته شدن خط گردن است، یعنی توقف در بالای (سقف بازار) یا پایین (کف بازار) شانه دوم. برای تعیین حد سود(profit target) اختلاف بین بالا و پایین با الگوی اضافه شده (کف بازار) یا کم شده (سقف بازار) از شکست قیمتی را در نظر میگیریم. این سیستم هرچند که کامل نیست، اما روشی منطقی را برای معامله در بازارها بر اساس حرکات قیمت ارائه می دهد. لازم به ذکر است که حد ضرر(stop loss) در این الگو معمولاً بالاتر از قیمت سر قرار دارد. در الگوی سر و شانه وارونه نیز، حد ضرر معمولاً پایین تر از قیمتی است که توسط الگوی سر شکل می گیرد.

پیش بینی قیمت

هنگامی که با یک الگوی سر و شانه سروکار دارید، باید فاصله عمودی از بالای سر تا خط گردن را اندازه گیری کنید. اینکار به شما امکان می دهد تا مقدار اسپرد (اختلاف بین قیمت پیشنهادی و درخواستی) را به صورت تخمینی تعیین کنید. البته وقتی با یک الگوی معکوس سروکار داریم، باید برعکس عمل کنید. یعنی فاصله عمودی از بالای سر تا خط گردن را اندازه گیری میکنید تا به شما یک ایده تقریبی از اینکه قیمت ها تا چه حد ممکن است جا به جا شوند، بدهد.

جمع بندی

در الگوی سر و شانه، قله اول و سوم شانه ها را تشکیل میدهد و قله دوم نمایانگر سر میباشد. خطی که اولین و دومین فرورفتگی را به هم متصل می کند، خط گردن نامیده می شود. الگوی سر و شانه وارونه نیز به همین شکل است اما بر عکس آن! این الگوها مورد پسند بسیاری از معامله گران میباشد زیرا توانایی منحصر به فردی در برآورد تارگت قیمتی پس از تکمیل الگو و در نهایت عبور از خط گردن دارد. همچنین به معامله گران این امکان را می دهد تا حد ضرر خود را هم مشخص کنند. در مورد الگوی سر و شانه، حدضرر معمولاً بالاتر از قیمت سر قرار دارد. و در الگوی سر و شانه وارونه، حدضرر معمولاً زیر قیمت سر قرار گرفته است. ازینکه با تریدر98 همراه بودید خرسندیم.