s broker
الگوی کندل‌ استیک پین بار (Pin Bar) و استراتژی معاملاتی

الگوی کندل‌ استیک پین بار (Pin Bar) و استراتژی معاملاتی

20 فروردین 1402
0 لایک
دقیقه

الگوی پین بار ( Pin bar ) یک الگوی قیمتی است ، معمولا به عنوان یک الگوی قیمتی مهم در تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود. پین بار به عنوان یک الگوی قیمتی مهم شناخته می‌شود و می‌تواند به معامله‌گران در تصمیم‌گیری کمک کند. برای مثال، یک پین بار به طور معمول نشان دهنده تغییر جهت یک روند است و معمولا در مقابل یک حرکت قیمتی قوی و یا در نقطه پایین یا بالای یک روند قیمتی اتفاق می‌افتد. همچنین، پین بار ممکن است به عنوان یک الگوی قیمتی معکوس و یا ادامه‌ی یک روند در نظر گرفته شود.

الگوی پین بار (Pin Bar)

الگوی کندل پین بار، یکی از الگوهای معاملاتی پرقدرت می‌باشد که برای نخستین‌بار فردی به نام نایل فولر، از آن استفاده کرد. اولین مشخصه الگوی پین بار، کندل ها (شمع‌ها) ی برگشتی است.

الگوی پین بار (Pin Bar)

الگوی پین بار چطور تشکیل می‌شود؟

این الگو از یک شمع به وجود می‌آید که در آن قیمت باز شدن و بسته شدن، تشکیل بدنه شمع و سایه بلند و کوتاه شمع، می‌دهد. در شکل ظاهری الگوی پین بار، یک بدنه شمع و یک سایه پین بار یا دنباله پین بار، داریم که در آن بدنه شمع نسبت به سایه، کوچک‌تر است.

پین بار به دو صورت صعودی و نزولی تشکیل می‌شود. در واقع الگوی پین بار می‌تواند حرکت نمودار را به سمت صعودی یا نزولی شدن، پیش‌بینی کند و در آن میزان قدرت خریداران و فروشندگان را بسنجد.

نقش سایه در کندل پین بار

به همان اندازه که بدنه شمع در نمودار، نقش مهمی در تحلیل‌ها دارد، سایه پین بار نیز می‌تواند نقش تأثیرگذاری در تحلیل داشته باشد. سایه پین بار هرچقدر بزرگ‌تر باشد، انتظار برگشت روند، قدرت بیشتری خواهد داشت. وقتی سایه پین بار در مقاومت یا سقف نمودار، اتفاق می‌افتد، بلافاصله می‌توان پیش‌بینی کرد که سهام، با روند سریع، به سمت نزولی در حرکت باشد. بالعکس در نقاط حمایتی و کف نمودار، سایه پین بار می‌تواند با قدرت بالا، تغییر روند صعودی به همراه داشته باشد؛ بنابراین نقش سایه پین بار در نمودار، اکثراً در تغییر جهت روند حرکتی، آشکار می‌شود.

کندل پین بار صعودی یا بولیش (bullish pin bar candle)

در کندل پین بار بولیش، سایه پین بار، در زیر بدنه شمع قرار می‌گیرد. در این حالت احتمال قدرت خریداران افزایش میابد و می‌تواند نشانه‌ای برای بازگشت روند سهام از فاز نزولی به صعودی باشد. اگر پین بار بولیش در یک روند صعودی دیده شود، به احتمال زیاد این روند ادامه‌دار خواهد بود؛ بنابراین هرگاه سایه بلند در زیر بدنه پین بار مشاهده شد، درهرصورت می‌توان روند صعودی برای ادامه روند حرکتی سهام در نظر گرفت. در شکل زیر نمونه‌ای از پین بار بولیش را مشاهده می‌کنید.

الگوی پین بار (Pin Bar)

کندل پین بار نزولی یا بیریش (bearish pin bar candle)

همان‌طوری که انتظار می‌رود، کندل پین بار بیریش، برخلاف پین بار بولیش که در بالا اشاره کردیم، عمل می‌کند. در کندل پین بار بیریش، سایه پین بار در بالای بدنه قرار می‌گیرد. سایه بلند در پین بار نزولی (بیریش)، نشان از قدرت بالای فروشندگان و ضعف خریداران، دارد.

در روند نزولی، این پین بار می‌تواند ادامه دهنده روند باشد و در روند صعودی، به احتمال زیاد نقش یک الگوی برگشتی را بازی می‌کند و از فاز صعودی به روند نزولی تغییر جهت می‌دهد.

بنابراین انتظار می‌رود با مشاهده کندل پین بار بیریش، روند نزولی شدن را برای ادامه روند حرکتی سهام در نظر گرفت. شکل زیر نمونه ای از پین بار بیریش را نشان می‌دهد.

الگوی پین بار (Pin Bar)

چگونه به کمک پین بارها می‌توان معاملات را انجام داد؟

پین بار به ما داده‌های مؤثری می‌دهد تا بتوانیم معامله موفقی داشته باشیم. زمانی که سایه پین بار در نمودار، در حدود سه برابر بدنه شمع باشد، الگوی پین بار، دیده می‌شود.

سایه پین بار به‌قدری بلند است که به‌راحتی در نمودار تحلیلی، قابل تشخیص است.برای معامله به کمک پین بار، باید این الگو، بسته شده باشد تا به‌طورقطع بگوییم پین بار اتفاق افتاده و بعد از بسته شدن پین بار، وارد معامله شویم.

باید توجه داشت که وجود الگوی پین بار به تنهایی نشان‌دهنده برگشت روند نیست و برای ورود به معامله باید  تاییدیه‌های بیشتری داشته باشید. استفاده از اندیکاتورها و خط روند در این مسیر بسیار توصیه می‌شود.

مرحله اول: پین‌بار را در نمودارتان پیدا کنید.

آنچه که شما ابتدا نیاز دارید تشخیص پین‌بار است که تشکیل شده باشد. در این مثال پین‌بار صعودی (بولیش) نشان داده شده است زیرا سایه بلند پایین بدنه قرار دارد.

بنابراین همان طور که سایه پین بار را زیر بدنه مشاهده کردید، به عنوان پین‌بار صعودی در نظر گرفته می‌شود. در این مورد ما دنبال یک روند صعودی هستیم. نمودار مقابل، جفت ارز AUDJPY با تایم فریم یک ساعت است. می‌توانید ببینید که خرس‌ها نهایت تلاش خود را برای متوقف کردن وقوع این روند صعودی انجام می‌دهند اما گاوها خیلی قدرتمند هستند و به همین دلیل شکل پین‌بار را مشاهده می‌کنید.

 

الگوی پین بار (Pin Bar)

مرحله دوم: حرکت قیمت را در گذشته جستجو کنید تا دلیل تشکیل پین‌بار مشخص شود.

بیایید این نمودار یک ساعته را کمی بزرگترکنیم و ببینیم چه چیز دیگری به شما می‌گوید و چه اتفاقی افتاده است.

حالا نگاهی به منطقه قیمت مقاومت می‌اندازیم که فتیله آن را لمس کرده است. مقاومت در گذشته می‌تواند حمایت در آینده باشد.

 

الگوی پین بار (Pin Bar)

مرحله سوم: ورود به معامله

مشاهده الگوی پین بار در حمایت ها و مقاومت های نمودار بهترین محل برای ورود به معامله می‌باشد.

الگوی پین بار (Pin Bar)

مرحله چهارم: حد ضرر (SL)

در الگوی پین بار برای تعیین حد ضرر بهتر است که نسبت به سایه پین بار، حد ضرر را مشخص کنید تا اگر قیمت سهام از نقطه پایین سایه، پایین‌تر رفت، سهام خود را به فروش برسانید.

حد ضرر (SL) را ۳ تا ۵ پیپ دورتر از سایه قرار دهید. انتهای سایه منطقه حمایت خواهد بود. بنابراین اگر این روند شکسته شود، ممکن است روند نزولی شود. به همین دلیل شما بایستی حد ضرر را با اختلاف ۳تا ۵ پیپ دورتر قرار دهید.

الگوی پین بار (Pin Bar)

 

مرحله پنجم: استراتژی خروج

استراتژی خروج شما زمانی رخ می‌دهد که قیمت به اولین سطح از حمایت و مقاومت برخورد کند. همان طور که مشاهده می‌کنید قیمت بعد از برخورد، سرعتش کند می‌شود و ما باید فورا از معامله خارج شویم.

 

الگوی پین بار (Pin Bar)

مثال های الگوی کندل‌ استیک پین بار

الگوی پین بار (Pin Bar)

الگوی پین بار (Pin Bar)