s broker
معرفی و آشنایی با الگوی مثلث ( triangle pattern )

معرفی و آشنایی با الگوی مثلث ( triangle pattern )

12 اسفند 1401
0 لایک
دقیقه

برای هر معامله گری مهم است که الگوها را همانطور که در بازار شکل می گیرند، بشناسد. الگوهای مثلثی از دسته رایج الگوهای ادامه دهنده محسوب می شوند. بر خلاف سایر الگوهای نموداری، که جهت گیری روشنی را از روند قیمت بازار به ما نشان می دهند، آنها همچنین می توانند به ما در تشخیص معکوس شدن روند بازار کمک کنند. در ادامه ما به بررسی کاملی از الگوهای ادامه دهنده مثلثی خواهیم پرداخت.

الگوی مثلث

در تحلیل تکنیکال، شکل مثلث یک الگوی ادامه دهنده روی نمودار محسوب می شود، از همین رو به آن الگوی مثلثی (triangle pattern) گفته می شود. الگوهای مثلث در سه نوع صعودی، نزولی و متقارن تعریف می شوند که تریدر98 هر یک از آن ها را به طور جداگانه در زیر توضیح داده است.

معامله گران اغلب به دنبال الگوهای مثلثی می گردند، زیرا آنها می توانند یک شکست احتمالی قیمت را نشان دهند. شکست زمانی رخ می دهد که قیمت از الگوی مثلث خارج شود و به حرکت در جهت شکست ادامه دهد. شکست صعودی در یک مثلث صعودی زمانی رخ می دهد که قیمت از سطح مقاومت بالاتر می رود، در حالی که شکست نزولی در یک مثلث نزولی زمانی رخ می دهد که قیمت به زیر سطح حمایت می شکند. در یک مثلث متقارن، شکاف می تواند در هر دو جهت رخ دهد.

توجه به این نکته مهم است که الگوهای مثلثی نباید به عنوان تنها مبنای تصمیمات معاملاتی مورد اتکا قرار گیرند. آنها باید همراه با سایر شاخص های فنی و تحلیل های بنیادی برای تأیید حرکات بالقوه قیمت استفاده شوند .

الگوی مثلث صعودی

الگوی مثلث صعودی به عنوان یک الگوی نموداری شناخته می شود که در تحلیل تکنیکال از آن استفاده می شود. این الگو بواسطه حرکات قیمتی که در بازار شکل می گیرد، ایجاد می شود. برای تشخیص آن تنها نیاز است یک خط افقی در امتداد اوج های نوسانی (قله ها) و یک خط روند صعودی در امتداد نوسان های پایین قیمتی (دره ها) ترسیم شود. این دو خط باعث تشکیل یک مثلث می شوند. معامله گران اغلب مراقب نقاط شکست در الگوهای مثلثی هستند. این نقاط می تواند به سمت بالا یا پایین رخ دهد. این الگو یک الگوی ادامه دهنده محسوب میشود چرا که معمولاً روند شکل گیری آن در همان جهتی میباشد که درست قبل از تشکیل مثلث وجود داشته است. به لطف استفاده از این الگو معامله گران میتوانند نقطه ورود، حدضرر و تارگت سود را مشخص کنند که ممکن است با الگوی مثلث نزولی در تضاد باشد .

الگوی مثلث صعودی به عنوان یک الگوی نموداری شناخته می شود که در تحلیل تکنیکال از آن استفاده می شود. این الگو بواسطه حرکات قیمتی که در بازار شکل می گیرد، ایجاد می شود. برای تشخیص آن تنها نیاز است یک خط افقی در امتداد اوج های نوسانی (قله ها) و یک خط روند صعودی در امتداد نوسان های پایین قیمتی (دره ها) ترسیم شود. این دو خط باعث تشکیل یک مثلث می شوند. معامله گران اغلب مراقب نقاط شکست در الگوهای مثلثی هستند. این نقاط می تواند به سمت بالا یا پایین رخ دهد. این الگو یک الگوی ادامه دهنده محسوب میشود چرا که معمولاً روند شکل گیری آن در همان جهتی میباشد که درست قبل از تشکیل مثلث وجود داشته است. به لطف استفاده از این الگو معامله گران میتوانند نقطه ورود، حدضرر و تارگت سود را مشخص کنند که ممکن است با الگوی مثلث نزولی در تضاد باشد.

نکات کلیدی مثلث صعودی

  • خطوط روند یک مثلث باید در امتداد حداقل دو قله و دو دره حرکت کنند.
  • الگوی مثلث صعودی به عنوان یک الگوی ادامه دهنده در نظر گرفته می شود، زیرا قیمت معمولاً در جهت قیمتی که قبل از مثلث غالب است از مثلث امتداد می یابد، اگرچه همیشه این اتفاق نمی افتد اما باید همه نقطه شکست را در نظر گرفت.
  • اگر قیمت از بالای الگو شکسته شود، معامله خرید(لانگ) باز می کنیم.
  • اگر قیمت به زیر خط روند پایینی برسد، معامله فروش(شورت) باز می کنیم.
  • حد ضرر معمولاً درست خارج از الگو در سمت مخالف نقطه شکست قرار می گیرد.
  • تارگت پرایس یا تارگت سودمان با در نظر گرفتن ارتفاع مثلث، در ضخیم ترین نقطه آن، با جمع یا کم کردن آن از نقطه شکست محاسبه می شود.

تائید الگوی مثلث صعودی

افزایش حجم به تایید نقطه شکست کمک می‌کند. حداقل دو نوسان اوج (قله) و دو نوسان پایین (دره) برای تشکیل خطوط روند مثلث صعودی مورد نیاز است. اما هرچه تعداد برخورد به خط روند بیشتر باشد، تائید قابل اعتماد تری را میتوان از نتایج معامله گرفت. از آنجایی که خطوط روند، الگوی رفتاری همگرا(Convergence ) بر یکدیگر دارند، اگر نوسان متعددی داشته باشیم، میتوان گفت که احتمالا نقطه شکست قوی خواهیم داشت.

همانطور که گفته شد، معامله گران به دنبال افزایش حجم در هنگام شکست هستند، زیرا این امر به تأیید اینکه قیمت احتمالاً در جهت شکست خود ادامه می دهد، کمک می کند. در صورتی که قیمت به الگوی خود باز گردد، تحت این شرایط میگوییم “شکست کاذب” رخ داده است. در زیر مثالی را برای شما تهییه کرده ایم که درک راحت تری میتوانید از این الگو داشته باشید.

نمونه الگوی مثلث صعودی

در تصویر بالا یک الگوی مثلث صعودی را مشاهده میکنیم که در امتداد یک روند نزولی تشکیل شده است و قیمت پس از شکست ادامه می یابد. هنگامی که شکست رخ داد، حد سود(تارگت پرایس) به دست می آید. سیگنال فروش (Sell) زمانی رخ می دهد که قیمت شکسته شود به زیر خط روند پایینی آید. حد ضرر را هم می توانیم درست بالای خط روند بالایی در نظر بگیریم.

الگوی مثلث نزولی

الگوی مثلث نزولی یکی دیگر از الگوهای نموداری نزولی است که در تحلیل تکنیکال از آن استفاده می‌شود و با کشیدن یک خط روند، سطح مقاومت نزولی را تشکیل می دهیم با خط روند دوم سطح حمایت افقی را ایجاد می کنیم. اغلب اوقات، معامله گران مراقب حرکت به زیر خط روند حمایتی نزولی هستند زیرا نشان می دهد که حرکت نزولی در حال افزایش است و هر لحظه امکان شکست وجود دارد. هنگامی که شکست رخ می دهد، معامله گران وارد پوزیشن های فروش می شوند و به شدت روی کاهش قیمت سهام تمرکز میکنند.

نکات کلیدی مثلث نزولی

  • معامله گران با سیگنال مثلث نزولی تسریع در شکست، موقعیت فروش (sell) را اتخاذ کنند.
  • مثلث نزولی با رسم خطوط حمایت افقی و مقاوت نزولی در نمودار قابل تشخیص است.
  • یک مثلث نزولی شبیه به یک مثلث صعودی است، که با توجه به خطوط روند توسط تحلیلگران حوزه تکنیکال مشخص میشود.

نقطه ورود، حد سود و حد ضرر در الگوی مثلث نزولی

مثلث های نزولی یک الگوی ادامه دهنده بسیار محبوب در بین معامله گران میباشد زیرا به وضوح نشان می دهد که تقاضا برای سهم مورد نظر در حال کاهش است. هنگامی که قیمت به زیر سطح حمایتی می‌رسد، نوید این به ما میدهد که احتمالاً حرکت نزولی ادامه و شدت خواهد گرفت. مثلث های نزولی به معامله گران تکنیکال این فرصت را می دهد که در مدت کوتاهی سودهای قابل توجهی کسب کنند. نقطه ورود را معمولاً زمانی که قیمت شکسته می شود، در نظر میگیرند. اگر شکست به سمت بالا رخ داد، خرید کنید، یا اگر شکست به سمت پایین رخ داد، بفروشید. حد ضرر در این الگو درست خارج و روبروی الگو قرار می گیرد.

نمونه الگوی مثلث نزولی

در این مثال، سهام کمپانی PriceSmart را مورد تحلیل قرار داده ایم که نمودار یک سری سطوح مقاومت نزولی و یک سری خط روند حمایت افقی را تجربه کرده است. معامله گران باید قبل از گرفتن موقعیت شورت(فروش) در سهام به دنبال یک نقطه شکست قطعی از خط روند پایین در حجم بالا باشند. اگر شکست قیمتی اتفاق می افتاد، تارگت پرایس (حد سود) بر روی مقدار تفاضل بین خطوط روند بالایی و پایینی (8.00) تعیین می شد. در صورتی که الگو در نقطه شکست اشتباهی رخ دهد باید حد ضرر خود را روی 80.00 تنظیم کنیم.

تفاوت بین الگوی مثلث صعودی و نزولی

هر دو الگوی مثلث صعودی و نزولی از نوع الگوهای ادامه دهنده به شمار می روند. الگوی مثلث نزولی دارای یک خط روند مقاومت نزولی و یک خط روند حمایت افقی است، در حالی که مثلث صعودی دارای یک خط روند حمایت صعودی و یک خط روند مقاومت افقی میباشد است. علاوه بر این، مثلث ها فرصتی هم برای پوزیشن شورت و هم لانگ را نشان می دهند، بنابراین در یک نقطه شکست ظاهر متفاوتی دارند. مثلث های صعودی نیز می توانند در روند معکوس به یک روند نزولی شکل بگیرند، اما معمولاً به عنوان یک الگوی ادامه دهنده صعودی استفاده می شوند.

الگوی مثلث متقارن

مثلث متقارن یک الگوی نموداری است که در آن شیب نقاط اوج قیمت‌ و شیب پایین‌ترین نقاط با هم همگرا می‌شوند تا جایی که شبیه یک مثلث به نظر می‌رسد. اتفاقی که در طول این شکل‌گیری می‌افتد این است که بازار در حال ایجاد سقف های نزولی تر(lower highs) و کف های صعودی تر(higher lows) است. این بدان معنی است که نه خریداران و نه فروشندگان به اندازه کافی فشاری رو قیمت نمی آورند تا بتوان نتیجه درستی از روند بازار گرفت و عملاً بی هدف میباشند. ازین رو میتوان این الگو را یک نبرد مساوی بین خریداران و فروشندگان دانست.

با توجه به تصویر بالا با نزدیک شدن این دو شیب به یکدیگر، به این معنی است که یک نقطه شکست در حال نزدیک شدن است. ما نمی دانیم که شکست در چه جهتی خواهد بود، اما می دانیم که به احتمال زیاد بازار شروع به کار خواهد کرد.

 

جمع بندی

الگوهای مثلث صعودی از نوع گاوی هستند، به این معنی که نشان می دهند که قیمت اوراق بهادار احتمالاً با تکمیل الگوی خود بالاتر می رود. این الگو با دو خط روند ایجاد می شود. خط روند اول در امتداد بالای مثلث به صورت افقی است و به عنوان یک نقطه مقاومت عمل می کند که پس از شکست موفقیت آمیز قیمت از بالای آن شروع یک روند صعودی را در پیش خواهیم داشت. خط روند دوم خط پایین مثلث که از قیمت حمایت میکند یک خط صعودی است که توسط یک سری از سطوح کف تشکیل شده است.

الگوی مثلث نزولی سیگنال نزولی را به معامله‌گران ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد با تکمیل الگوی خود قیمت به کاهش ادامه خواهد داد. دوباره، دو خط روند الگو را تشکیل می دهند، اما در این مورد، خط پایین حمایت کننده صاف است، در حالی که خط مقاومت بالایی به سمت پایین شیب دارد.

معامله گران و تحلیلگران بازار معمولاً مثلث های متقارن را به عنوان الگوهای تثبیت (consolidation) می بینند که ممکن است ادامه روند موجود یا تغییر روند را پیش بینی کند. این الگوی مثلث زمانی شکل می‌گیرد که به تدریج خطوط حمایتی صعودی و خطوط مقاومت نزولی به هم می‌رسند، زیرا محدوده معاملاتی اوراق بهادار به طور فزاینده‌ای کوچکتر می‌شود. از این الگو میتوان نتیجه گرفت که عرضه و تقاضا یکی هستند.

در پایان، مانند هر شاخص تکنیکال دیگری، استفاده موفقیت‌آمیز از الگوهای مثلثی واقعاً نیاز به صبر و دقت کافی دارند. در حالی که این سه الگوی مثلث به سیگنال ها و نشانه های خاصی تمایل دارند، مهم است که مراقب باشید و به یاد داشته باشید که بازار به دلیل قابل پیش بینی بودن شناخته شده نیست و می تواند به سرعت تغییر جهت دهد. به همین دلیل است که معامله گران که قبل از باز کردن پوزیشن جدید در بازار، منتظر تایید نقطه شکست خواهند بود.