s broker
7 نکته برای ساخت استراتژی معاملاتی

7 نکته برای ساخت استراتژی معاملاتی

12 آبان 1402
0 لایک
دقیقه

برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق، باید یک استراتژی معاملاتی موفق پیدا کنید. اما برای معامله‌گران مبتدی، اگر از روش ساخت استارتژی بی‌خبر باشند، ایجاد یک استراتژی معاملاتی بسیار سخت است. در این مطلب تیم تریدر ۹۸ روش ساخت یک استراتژی همه‌فن‌حریف را در 7 قدم برای شما خلاصه کرده‌ایم.

استراتژی معاملاتی چیست؟

یک استراتژی معاملاتی مجموعه‌ای از قوانین چهارچوب‌هایی است که از قبل تایین شده است. تا معامله‌گر با استفاده از آن بفهمد کی وارد معامله شود و کی از آن خارج شود؟ استراتژی معاملاتی برای هر معامله‌گری، حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای، ضروری است. معامله‌گرانی که بدون هیچ‌گونه چهارچوب و قانونی وارد بازار شده و غریزی معامله می‌کنند. به مقدار قابل توجهی در معرض شکست و از دست دادن سرمایه خود هستند. استراتژی‌های معاملاتی بیشتر به عهدهٔ خود معامله‌گر، پروفایل معاملاتی‌ آن شخص، سبک، تمایل به ریسک و کنترل سرمایه‌ای که در دسترس او است بستگی دارد. هیچ استراتژی معاملاتی "کلید سحرآمیزی" برای موفقیت در بازار نیست و نخواهد بود.وس می‌توان نتیجه گرفت که ایجاد استراتژی معاملاتی وظیفه‌ی خود معامله‌گر است، که بسیار دشوار به نطر می‌رسد. در حالی که ساخت یک استراتژی، بسیار ساده و آسان است. ولی در عین حال ایجاد یک استراتژی سودده بسیار سخت است. برای اینکه بتوانیم در ساخت استراتژی سودآورتان کمک کنیم، لیستی از عواملی که باید در این پروسه توجه کنید را برایتان گردآوری کرده‌ایم.

1) بازار خود را انتخاب کنید

در قدم اول باید تصمیم بگیرید در کدام بازار مالی معامله خواهید کرد. فارکس؟ کامودیتی‌ها؟ یا بازار سهام؟ درست است که این مرحله‌ی ابتدایی و ساده به‌ نظر‌ می‌رسد، اما یک مرحله بسیار مهم است. استراتژی‌های معاملاتی به بازاری که در آن معامله می‌کنید، وابسته است. استراتژی که برایتان در بازار کالا یا کامودیتی‌ برایتان سود‌آور است، ممکن است نتیجه‌ی بدی را در بازار سهام نسیبتان کند. بعد از اینکه بازار خود را انتخاب کردید، از آموزش یا تجربیات خودتان نسبت به آن بازار، مطمئن شوید.

2) روش خود را انتخاب کنید

سپس باید سبک معامله‌گری خود را انتخاب کنید. سبک معاملاتی شما بیشتر وابسته‌ی بازه‌ای است که می‌خواید در آن زمان معامله‌ کنید. آیا از نگاه کردن مداوم به صفحه مانیتورتان لذت می‌برید؟ از ورود یا خروج‌های پشت سر هم و هیجانات زیاد چطور؟ اگر جوابتان مثبت است، اسکالپینگ برای شما روشی مناسب است. یا شاید قصد دارید به صورتپاره‌وقت کنار کار‌های دیگر خودتان معامله کنید؟ پس سووینگ‌گیری را امتحان کنید. زمانی که برای معامله کردن در نظر می‌گیرید روش معاملاتی شما را تایین می‌کند. اسکالپرها هر روز با حجم‌های بزرگی معامله می‌کنند و به طور مداوم و پشت‌سر‌هم معامله‌ می‌کنند: و به دنبال سود‌های بسیار کوچک هستند. در حالی که، سوئینگ‌گیر ها معاملات خود را برای چندین روز، هفته یا حتی ماه‌ها باز نگه‌ می‌دارند. سبک معاملاتی کاملا به شخصیت معامل‌گر وابسته است و مطمئن باشید سبکی وجود ندارد که همه‌ی حالت‌های بازار را برای شما پوشش دهد.

3) فاندامنتال یا تکنیکال؟

روش تحلیلی که استراتژی معاملاتی شما از آن استفاده می‌کند، چیست؟ تحلیل تکنیکال (فنی)، یا فاندامنتال (بنیادی) یا ترکیبی از هر دو؟ تحلیل فاندامنتال ، ارزش واقعی یک دارایی را با ابزارهای اقتصادی سنجیده و با داده‌های ریاضی بیان ‌می‌کند. برای مثال، تحلیل فاندامنتال جفت‌ارز یعنی، ارزیابی وضعیت اقتصادی دو کشور و بررسی سیاست پولی بانک‌های مرکزی آن‌ کشور‌ها است که می‌توان با این داده‌ها حرکت قیمت را پیش‌بینی کرد. طرفداران تحلیل تکنیکال معتقد هستند که هر داده‌ای می‌توانید در نمودار قیمت ظاهر شود. و با استفاده از گدشته بازار آینده آن را پیش‌بینی می‌کنند. استراتژی‌های موفق معمولاًترکیبی از این دو روش را شامل می‌شوند. به دلیل تاثیر بعضی از نرخ‌ها و داده‌های اقتصادی در بازار، حتی تکنیکالیست‌ها نیز نباید در آن بازه وارد معامله بشوند، در حالی که بسیاری از افراد دیگر، در این بازه تهاجمی معامله می‌کنند. شما با استفاده از یک تقویم اقتصادی معتبر می‌توانید از رویداد‌های اقتصادی با‌خبر شوید.

4) ورود خود را برنامه‌ریزی کنید

واقعیت می‌پردازیم. مرحله بعدی در ساخت استراتژی معاملاتی، پیدا سیگنال برای ورودهای شما است. تغییر در سیاست پولی یک کشور سیگنال خوبی برای معامل‌گران بنیادی است. برای مثال وقتی بانک مرکزی نرخ پایه‌اش را کاهش می‌دهد، معامله‌گر سیگنال معامله کوتاه مدت را دریافت می‌کند. در تکنیکال سیگنال‌های ورود می‌توامد ساده باشد یا ترکیبی از چند مبحث؛ مانند الگو‌های کندلی (کندل استیک‌) یا سطوح حمایت مقاومت یا ترکیبی از هردو باشد. شاید هم یک استراتژی ساده تشکیل شده از دو میانگین متحرک باشد.

میانگین‌های متحرک

در مثال ما، زمانی که SMA کوتاه مدت (خط سبز نقطه‌ای) از SMA طولانی مدت آبی عبور کند، یک موقعیت برای ما ایجاد می‌کند. اگر به سمت بالا تلاقی اتفاق بیوفتد، موقعیت خرید، و در حالت برعکس موقعیت فروش به ما می‌دهد. این فقط یک مثال از نحوه استفاده معامله‌گران از سیگنال‌های تکنیکال برای ورود به بازار است. در واقعیت، تعداد زیادی سیگنال مختلف وجود دارد که معامله‌گران می‌توانند در چارچوب استراتژی‌های معاملاتی خود استفاده کنند.

5) خروج خود را برنامه‌ریزی کنید

بعضی از معامله‌گران ارزش این موضوع را نمی‌پذیرند که زمان خروج از بازار به اندازه ورود، اهمیت دارد. اگر زود خارج ممکن است چیزی که بیش از انتظار شما بود بازار پیشروی کند. و اگر دیرتر خارج شوید، ممکن است بیشتر از حد معمول ضرر کنید. تعیین نسبت‌های ریسک/ریوارد برای معاملات بسیار مهم و حیاطی هستند، که هر معامله‌گر باید هنگام معامله از آنها استفاده کند. اما استراتژی معاملاتی شما باید شامل شرایط خروج از بازار نیز باشد. می‌توانید از مقداری سود یا ضرر معین شده برای خروج استفاده کنید. یا از روش‌های مختلف تکنیکال برای خروج از معامله‌تان استفاده کنید. در مثال بالا، تلاقی SMA 30 از SMA 100،  سیگنال ورود به بازار است. که همچنین می‌تواند به عنوان سیگنال خروج از بازار نیز عمل کند.

6) بک‌تست بگیرید

وقتی ساخت استراتژی خودتان را تمام کردید، از آن بک‌تست بگیرید. در بک‌تست‌گیری، قیمت‌های تاریخی نمادی که در حال معامله هستید را با استفاده از استراتژیتان تحلیل و معامله‌ می‌کنید؛ شناسایی نقاط ورود، خروج، حدضرر و حدسود در گذشته قیمت برای تایید درستی عملکرد استراتژیتان چه از بعد روانشناسی و چه از بعد تحلیلی بسیار مفید است. ولی با این حال باید در نظر بگیرید که استراژی که در بک تست به خوبی عمل می‌کند در بازار لایوو همان عملکرد را احتمالا نشان ندهد. بک‌تست به دو صورت انجام شود: یا به صورت دستی توسط خود معامله‌گر با مرور، تجزیه و تحلیل نمودارهای قیمت، شناسایی سیگنال معاملاتی و ثبت نتیجه انجام می‌شود، یا با استفاده از نرم‌افزارهای بک‌تست‌گیری که به طور ویژه طراحی شده است انجام می‌دهد.

7) همیشه استراتژی خودتان را به‌روز نگه دارید

استراتژی شما چهارچوبی ثابت نیست. او باید استراتژی شما انعطاف‌پذیری کافی را برای دریافت قوانین جدید داشته باشد. پس از موفقیت در ساخت یک استراتژی معاملاتی و پیاده‌سازی آن در بازارها، باید از روش‌های مختلف برای بهبود عملکرد آن تلاش کنیم.

نتیجه‌گیری

این هفت مرحله‌ راهنمایی برای شما در ساخت یک استراتژی معاملاتی است. هر استراتژی معاملاتی موفق نخواهد بود. استراتژی‌های معاملاتی نیاز به کار و تلاش سخت دارد و به بهبود مداوم نیاز دارند. هر معامله‌گر، حرفه‌ای یا مبتدی، باید استراتژی‌های جدید را قبل از استفاده در حساب‌های آزمایشی تست کنند. ببه جای ضرر کردن در بازارها و نا‌امیدی، استراتژي خود را در حساب‌های دمو که بدون ریسک هستند، ابتدا امتحان کنید سپس در بازار‌های مختلف تست کنید. حتی می‌توانید استراتژی خودتان را در حساب های دمو بهبود ببخشید!