s broker
معرفی و آشنایی با الگوی پرچم ( Flag pattern )

معرفی و آشنایی با الگوی پرچم ( Flag pattern )

27 اسفند 1401
0 لایک
دقیقه

یکی دیگر از الگوی های نموداری ادامه دهنده، الگوی پرچم(Flag pattern) میباشد. بیشتر معامله گران حوزه تحلیل تکنیکال به دلیل سادگی در تشخیص در مورد این الگوها شنیده اند. بیشتر استراتژی های معاملاتی مربوط به الگوهای پرچم ساده و تا حدودی خسته کننده هستند. در این مقاله، تریدر98 قصد دارد رفتار های مربوط به الگو را به چالش بکشد و راه‌های خلاقانه‌ای ارائه دهد که می‌توانید شروع به انجام معاملات با استفاده از این الگوها کنید.

الگوی پرچم چیست؟

وقتی حرف از الگوی پرچم می زنیم، به معنای واقعی کلمه در مورد شکل پرچم صحبت می کنیم. از آنجایی که بعد از تشکیل این الگو نمودار قیمت، روند قبلی خود را ادامه میدهد، این الگو جز دسته الگو های ادامه دهنده قرار میگیرد. این الگو معمولاً پس از رشد یا اصلاح شدید قیمت بوجود می آید. این الگو از دو بخش میله پرچم و بدنه پرچم تشکیل شده که در زیر به آن پرداخته ایم.

میله پرچم

روند حرکتی شدیدی که پیش از ناحیه‌ی پرچم قرار دارد، میله پرچم (flagpole) گفته می‌شود که بستگی به صعودی و نزولی بودن روند همراه با شکستن سطح مقاوت یا حمایت دارد.

بدنه پرچم

محدوده‌ای که در آن، قیمت روندی اصلاحی به خود می گیرد و یا به عبارتی در ناحیه تثبیت قرار می گیرد، بدنه پرچم گفته میشود. این قسمت از الگوی پرچم می‌تواند شکل‌های گوناگونی داشته باشد.

ویژگی های اصلی الگوی پرچم

الگوهای پرچم‌، دارای نواحی تثبیت (consolidation) شدیدی هستند که خلاف روند حرکت قیمت قبل از تشکیل الگو را نشان می‌دهند. این ناحیه مستقیماً پس از یک حرکت جهت‌دار شدید قیمت (؛صعود یا نزول شدید قیمت) ایجاد میشود. این الگو معمولاً از پنج تا بیست نوار قیمتی (price bar) تشکیل شده است. الگوهای پرچم می توانند روند صعودی (پرچم صعودی) یا روند نزولی (پرچم نزولی) داشته باشند. پایین پرچم (سطح حمایتی پرچم) نباید از نقطه وسط میله پرچم قبل از آن بیشتر شود. الگوهای پرچم پنج مشخصه اصلی دارند:

  • • روند قبلی
  • • محدوده تثبیت
  • • الگوی حجم
  • • نقطه شکست
  • • تأیید نقطه شکست در راستای روند قبلی

الگوی پرچم مستطیلی

گاهی اوقات بدنه پرچم تشکیل شده می تواند یک مستطیل افقی با دو سطح موازی باشد. فاصله بالا تا پایین این پرچم به عنوان محدوده مقاومتی حمایتی شناخته می شود.

الگوی پرچم مثلثی

نوع دیگری از این الگو در تحلیل تکنیکال وجود دارد که بدنه پرچم (ناحیه تثبیت) آن، شکل یک مثلث متقارن (سه گوش) را به خود می گیرد. از این رو به آن، الگوی “پرچم مثلثی”، “پرچم سه گوش” یا ” آویز” نیز گفته می شود.

الگوی پرچم صعودی

شکل‌گیری‌ الگوی پرچم صعودی در سهام با روند صعودی قوی یافت می‌شوند و الگوهای ادامه دهنده خوبی در نظر گرفته می‌شوند. در این الگو، میله پرچم نتیجه افزایش عمودی قیمت سهام و بدنه پرچم حاصل از ناحیه تثبیت است.

الگوی پرچم نزولی

هنگامی که قیمت ها در روند نزولی شدیدی قرار دارند و سپس به یک ناحیه اصلاحی صعودی برخورد میکنند ، یک الگوی پرچم نزولی شکل میگیرد. این امر نشان می دهد که فشار فروش بیشتری وجود دارد که قیمت ها را به جای افزایش به سمت پایین حرکت می دهد و نشان می دهد که حرکت در یک روند نزولی ادامه خواهد داشت. معامله گران منتظر می مانند تا قیمت پس از شکل گیری این الگو به زیر سطح حمایت ناحیه تثبیت شکسته شود تا بتوان پوزیشن شورت(Sell) برای آن باز کرد.

ساختار الگوهای پرچم صعودی و نزولی

الگوهای صعودی و نزولی ساختارهای مشابهی دارند اما جهت روند قیمتی آن ها و حجم معاملاتی که در این الگو ها تشکیل میشود متفاوت هستند. الگوی پرچم صعودی در روند قبلی افزایش و در ناحیه تثبیت کاهش می یابد. در مقابل، یک الگوی پرچم نزولی در روند قبلی روندی کاهشی را به خود می گیرد و سپس تمایل به حفظ سطح در ناحیه تثبیت دارد، زیرا در این ناحیه روندهای نزولی تمایل به افزایش حجم با پیشرفت زمان دارند.

نمونه مثال الگوی پرچم صعودی

در این مثال از الگوی پرچم صعودی، روند قیمت در امتداد حرکت روند قبلی افزایش می‌یابد و سپس در ناحیه تثبیت کاهش می‌یابد. نقطه شکست ممکن است همیشه افزایش حجم بالایی نداشته باشد، اما تحلیلگران و معامله‌گران ترجیح می‌دهند در یکی از این نواحی معامله خود را باز کنند.

نمونه مثال الگوی پرچم نزولی

در الگوی پرچم نزولی، حجم معاملات همیشه کاهش نمی یابد. دلیل این امر این است که حرکت‌های نزولی و روند نزولی قیمت معمولاً ناشی از ترس و نگرانی سرمایه‌گذاران از کاهش قیمت‌ها است. هر چه قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد، سرمایه‌گذاران باقی‌مانده احساس ترس بیشتری میکنند.

بنابراین این حرکات با الگوهای حجم بالاتر از حد متوسط (و صعودی) مشخص می شوند. هنگامی که قیمت حرکت نزولی خود را متوقف می کند، حجم فزاینده ممکن است کاهش نیابد، بلکه در یک سطح باقی بماند، که به معنای توقف در سطوح اضطراب است. از آنجایی که سطوح حجم قبلاً افزایش یافته است، شکست رو به پایین ممکن است به اندازه شکست رو به بالا در یک الگوی صعودی برجسته نباشد.

 

نقطه ورود به معامله با الگوهای پرچم

معامله گران می توانند زمانی وارد معامله شوند که قیمت از سطح حمایت پرچم به سمت پایین یا از سطح مقاومت پرچم به سمت بالا شکسته شود. این امر زمانی شکل می گیرد که افزایش تقاضا یا عرضه وجود داشته باشد که باعث افزایش یا کاهش قیمت ها می شود.

در مورد الگوی پرچم صعودی، افزایش عرضه مانع از افزایش قیمت ها می شود. به همین دلیل قیمت ها ممکن است پایین بیایند و یک الگوی پرچم تشکیل دهند. وقتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت خارج از پرچم یعنی بالای سطح مقاومت شکسته می شود و قیمت ها حرکتی رو به بالا خواهند داشت.

در مورد الگوی پرچم نزولی، افزایش تقاضا باعث توقف کاهش قیمت ها می شود. به همین دلیل قیمت ها ممکن است نوسان داشته باشند و یک الگوی پرچم تشکیل دهند. وقتی عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت خارج از پرچم زیر سطح حمایت شکسته می‌شود و قیمت‌ها به کاهش ادامه می‌دهند.

حد ضرر و حد سود در الگو های پرچم

حد ضرر

معامله گران معمولا انتظار دارند از طرف مخالف الگوی پرچم به عنوان نقطه استاپ لاس یا حد ضرر استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر خط روند بالایی الگو در محدوده 55 دلار به ازای هر سهم باشد، و خط روند پایین الگوی 51 دلار باشد، در این صورت سطح قیمتی زیر 51 دلار به ازای هر سهم، مکانی منطقی برای تعیین حد ضرر خواهد بود.

حد سود

معامله گران محافظه کار ممکن است بخواهند از تفاوت اندازه گیری شده در قیمت بین خطوط موازی الگوی پرچم برای تعیین حد سود(تارگت پرایس) استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر 4.00 دلار تفاوت قیمتی در این محدوده وجود داشته باشد و نقطه ورود 55 دلار باشد، معامله گر تارگت پرایس خود را روی 59 دلار قرار می دهد. یک روش خوش بینانه تر، اندازه گیری فاصله بین ارتفاع الگو و پایه میله پرچم برای تعیین تارگت پرایس میباشد. به عنوان مثال، اگر پایین‌ترین قیمت میله پرچم 40 دلار و بالای میله پرچم 65 دلار باشد، و اگر نقطه ورود 55 دلار باشد، آنگاه هدف سودی که ممکن است معامله‌گر انتظار دستیابی به آن را داشته باشد 80 دلار (55 دلار به علاوه 25 دلار) خواهد بود.

جمع بندی

  • الگوی پرچم نوعی الگوی ادامه دهنده است که کندل های موجود در یک متوازی الاضلاع کوچک با مستطیل نشان می دهد. این الگو پس از توقفی موقتی فرصت این را به شما میدهد تا ادمه روند بازار را در دست بگیرید.
  • الگوی پرچم زمانی شکل می گیرد که افزایش تقاضا یا عرضه باعث شود قیمت ها به سمت بالا یا پایین حرکت کنند.
  • هنگامی که قیمت ها در یک روند صعودی هستند، پس از یک روند صعودی شارپ، پرچم ناحیه تثبیت آهسته و خلاف روند قیمتی را نشان می دهد (الگوی پرچم صعودی).
  • هنگامی که قیمت ها در روند نزولی قرار دارند، پس از یک روند نزولی تهاجمی، پرچم ناحیه تثبیت آهسته و خلاف روند قیمتی را نشان می دهد (الگوی پرچم نزولی)
  • در الگوی پرچم صعودی حد ضرر خود را در سطحی قرار دهید که روند قیمت به پایین ترین نقطه از سطح حمایت خود می رسد.
  • در الگوی پرچم صعودی محاسبه کنید که قیمت تا چه حد در روند صعودی اولیه خود افزایش یافته است، سپس تارگت پرایس خود را در همان فاصله بالاتر از سطح مقاومتی قرار دهید.
  • برای معامله با الگوی پرچم نزولی، به سادگی الگو و سفارشات خود را معکوس الگوی پرچم صعودی قرار دهید.