s broker
معرفی و آشنایی با الگوی کنج یا گُوِه ( wedge pattern )

معرفی و آشنایی با الگوی کنج یا گُوِه ( wedge pattern )

18 اسفند 1401
1 لایک
دقیقه

الگوی کنج ( wedge pattern )  یک الگوی نمودار رایج در تحلیل تکنیکال است که تقریبا به شکل مثلثی شکل می گیرد اما با الگوی مثلث متفاوت است. در الگوی کنج، دو خط روند به سمت هم همگرا شده و این بدان معنی است که میزان نوسان و حرکت قیمت در داخل این الگو در حال کاهش است. الگوهای گوه، الگوهای نموداری مشابه الگوهای مثلث متقارن هستند، زیرا معاملاتی را نشان می‌دهند که در ابتدا در محدوده قیمتی وسیعی انجام می‌شود و سپس با ادامه معاملات، دامنه آن کاهش می‌یابد.

الگوی کنج یا الگوی گُوِه ( Wedge ) ، نام الگوی تکنیکالی در چارت است. علت نامگذاری آن شباهت شکل آن به ابزار گُوِه است که کاربردهایی مانند شکافتن چوب، جداسازی بتن و ... دارد.

این الگو را می‌توان هم در دسته‌ی الگوهای بازگشتی و هم در دسته‌ی الگوهای ادامه‌دهنده جای داد . الگوی کنج از دو نوع صعودی و نزولی تشکبل شده است که با نام های Rising Wedge و Falling Wedge نامگذاری می شوند.

الگوی کنج صعودی (Rising Wedge)

الگوی کنج افزایشی سیگنال‌های نزولی هستند ، زمانی ایجاد می‌شوند که دامنه معاملات در طول زمان باریک می‌شود اما شیب قطعی به سمت بالا را نشان می‌دهد . 

به عنوان سیگنال‌های نزولی، گوه‌های افزایشی معمولاً در پایان یک روند صعودی قوی شکل می‌گیرند و نشان‌دهنده یک بازگشت معکوس هستند. با این حال، گوه‌های افزایشی می‌توانند گهگاه در میانه یک روند نزولی قوی هم شکل بگیرند، در این صورت آنها برخلاف حرکت اصلی قیمت هستند. در این حالت، حرکت نزولی در انتهای گوه افزایشی، ادامه روند اصلی نزولی است.

مثال الگوی کنج صعودی

الگوی کنج صعودی در فاز اصلاحی و ادامه نزول

الگوی کنج صعودی در روند صعودی و برگشت قیمت

حداقل دو برخورد قیمت به هر دو خط روند این الگو الزامی است و در صورتی که یکی از اضلاع فقط یک برخورد داشته باشد، الگو معتبر نخواهد بود. اگر تعداد برخوردها از دو مورد بیشتر شود، اعتبار الگو نیز افزایش خواهد یافت.

حد سود و زیان در الگوی صعودی چگونه تعیین می‌شود ؟

برای حد زیان این نوع از  الگوی کنج صعودی باید از آخرین سقفی که منجر به شکست ضلع پایینی الگو شده است استفاده کنیم و حد زیان را کمی بالاتر از آن قرار دهیم. برای تعیین حد سود هم از دو حالت می‌توان استفاده کرد.

  1. حالتی که الگوی کنج صعودی در فاز اصلاحی تشکیل شده باشد؛ در این حالت می‌توان حرکت نزولی قبل از آن را اندازه‌گیری کرده و پس از شکست ضلع پایینی، از نقطه‌ی شکست به سمت پایین به همان اندازه هدف‌گذاری نماییم.
  2. در حالت دوم می توان از قاعده‌ی این نوع از الگوی کنج در تحلیل تکنیکال برای هدف‌گذاری استفاده کرد.

الگوی کنج نزولی (Falling Wedge)

الگوی کنج نزولی ، همیشه سیگنال های صعودی محسوب می شوند. آنها زمانی ایجاد می شوند که یک محدوده معاملاتی باریک شیب نزولی داشته باشد، به طوری که با پیشرفت معاملات، پایین ترین و اوج های بعدی در داخل گوه کاهش می یابد.

گوه های سقوط معمولاً سیگنال های معکوس هستند که در پایان یک روند نزولی قوی رخ می دهند. با این حال، آنها می توانند در میانه یک حرکت صعودی قوی رخ دهند، در این صورت حرکت صعودی در انتهای گوه ادامه روند کلی صعودی است.

مثال الگوی کنج نزولی

الگوی کنج نزولی در یک روند نزولی و بازگشت قیمت

الگوی کنج نزولی در یک روند صعودی و ادامه قیمت

برای تعیین حد زیان در این نوع از الگوی کنج نزولی می‌توان از آخرین کفی که منجر به شکست ضلع بالایی شده است، استفاده کرد و حد ضرر را کمی پایین‌تر از آن قرار داد. برای تعیین حد سود در الگوی کنج نزولی باز هم دو روش وجود دارد.

  1. چنانچه الگو در فاز اصلاحی شکل بگیرد، باید حرکت صعودی قبلی را اندازه‌گیری کرده و از نقطه‌ی شکست ضلع بالایی الگو، به سمت بالا هدف‌گذاری کرد.
  2. در حالت دوم می‌بایست ابتدا قاعده‌ی الگو را اندازه گرفت و  سپس به همان میزان از نقطه‌ی شکست ضلع بالایی به سمت بالا اعمال کرد.

نکته‌ی مهم : در رابطه با انواع الگوهای کنج در تحلیل تکنیکال همواره این نکته را به یاد داشته باشید که در الگوی کنج نزولی شاهد افزایش قیمت و در کنج صعودی شاهد نزول قیمت خواهیم بود.

تفاوت بین الگوی نمودار کنج و مثلث

الگوهای کنج، الگوهای نموداری مشابه الگوهای مثلث متقارن هستند، زیرا معاملاتی را نشان می‌دهند که در ابتدا در محدوده قیمتی وسیعی انجام می‌شود و سپس با ادامه معاملات، دامنه آن کاهش می‌یابد. تفاوت اصلی بین این دو الگو، تمایل دو خط و خود الگو است: همه خطوط به سمت بالا یا پایین متمایل هستند و برخلاف مثلث‌های متقارن، الگوهای کنج سیگنال‌های معکوس هستند و تمایل زیادی به صعودی بودن (برای کنج‌های در حال سقوط) یا نزولی بودن برای (کنج های در حال افزایش) دارند. تشخیص و معامله موثر الگوهای کنج دشوار است زیرا اغلب شبیه فعالیت معاملاتی پس زمینه در نمودارها هستند.

جمع بندی

الگوهای کنجی یکی از الگوهای مورد استفاده تحلیلگران در تحلیل تکنیکال به شمار رفته، معمولاً الگوهای معکوس هستند که می توانند نزولی، (یک کنج در حال افزایش) یا صعودی (یک کنج در حال سقوط) باشند. تشخیص و تفسیر این الگوها بر روی نمودار بسیار دشوار است زیرا شباهت زیادی به الگوهای مثلثی دارند و همیشه به طور تمیز شکل نمی گیرند. بنابراین، مهم است که هنگام معامله الگوهای کنج مراقب باشید و از حجم معاملات به عنوان وسیله ای برای تأیید شکست استفاده کنید .