s broker
معرفی و آشنایی با الگوی سقف و کف دو قلو

معرفی و آشنایی با الگوی سقف و کف دو قلو

8 اسفند 1401
0 لایک
دقیقه

تحلیلگران بسیاری هستند که روزانه بیشتر وقت خود را صرف بررسی الگوهای نموداری و جمع آوری اطلاعات از این الگوها میکنند. امروز میخواهیم شما رو با دو نمونه ازین الگو ها یعنی الگوی های سقف دوقلو (double Top) و کف دوقلو (double bottom) که در زیر مجموعه الگوهای بازگشتی (Reversal Patterns) قرار دارند، به زبانی ساده آشنا سازیم. در ابتدا بهتر است کمی در رابطه با الگوهای بازگشتی با شما گفتگو کنیم.

یک الگوی بازگشتی زمانی اتفاق می افتد که خط روند بازار یک ارز تغییر مسیر میدهد و جهت خود را به بالا یا به پایین عوض می کند. از این رو توانایی تشخیص پتانسیل سیگنال های بازگشتی برای یک معامله گر امری ضروری محسوب میشود. شما میتوانید از سیگنال‌های بازگشتی برای ثبت معاملات جدید استفاده کنید، چرا که هر یک از این سیگنال ها میتواند شروع خط روندی جدید باشد.

تریدر98 به نقل از کتاب مارک فیشر”سوداگر منطقی” تکنیک هایی را برای شناسایی الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو بالقوه بازار و همچنین هشدار اولیه درباره تغییرات احتمالی در جهت روند فعلی در اختیار شما میگذارد.

الگوی سقف دوقلو چیست؟

الگوی سقف دوقلو یک الگوی بازگشتی در تحلیل تکنیکال میباشد که از رسیدن دو بار پیاپی ارز دیجیتال به سقف کانال (قله) همراه با کاهش متوسط بین دو قله شکل می‌گیرد. این الگو را زمانی میتوان تائید کرد که قیمت ارز به زیر سطح حمایتی برابر یعنی پایین، بین دو قله برسد یا یه عبارتی میگویند خط گردن شکسته شود. این الگو ها شبیه حرف “M” میباشند.

نکات کلیدی مربوط به الگوی سقف دوقلو

  • الگوی سقف دوقلو یک الگوی بازگشتی نزولی (خرسی) در تحلیل تکنیکال است.
  • تشخیص آن آنطور که بنظر می آید آسان نیست، برای تائید حتما باید خط حمایتی شکسته شود.

الگوی سقف دوقلو چه اطلاعاتی را به شما میدهد

سیگنال های سقف دوقلو نشان دهنده تغییر روند میان مدت یا بلند مدت در یک طبقه از دارایی است. نموداری که در تصویر زیر مشاهده میکنید متعلق به کمپانی Amazon.com (AMZN) میباشد و یک الگوی سقف دوقلو را نشان می دهد که بین سپتامبر و اکتبر 2018 در حدود قیمت 2050 دلار در سهام شکل قرار دارد. سطح حمایتی حدود 1880 دلار است. علیرغم افت تقریباً 8 درصدی سهام از نقطه اوج خود (اکتبر) تا سطح 1880 دلار، نمی توان دو برابر شدن قیمت را تا زمانی که سهام به زیر سطح حمایتی یعنی 1880 دلار سقوط نکند، تأیید نمود. همانطور که مشاهده میکنید پس از شکست سطح حمایتی، سهام تقریباً 31 درصد سقوط کرد.

سهام بعدی که میخواهیم مورد بررسی قرار دهیم سهام کمپانی Netflix (NFLX) است. همان طور که در تصویری که در زیر آمده است، در مارس و آوریل 2018 الگوی سقف دوقلو را در این سهم داریم. با این حال، در این مورد، می‌بینیم که سطح حمایتی هرگز شکسته نمی‌شود یا حتی برخوردی هم ندارد. روند صعودی خود را ادامه می دهد. با این حال، در ادامه نمودار می توان مشاهده کرد که سهام دوباره در ماه ژوئن و جولای دو برابر شده است. اما این بار میتوان ثابت کرد که یک الگوی بازگشتی داشتیم که با کاهش قیمت به زیر سطح حمایت 380 دلار، منجر شد تا با کاهش 39 درصدی و رسید به محدوده قیمتی 231 دلار در ماه دسامبر روبرو باشیم. توجه کنید که چگونه سطح حمایت 380 دلار در دو نوبت در ماه نوامبر که سهام در حال افزایش بود، به عنوان سطح مقاومتی عمل کرده است.

اشتباه سنگین در الگوی سقف دوقلو

زمانی که الگوهای سقف دوقلو به درستی شناسایی شوند بسیار موثر هستند. با این حال، هنگامی که آنها به اشتباه تفسیر شوند، ممکن است ضررهای بسیار سنگینی را متحمل شوید. بنابراین، قبل از نتیجه گیری سریع، باید بسیار مراقب و صبور بود. حتما توصیه میشود سطح حمایتی را در نقطه بحرانی برای تائید هویت الگوی سقف دوقلو شناسایی کنید. در نظر گرفتن الگوی سقف دوقلو صرفاً بر روی تشکیل دو قله متوالی می تواند منجر به خواندن اشتباه شود و باعث خروج زودهنگام از یک موقعیت خوب شود.

اما الگوی سقف دوقلو چه فرقی با الگوی کف دوقلو دارد؟ با تریدر98 همراه باشید تا در ادامه شما را از تفاوت بین این دو الگوه آگاه سازیم.

الگوی کف دوقلو

الگوی کف دوقلو یک الگوی نموداری در تحلیل تکنیکال است که تغییر در خط روند و حرکتی بازگشتی را توصیف می کند از این رو در دسته الگوهای بازگشتی قرار میگیرد. این الگو افت و نزول سهام در یک سطح مشابه با افت اولیه (دو افت متوالی) و در نهایت بازگشت آن را نشان میدهد. اگر نگاهی به الگوی کف دوقلو داشته باشیم درمیابیم که این الگو شبیه حرف W است. این الگو حداقل دو بار با سطح حمایتی برخورد دارد. الگوهای کف دوقلو در اصل برعکس الگوهای سقف دوقلو هستند و فرصتی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند تا از یک رالی صعودی سود کسب کنند.

نکات کلیدی الگوی کف دوقلو

  • الگوی کف دوقلو شبیه حرف W است. حداقل برخود مورد نیاز با سطح حمایتی 2 بار میباشد
  • پیشروی کف اول باید 10٪ تا 20٪ کاهش یابد، سپس کف دوم باید در 3٪ تا 4٪ از پایین ترین سطح قبلی تشکیل شود و سپس حجم پیشرفت معامله افزایش یابد.
  • الگوی کف دوقلو همیشه از یک روند نزولی عمده یا جزئی در یک اوراق بهادار(security) خاص پیروی می کند و نشانه بازگشت و شروع یک روند صعودی بالقوه است.

سیگنال های الگوی کف دوقلو

اکثر تحلیلگران که تحلیل تکنیکال انجام میدهند معتقدند که پیشروی کف اول باید 10 تا 20 درصد کاهش یابد. به این معنا که کف دوم باید کمی پایین تر از کف قبلی تشکیل شود و حجم پیشروی بعدی سهام باید به صورت افزایشی باشد.

مانند بسیاری از الگوهای نموداری، الگوی کف دوقلو بهترین گزینه برای تحلیل دید میان مدت تا بلندمدت بازار به شمار می رود. به طور کلی، هر چه مدت زمان بین دو کف در الگو بیشتر باشد، احتمال موفقیت این الگوی نموداری بیشتر است. حداقل یک تایم فریم سه ماهه برای پایین‌ترین الگوی کف دوقلو مناسب در نظر گرفته می‌شود تا احتمال موفقیت این الگو بیشتر شود. بنابراین، بهتر است هنگام تجزیه و تحلیل بازارها برای این الگوی خاص، از اطلاعات قیمتی در تایم فریم های روزانه یا هفتگی استفاده کنید. هرچند که لازم به ذکر است اعتبارسنجی و تائید الگوی کف دوقلو در تایم فریم روزانه بسیار دشوار است.

نحوه تشخیص الگوی کف دوقلو

همانطور که گفته شد الگوی کف دوقلو همیشه از یک روند نزولی اصلی یا جزئی در یک اوراق بهادار خاص پیروی می کند و نشانه بازگشت و خبر از شروع یک روند صعودی بالقوه را به ما می دهد. در نتیجه، این الگو باید توسط تحلیل فاندامنتال بازار برای خود اوراق بهادار و همچنین بخشی که اوراق بهادار به آن تعلق دارد به طور کلی اعتبارسنجی شود. از تحلیل فاندامنتال میتوان ویژگی های بازگشتی دارایی را در شرایط آینده بازار دریافت کرد. همچنین، حجم سهم در بازار باید در طول شکل گیری الگو به دقت کنترل شود. افزایش حجم معمولاً در طول دو حرکت صعودی قیمت در الگو رخ می دهد. این افزایش‌ها در حجم، نشانه‌ای قوی از فشار صعودی قیمت هستند و به‌عنوان تأیید در بیشتر الگوی های کف دوقلو عمل میکنند.

هنگامی که قیمت بسته شدن در بازگشت دوم قرار گرفت و به نقطه اوج بازگشت اول الگو نزدیک شد، و همچنین افزایش محسوسی از حجم باتوجه به تحلیل فاندامنتال همراه شد، این امر میتواند نشان دهنده شرایط بازار مساعد برای برگشت به حالت صعودی باشد. بهتر است هر چه زودتر یک پوزیشن خرید(لانگ) در سطح قیمتی بالاترین نقطه بازگشت اول باز کنید و حد ضرر (Stop Loss) خود را در پایین ترین نقطه سطح دوم الگو در نظر بگیرید. تارگتی که برای سود خود مشخص میکنید (profit target) باید دو برابر مقدار حد ضرر، بالاتر از قیمت ورودی در نظر گرفته شود. برای درک بهتر این موضوع ایران اف اکس تریدر مثالی از الگوی کف دوقلو در زیر برای شما تهییه کرده است.

نمونه مثال الگوی کف دوقلو

بیایید نگاهی به یک الگوی کف دوقلو در نوامبر 2018 نگاه کنیم. سهام گروه وودافون (VOD) پس از گزارش نتایج مالی بهتر از حد انتظار، بیش از 9 درصد افزایش یافت. مهمتر از آن، مدیرعامل جدید نشان داد که سود سهام Vodafone با وجود تلاش‌هایی برای مهار بدهی پس از تصاحب 22 میلیارد دلاری شرکت‌های Liberty Global (LBTYA) در آلمان و اروپای شرقی، امن است.

تصویر بالا تحلیل تکنیکال سهام وودافون با هدف صعودی قیمت توسط الگوی کف دوقلو در کوتاه مدت به ارزش 21.50 دلار را نشان میدهد. سایر اندیکاتورها مثل اندیکاتور (RSI) این الگو را تأیید کردند و قیمت 55 دلار را نشان میدهد اما اندیکاتور (MACD) همچنان در نقطه تقاطع (crossover) صعودی باقی مانده است.

تفاوت بین الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو

الگوهای سقف دوقلو برعکس الگوهای کف دوقلو عمل میکنند. الگوی سقف دوقلو، دو قله به شکل U وارونه پیاپی و متوالی را تشکیل می دهد. این Uهای وارونه اغلب می‌توانند شاخصی برای بازگشت نزولی باشند، زیرا اغلب پس از یک رالی صعودی طولانی رخ می‌دهند. این دوقله شباهت بسیاری به هم دارد. الگوهای کف دوقلو می توانند اتفاقات نادری به شمار آیند زیرا شکل گیری آنها اغلب نشان می دهد که سرمایه گذاران به دنبال کسب سود نهایی از یک روند صعودی میباشند. الگوی کف دوقلو اغلب منجر به بازگشت صعودی می شود که در آن معامله گران می توانند از خرید سهام در این روند سود کافی را ببرند.

جمع بندی

الگوهای سقف دوقلو و کف دوقلو، نمونه ای از الگوی های بازگشتی میباشند. الگو های سقف دوقلو و کف دوقلو را به ترتیب میتوان با حروف M و W نشان داد. از این الگو ها در تجزیه و تحلیل تکنیکال حرکات سهام در اوراق بهادار یا سایر سرمایه گذاری ها استفاده می شود و می تواند به عنوان بخشی از استراتژی معاملاتی برای بهره برداری از الگوهای تکرار شونده استفاده شود. امیدواریم این مطلب برای شما مفیده بوده باشد ازین که با ما همراه بودید سپاسگزاریم.