s broker
سطوح حمایتی و مقاومتی ( پرایس اکشن آر تی ام RTM )

سطوح حمایتی و مقاومتی ( پرایس اکشن آر تی ام RTM )

8 تیر 1402
0 لایک
دقیقه

سطوح حمایت و مقاومت (Support and Resistance Levels) یکی از مفاهیم مؤثر و ابزارهای پرقدرت تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی است. به طور کلی، سطح حمایت از ریزش قیمت و سطح مقاومت از افزایش قیمت جلوگیری می‌کند.

اگر با سطوح حمایت و مقاومت آشنایی ندارید بهتر است مقاله حمایت و مقاومت (Support and Resistance) در تحلیل تکنیکال را بخوانید.

SR مخفف کلمات support و resistance می باشد و در سبک RTM به سطوح حمایتی و مقاومتی SR گفته می شود. در RTM نوع Resistance و Support ( مقاومت و حمایت ) مهم نیست و به هر دو SR گفته میشود. هر گاه قیمت از مسیری که طی میکند متوقف شده و در خلاف جهت آن حرکت کند یک SR بوجود میآید.

دو نوع SR وجود دارد : 

  • Minor SR 
  • Major SR

اگر قیمت تنها یک بار در قله یا دره تغییر جهت بدهد SR ما از نوع minor خواهد بود و اگر بیش از یکبار در آن ناحیه تغییر جهت دهد major SR خواهد شد.

نکته : رسم SR بر اساس شادو های کندل ها صورت می گیرد و اگر بر اساس بدنه کندل رسم شوند دقت کافی را نخواهند داشت . معمولا در شرایط رنج و کم نوسان بازار ، Major SR بیشتر تشکیل می شود .

حمایت و مقاومت مینور ( Minor SR )

اگر قیمت در اوج یا کف بازار فقط یک بار تغییر جهت دهد، سطح SR ما از نوع مینور خواهد بود.منظور از مینور، حمایت یا مقاومت جزئی است.

حمایت/مقاومت ماژور ( Major SR )

اما در صورتی که قیمت در هر بار برخورد به سطح مقاومتی/حمایتی تغییر مسیر دهد، سطح SR از نوع ماژور خواهد بود. یعنی حمایت/مقاومت مهمی است. به این معنی که سطح SR قبلاً شکل گرفته است و بازار بعد از لمس آن تغییر جهت می دهد.

 

SR FLIP چیست ؟

برخلاف تکنیکال کلاسیک که میگوید هر چقدر قیمت به یک حمایت / مقاومت واکنش دهد آن حمایت / مقاومت قویتر خواهد شد ما در RTM معتقدیم هر چقدر واکنش قیمت به نواحی SR بیشتر شود متناسب با آن احتمال شکسته شدن آن نواحی در دفعه بعد بیشتر خواهد شد که دلیل این ادعا را در ادامه توضیح خواهیم داد. 

در شکل بالا میبینیم که قیمت پس از چند واکنش به خط SR سرانجام آن خط را .میشکند با شکسته شدن یک SR نقش آن برعکس خواهد شد یعنی اگر حمایت باشد تبدیل به مقاومت میشود و اگر مقاومت باشد تبدیل به حمایت که به این اتفاق SR FLIP گفته میشود.

چرا SR با هر بار برخورد قیمت ضعیف تر از قبل میشود؟

به شکل بالا نگاه کنید برای مثال فرض کنید که قیمت در حال حرکت به سمت یک مقاومت باشد. در یک مقاومت صفی از فروشندگان قرار گرفتهاند که مانند سربازها در حال دفاع از آن مقاومت هستند خریداران قیمت را بالا میبرند و به نزدیکی مقاومت میرسند، در این حالت خریداران با رسیدن به این خط مانند لشکری از دشمن عمل میکنند و به فروشندگان حمله میکنند درگیری میان فروشندگان و خریداران رخ میدهد اما سرانجام فروشندگان پیروز میشوند و خریداران را به عقب هل میدهند در این درگیری عده ای از سربازان فروشنده کشته میشوند و حالا آن ناحیه با تعداد سرباز کمتری به دفاع خود ادامه خواهد داد. حال اگر خریداران تجدید قوا کنند و دوباره به آن ناحیه حمله کنند در برابر خود سد ضعیف تری از فروشندگان را میبینند و بدین ترتیب پس از چند حمله و کشتن تمام فروشندگان خط مقاومت را میشکنند و قیمت را به بالاتر هدایت میکنند. در مارکت کشته شدن فروشندگان به معنای اجرا شدن سفارشهای فروش آنها و خارج شدنشان از بازار است. پس با هربار رسیدن قیمت به یک مقاومت سفارشهای فروش آن ناحیه توسط خریداران مصرف میشود و فروشندگان از بازار خارج میشوند بدین ترتیب پس از چند بار رسیدن قیمت به آن ناحیه دیگر فروشنده ای در آنجا وجود نخواهد داشت. پس قیمت آن ناحیه را پشت سر میگذارد و SR شکسته میشود.

خطوط روند

شرط روند صعودی این است که قیمت دره و کف های بالاتر بسازد که به آنها valley میگوییم. Valley ها یک نوع minor SR هستند چون قیمت در آنها یک بار تغییر جهت داده است. برای رسم خط روند به دو کف نیاز داریم اما باید به این نکته توجه کنیم که تنها وقتی میتوانیم خط روند را بین دو کف رسم کنیم که قیمت سقف خودش را شکسته باشد. دلیل این شرط اینست که قیمت هنگام رسیدن به سقف ممکن است تغییر جهت بدهد و برگردد و الگوی سقف دوقلو ساخته شود پس نباید زود تصمیم بگیریم خط روند را رسم .کنیم باید صبر کنیم تا سقف اول شکسته .شود با شکسته شدن سقف ،اول، اولین خط روند رسم میشود سپس قیمت به سقفی که شکسته پولبک میزند و مجددا به صعود خود ادامه میدهد در اینجا دوباره صبر میکنیم تا قیمت سقف دوم را بشکند. با شکست سقف دوم میتوانیم بین دره 2 و 3 یک خط روند دیگر رسم کنیم که خط روند آپدیت شده ماست هر دو خط روند برای ما دارای اعتبار هستند.

نحوه ترسیم خط روند نزولی نیز مشابه روند صعودی خواهد بود.

عرضه و تقاضا

موضوع عرضه و تقاضا از مهمترین و اصلی ترین بخش های مشخض کننده قیمت کالاهای مصرفی و ارز است . برای مثال هرچه مقدار عرضه نفت خام کاهش یابد قیمت نفت در بازار های جهانی افزایش خواهد یافت و برعکس هرچه عرضه نفت خام شیب افزایشی داشته باشد ، قیمت در بازار های جهانی کاهش می باید .