s broker
چک لیست معاملات قبل از ورود به هر معامله

چک لیست معاملات قبل از ورود به هر معامله

23 بهمن 1401
1 لایک
دقیقه

اجرای یک چک لیست برای معامله‌گری بخش مهمی ‌از فرآیند معامله است زیرا این ابزار به معامله‌گران کمک می‌کند نظم داشته باشند، به برنامه معاملاتی خود پایبند بمانند و اعتماد داشته باشند. تهیه این چک لیست سبب می‌شود تا معامله‌گران فهرستی از سؤالاتی را در اختیار داشته باشند که پیش از انجام معامله باید پاسخ داده شوند.

چک لیست‌ها بخشی مهم از هر حرفه‌ای محسوب می‌شود تا بتوانید به کارهایی که انجام می‌دهید نظم و ترتیب ببخشید. دنبال کردن یک چک لیست و حفظ یک نظم و ترتیب سخت‌گیرانه، عملا روند کاری منظمی را برای شما تضمین می‌کند.

چک لیست معامله‌گری

پاسخ به این سوالات بیش از هرچیز دیگری می‌تواند موفقیت شما را در معاملات تعیین کند.


1- به شرایط خودتان توجه کنید: اگر از نظر فیزیکی و روانی در حالت مساعدی نیستید، معامله نکنید. شما بایستی اینگونه فکر کنید، سایر معامله گران که می خواهید با آنها رقابت کنید از نظر روحی و فیزیکی در حالت 100% هستند. بنابراین اگر احساس کسالت می کنید یا مشکلی ذهنتان را درگیر کرده، بهتر است آن روز دست از معامله بکشید.

2- آیا این معامله طبق سبک معاملاتی من انجام می‌شود؟ (سبک معاملاتی شما هرچه می‌خواهد باشد، معامله‌گری سوئینگ، مومنتوم، بریک‌اوت، دنبال کردن روند، معاملات روزانه یا هر روش دیگر، باید ببینید آیا معامله‌ای که قصد انجام آن را دارید، با سبک معاملاتی شما همخوانی دارد یا خیر؟

3- نسبت ریسک به ریوارد چقدر است؟ محاسبه کنید که چه مبلغی را بایستی در معامله ریسک کنید. اگر قوانین مدیریت ریسک شما اجازه می دهد که در هر معامله 2% ریسک کنید، لات سایز مناسب معامله بر اساس حد زیان بایستی چقدر باشد.

4- آیا معامله بوسیله یک اندیکاتور تأیید شده است؟ اندیکاتورها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا معاملاتی را که احتمال وقوع آنها بیشتر است، تأیید کنند. بسته به طرح و استراتژی معاملاتی، معامله‌گران یک یا دو اندیکاتور در اختیار خواهند داشت که استراتژی معاملاتی آنها را تکمیل می‌کند. با افزودن چندین و چند اندیکاتور به یک نمودار، تحلیل را بیش از حد پیچیده نکنید. سعی کنید تحلیلتان ساده و آسان باشد.

5- آیا سطح مهمی از مقاومت و حمایت در نزدیکی معامله وجود دارد؟ استراتژی پرایس اکشن بنابر دلایلی به سطوح قیمتی خاصی توجه دارد؛ از این رو، توانایی تشخیص این سطوح، کلید اصلی کار است. پس از افت قیمت و رسیدن به یک سطح حمایت، معامله‌گران دیگر تمایلی برای بازنگه‌داشتن معاملات فروش خود ندارند؛ چراکه احتمال بازگشت قیمت از این سطوح زیاد است.

6- چرا قصد دارم در این نقطه وارد معامله شوم؟ تریگر معامله کجاست؟

7- آیا اخبار اقتتصادی مهمی منتشر شده است که بر روی معامله تأثیرگذار باشد؟ اخباری که به‌شکل ناگهانی در بازار مطرح می‌شوند، حتی توانایی سلب اعتبار یک معامله عالی را نیز دارند. پیش‌بینی شرایطی همچون حملات تروریستی، بلایای طبیعی یا اشکالات سیستماتیک در بازارهای مالی غیر ممکن است، با این حال، معامله‌گران می‌توانند برای مدیریت معاملات خود در زمان انتشار اخبار اقتصادی نظیر NFP,CPI,PMI و GDP برنامه‌ریزی کنند.

8- آیا هنگامی که حد ضرر من زده شد، اعتراف می‌کنم که اشتباه کرده‌ام یا خودخواهی من مانع آن می‌شود و به امید بازگشت قیمت معامله را حفظ می‌کنم؟ جابجایی یا نداشتن sl یکی از عوامل مهم از دست دادن سرمایه در بازار های مالی است.

9- شاخص دلار را چک کنید: بررسی شاخص دلار به شما می گوید که آیا بهتر است در برابر دلار، موقعیت فروش بگیرید یا موقعیت خرید.

10- نمودار جفت ارزهای مد نظرتان را در تایم فریم بزرگتر چک کنید: این به شما کمک می کند تا روند کلی بازار را مشاهده کنید و در جهت بازار وارد معامله شوید.

11- آیا ریسک من به اندازه کافی پایین است که بتوانم بدون سرزنش بازار، ضرر و زیان را تحمل کنم؟