s broker
استراتژی ریسک فری (risk free) و آموزش انواع تکنیک آن

استراتژی ریسک فری (risk free) و آموزش انواع تکنیک آن

12 آبان 1402
1 لایک
دقیقه

در دنیای غیرقابل پیش‌بینی بازارهای مالی، مفهوم استراتژی معاملاتی بی‌عیب و نقص، تناقضی بزرگ را با ذات بازار ایجاد می‌کند. با پیشرفت علم و با استفاده از هوش مصنوعی هنوز هم تریدرهای حرفه‌ای، هنوز نتوانسته‌اند که استراتژی را درست کنند که تمامی معاملات آنها با سود بسته شود. اما با درک اصول مدیریت سرمایه، استفاده از برخی از ابزارهای مالی و روش‌هایی که در ادامه این مقاله توضیح خواهیم داد معامله‌گران می‌توانند به یک محیط معاملاتی با ریسک خیلی پایین نزدیک شوند و میزان ضرر خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.

تکنیک‌های معاملات ریسک فری

سرمایه

مدیریت سرمایه

در این روش معامله‌گر سرمایه خود را به چند بخش مختلف تقسیم‌بندی کرده، و درصد معینی از کل سرمایه را به هر بخش اختصاص می‌دهد (برای تریدر های بازار‌های مالی اینگونه است که هر تریدر درصد مشخصی از کل سرمایه‌اش را وارد هر معامله می‌کند، که اصولا این مقدار برای هر معامله بیش از 1 _ 3 درصد نیست) تا ریسکی که سرمایه‌ معامله‌گر در برابر معاملات اشتباه متحمل می‌شود، به حداقل کاهش یابد.

هج کردن

 هج کردن استراتژی دیگر برای کاهش ریسک در معاملات است. در این روش معامله‌گران برای جبران ضرری که از یک معامله متحمل شده‌اند، با باز برکردن معامله ای دیگر جبران می‌کنند. معامله‌گران اغلب از نماد‌هایی که همبستگی دارند (Correlation) استفاده می‌کنند و همزمان وارد معامله‌ای هم جهت بر روی دو نماد با همبستگی منفی یا معامله در خلاف جهت برروی دو نماد با همبستگی مثبت می‌شوند. برای مثال، جفت ارز EUR/USD با جفت ارز USD/CAD همبستگی منفی دارند، فرض کنید بر روی جفت ارز EUR/USD وارد خرید شده‌اید و پس از چند دقیقه متوجه اشتباه خود می‌شوید. شما می‌توانید وارد یک موقعیت خرید بر روی جفت ارز دیگر با همبستگی منفی بشوید تا ضرر معامله اول را با معامله دوم جبران کنید. (معامله در دو جهت مخالف بر روی یک جفت‌ارز نیز می‌تواند نوعی از هج کردن باشد).

استفاده از حد ضرر در معاملات

هر روش تحلیلی که شامل روش‌های تکنیکال و فاندامنتال نیز می‌شود همیشه دارای خطا هستند. و هیچ گونه قطعیتی در معاملات وجود ندارد به همین دلیل استفاده از حدضرر بهترین روش کاهش ریسک در معاملات است. وقتی که شما وارد معامله‌ای در بازار می‌شوید طبیعتا انتظار شما این است که قیمت در جهت شما حرکت کند تا سود کنید. ولی احتمال اینکه بازار در خلاف جهت شما حرکت کند نیز وجود دارد. پس باید محدوده‌ای بالاتر (فروش) یا پایین‌تر (خرید) از معامله خود را برای حدضرر تایین کنید؛ تا اگر قیمت به اندازه محدود‌ای که درنظر گرفته‌اید بر خلاف شما حرکت کند، با ضرر از آن معامله خارج شو‌ید. این کار احتمال ضرر بیش از حد را برای معامله را کاهش می‌دهد و اجازه نمی‌دهد شما تمام سرمایه خود را در یک معامله از دست بدهید. ( مقدار حدضرر و نسبت آن به حد سود با توجه به سبک معاملاتی شما تعیین می‌شود اما هیچگاه نباید حدضرر بیشتر از حدسود باشد که دلیل آن در ادامه همین مبحث توضیح داده خواهد شد.)

حدضرر

تعیین نسبت حد ضرر به حد سود در معاملات

بعد از تعیین حدسود و حدضرر برای معاملات، باید عدد ثابتی را برای نسبت ریسک/ریوارد انتخاب کنید. به این شکل که میزان حد‌سود (نقطه ورود به معامله تا نقطه خروج از معامله در سود ) بیشتر از حد ضرر باشد. اگر اسکلپر هستید نسبت حدسود می‌تواند بین 1 تا 1.5 برابر حدضرر باشد اما اگر سویینگ تریدر هستید این مقدار می‌تواند تا 2 الی 3 برابر افزایش یابد. برای مثال اگر حد سود شما 2 برابر حدضرر باشد و بعد از انجام 10 معامله شما 5 معامله سودده و 5 معامله ضررده داشته باشید (وین ریت معاملات شما 50 درصد باشد) 10 واحد سود کسب خواهید کرد و تنها 5 واحد ضرر خواهید داشت و یعنی با تعداد معاملات برنده و بازنده برابر، باز هم به صورت قابل توجهی از بازار سود کسب خواهید کرد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود میزان حدسود بیستر از حدضرر باشد.

حد ضرر متحرک (Trailing stop)

بعنوان یک معامله‌گر وظیفه شما کسب بیشترین سود ممکن از بازار و خروج از معامله با کمترین مقدار ضرر است. یکی از روش‌هایی که شما را در کسب سود بیشتر به بهترین نحو ممکن یاری خواهد کرد، حدضرر متحرک (trailing stop) است. نحوه استفاده از حدضرر متحرک به این صورت است که هرگاه معامله شما وارد سود می‌شود می‌توانید حدضرر (stop loss) خود را در ناحیه سود خود قرار دهید. بطور مثال شما یک سهم را با قیمت 10 دلار خریداری می‌کنید و حد ضرر خود را 8 دلار ست می‌کنید و بعد از گذشت مدت زمانی قیمت آن سهم 14 دلار می‌شود: و پیش‌بینی شما این است که قیمت تا 16 دلار رشد خواهد کرد پس تارگت خود را در این قیمت ست می‌کنید اما اگر این سهم دچار ریزش شود و تا قیمت 8 دلار پایین بیاید علاوه بر اینکه سودی کسب نمی‌کنید، معامله شما با ضرر نیز بسته می‌شود.استراژی حدضرر محرک در اینجا به شما کمک می‌کند تا وقتی که بخشی از معامله شما را به سود تبدیل کردبا استفاده از روش‌های مختلف حد ضرر خود را به ناحیه سود ببرید و از مقدار سودی که به بازار به شما داده است محافظت کنید.

انواع روش های تعیین حد ضرر متحرک (Trailing stop)

پرایس اکشن: در این روش شما با تشخیص روند بازار بعد از شکل گیری حرکت‌های اصلاحی می‌توانید حدضرر خود را پشت موج اصلاحی قرار دهید و در جهت روند معامله خود را نگه‌ دارید.

استفاده از میانگین متحرک (MA):‌ در این روش شما می‌توانید حدضرر خود را پشت میانگین متحرک قرار دهید. ولی اینکه از چه دوره ای برای این اندیکاتور استفاده شود بستگی به تایم فریم و سبک معاملاتی شما دارد.

 حمایت ها و مقاومت ها: یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای استاپ تریل کردند هستند، که شامل حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک می‌شوند در تعیین حدضرر استفاده از نواحی استاتیک بر نواحی داینامیک الویت دارد.

کندل شناسی: به تنهایی در تحلیل بازار موثر نیست اما استفاده از آن برای استاپ تریل کردن بسیار کمک‌کننده است. نواحی بالا و پایین یک کندل فول بادی نواحی مناسبی برای قرار دادن حدضرر را ایجاد می‌کند.

ابزار معاملات ریسک فری

آربیتراژ: به معنای استفاده از تفاوت قیمت دو نماد یا سهم در بازارهای مختلف است. آربیتراژ در بازار کریپتو به دلیل وجود تفاوت قیمت بین صرافی های مختلف بسیار رایج شده است. برای مثال، فرض کنید که شما می‌خواهید بیت کوین بخرید. در یک صرافی، قیمت بیت کوین ۱۰۰۰ دلار است، در حالی که در صرافی دیگر، قیمت آن ۱۰۵۰ دلار است. پس شما بیت کوین را با قیمت ۱۰۰۰ دلار در صرافی اول می‌خرید و سپس آن را با قیمت ۱۰۵۰ دلار در صرافی دوم می‌فروشید. این تفاوت قیمت را شما به عنوان سود خود کسب می‌کنید. که به اسن قرایند آربیتاژ گفته می‌شود.

نتیجه

در بازار هی مالی هیچ استراتژی کاملی وجود ندارد. باید بپذیرید که ورود به بازارهای مالی دارای ریسک است. و  روند سود ضرر تا آخر ماجرای معامل‌گری شما ادامه خواهد داشت. اما برای اینکه از مارکت سود مستمر کسب کنید باید تمامی تلاش خود را بکنید تا با کمترین ضرر از معاملات خود خارج شده و به سودهای خودتان اجازه رشد کردن بدهید. تا در آخر یک سری معاملاتی با برایندی سود دوه ار بازار خارج شوید.