s broker
آموزش ترید با الگوی کندلی اینگالف (Engulfing Candlesticks)

آموزش ترید با الگوی کندلی اینگالف (Engulfing Candlesticks)

17 فروردین 1402
1 لایک
دقیقه

الگوهای اینگالف، در بازار فارکس، راهی برای معامله‌گران فراهم می‌کنند تا بتوانند با پیش‌بینی تغییر احتمالی روند، وارد معامله شوند. این مقاله توضیح می‌دهد که الگوی اینگالف چیست، محیط معاملاتی که باعث ایجاد این الگو می‌شود را تشریح می‌کند و نحوه معامله با الگوهای اینگالف در بازار فارکس را توضیح می‌‍دهد.

الگوی کندلی اینگالف یکی از الگوهای مهم و قدرتمند در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. در این الگو، یک کندل بزرگتر از کندل قبلی ظاهر می‌شود که تمام بدنه کندل قبلی را به صورت کامل در بر می‌گیرد.

اینگالفینگ (به انگلیسی: Engulfing) در لغت به‌معنای پوشش دهنده می‌باشد. دلیل نام‌گذاری این کندل‌ها هم خاصیت پوشانندگی آن‌هاست که از بالا و پایین، کل بدنه‌ی کندل قبلی را پوشش می‌دهد به‌طوری که دیگر کندل قبلی دیده نشود. در واقع، الگوی اینگالف زمانی تشکیل می‌شود که بدنه‌ی قیمتی کندل، یک یا چند کندل ماقبل خود را در برگیرد. زمانی‌که کندل‌ اینگالف، کندل‌های بیشتری را در برگیرد، قدرت بیشتری برای ادامه‌ی روند وجود خواهد داشت.

الگوی کندلی اینگالف چیست؟

کندل‌های اینگالف، معمولا معکوس شدن روند فعلی بازار را نشان میدهند. این الگوی خاص، شامل 2 کندل است که کندل دوم، تمام بدنه (بادی) کندل قبلی را می‌بلعد (اینگالف می‌کند). کندل اینگالف شده (کندل اول) بسته به جایی که در روند شکل می‌گیرد، می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. تصویر زیر، کندل اینگالف صعودی را نشان میدهد.

کندل اینگالف صعودی، در پایان روند نزولی در فارکس، می‌تواند نشان‌دهنده احتمال بازگشت قیمت باشد.

دو الگوی کندلی اینگالف وجود دارد: الگوی اینگالف صعودی و الگوی اینگالف نزولی.

1) الگوی اینگالف صعودی

اگر کندل اینگالف صعودی در انتهای روند نزولی شکل بگیرد، قوی‌ترین سیگنال خرید را ارائه می‌دهد، چون نشان‌دهنده افزایش فشار خریداران است. الگوی اینگالف صعودی، اغلب باعث معکوس شدن روند فعلی می‌شود زیرا خریداران بیشتری وارد بازار می‌شوند و قیمت را افزایش می‌دهند. این الگو شامل 2 کندل است که کندل دوم، بادی کندل قبلی را به طور کامل می‌بلعد (در بر می‌گیرد، می‌پوشاند).

تفسیر: زمانی که الگوی صعودی ظاهر می‌شود، پرایس اکشن باید نشان‌دهنده یک روند نزولی واضح باشد. کندل بزرگ صعودی نشان میدهد که خریداران به شدت در حال ورود به بازار هستند و این، سوگیری اولیه برای حرکت صعودی بیشتر فراهم می‌کند. معامله‌گران با استفاده از اندیکاتورها، سطوح کلیدی حمایتی و مقاومتی و حرکات بعدی قیمت پس از الگوی اینگالف، به دنبال تاییدیه‌ای برای تغییر روند خواهند بود.

2) الگوی اینگالف نزولی

الگوی اینگالف نزولی، کاملا برعکس الگوی صعودی است. هنگامی‌که در قسمت بالایی یک روند صعودی ظاهر می‌شود، قوی‌ترین سیگنال فروش را ارائه می‌دهد، چون نشان دهنده افزایش فشار فروش است. کندل نزولی، معمولا باعث معکوس شدن روند موجود می‌شود زیرا فروشندگان بیشتری وارد بازار می‌شوند و قیمت‌ها را بیشتر پایین می‌آورند. این الگو شامل دو کندل است که کندل دوم کاملا بادی کندل صعودی قبلی را می‌بلعد.

تفسیر: هنگام ظاهر شدن الگوی نزولی، پرایس اکشن باید نشان دهنده یک روند صعودی واضح باشد. کندل بزرگ نزولی نشان می‌دهد که فروشندگان به شدت در حال ورود به بازار هستند و این، سوگیری اولیه را برای حرکت نزولی بیشتر فراهم می‌کند. سپس معامله گران با استفاده از اندیکاتورها، سطوح حمایتی و مقاومتی وحرکات بعدی قیمت پس از الگوی اینگالف، به دنبال تاییدیه‌ای برای تغییر روند خواهند بود.

چرا کندل‌های اینگالف برای معامله گران مهم هستند؟

کندل‌های اینگالف به معامله گران کمک می‌کنند نقاط بازگشتی را تشخیص دهند، روندهای قوی را مشخص کنند و همچنین با دادن سیگنال خروج نیز به آن‌ها کمک می‌کنند.

  • نقاط بازگشتی: نقاط بازگشتی به معامله گران امکان میدهند در بهترین سطح ممکن وارد یک معامله شوند و تا پایان یک روند، در آن معامله بمانند.
  • ادامه روند: معامله گران می‌توانند برای تایید ادامه روند موجود، از الگوی اینگالف استفاده کنند، به عنوان مثال، مشاهده یک الگوی اینگالف صعودی در طول یک روند صعودی، اطمینان بیشتری به تدام روند ایجاد میکند.
  • استراتژی خروج: اگر یک روند در حال اتمام باشد و معامله گر هنوز معامله خود در آن روند را نبسته باشد، از الگوی اینگالف می‌توان به عنوان سیگنال خروج از آن معامله استفاده کرد.

محدودیت کندل اینگالف ممکن است زمانی ایجاد شود که الگو بیشتر نشان‌دهنده اصلاح (استراحت قیمت) باشد تا تغییر روند قطعی، اما معامله گران می‌توانند به دنبال حرکات بعدی قیمت برای کاهش احتمال این نتیجه نامطلوب باشند.

استراتژی اینگالف (Engulfing Candle Trading Strategies)

با استفاده از استراتژی بازگشتی کندل اینگالف، معامله گران می‌توانند در انتظار برای تثبیت قیمت (تایید حرکت) با مشاهده حرکات بعدی قیمت، در الگوی اینگالف نزولی، معامله کنند (وارد پوزیشن شوند)، یا قبل از شروع معامله، منتظر پولبک (بازگشت) بمانند.

برای راهنمایی درمورد نحوه ترید با الگوی کندلی اینگالف، عکس زیر رو بررسی کنین، نمودار 4 ساعته GBP/USD.

ورود: به دنبال یک کلوز، پایین‌تر از low کندل اینگالف نزولی باشید. از طرف دیگر، معامله گران می‌توانند قبل از ورود به یک پوزیشن شورت (فروش) به دنبال اصلاح لحظه‌ای (به سمت خط نقطه چین) باشند.

استاپ (حد ضرر): می‌توان استاپ‌ها را در بالای swing high (نتونستم معادل مناسبی براش پیدا کنم)، جایی که الگوی اینگالف نزولی شکل گرفته، قرار داد.

تی‌پی (حد سود): تی‌پی را می‌توان در سطح حمایت قبلی قرار داد (به نسبت ریسک به ریوارد (حد ضرر به حد سود) حتما توجه شود). نسبت ریسک به ریوارد با مستطیل‌های سبز و قرمز نشان داده می‌شوند.

استفاده از کندل اینگالف در هنگام ترند تریدینگ (معامله با خطوط روند)

کندل‌های اینگالف، همیشه نباید در انتهای یک روند ظاهر شوند. وقتی آن‌ها در یک روند قوی ظاهر می‌شوند، معامله‌گران می‌توانند اطلاعاتی را از الگوی کندلی به دست بیاورند که نشان دهنده ادامه حرکت قیمت در جهت روند فعلی است.

به عنوان مثال نمودار زیر یک روند صعودی قوی را در S&P 500 نشان میدهد که با ظهور چندین الگوی اینگالف (در جهت روند) باعث افزایش اعتماد برای معاملات لانگ (خرید) می‌شود. معامله گران می‌توانند پس از مشاهده یک کلوز بالای کندل صعودی، وارد یک معامله لانگ شوند.

علاوه بر این، این مثال شامل یک الگوی اینگالف نزولی (مستطیل قرمز) نیز است که در بالای روند ظاهر شده که سیگنال بالقوه بازگشت قیمت است. با این حال، حرکات بعدی قیمت، این حرکت را تایید نکرده، زیرا کندل‌های متوالی نتوانستند زیر low کندل اینگالف نزولی، بسته شوند (کلوز زیر low کندل اینگالف نزولی) و قیمت افزایش پیدا کرد (بازار به روند صعودی ادامه داد) – که نشان دهنده اهمیت اعتبارسنجی الگو است.