s broker
پیپ یا پوینت (پیپت) در فارکس چیست ؟

پیپ یا پوینت (پیپت) در فارکس چیست ؟

15 بهمن 1401
1 لایک
دقیقه

یکی از موضوعات مهم، مقدماتی و پیچیده در فارکس، نحوه محاسبه پیپ و پوینت میباشد. تریدر98 قصد دارد در این نوشته تمام مسائل حوزه پیپ و پوینت (پیپت) را برای علاقمندان به فارکس بازگو کند. بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به تمامی سوالاتتان برسید.

پیپ (pip) چیست؟

یکی از اصول یادگیری فارکس درک پیپ (Pip) میباشد که به عنوان واحدی استاندارد برای تغییرات قیمتی و همچنین اساس تعیین سود و زیان در نظر گرفته می شود. به عبارتی نقش پیپ در فارکس همانند خط کشی عمل میکند که هر واحد آن دارای ارزش خاص خود می باشد. پیپ اندازه کوچکی از تغییر یک جفت ارز در بازار فارکس را نشان می دهد و بر اساس قیمت روز هر جفت ارز اندازه گیری میشود.

در بازار فارکس ارز ها به صورت جفت میباشند، یعنی یک ارز به عنوان ارز پایه در مقابل ارزی دیگر ارزش گذاری می شود، مثل جفت ارز EUR/USD که ارز اول یعنی یورو، پایه شناخته می شود.

این دو واحد ارز در کنار هم عددی را نشان میدهند که همان نرخ ارز متغیری میباشد که نسبت به عرضه و تقاضا واکنش نشان می دهد. بنابراین نرخ تغییرات قیمت در فارکس این واحد پیپ «Pip» نام دارد.

پیپ (Pip) مخفف عبارت “percentage in point” (درصد به واحد) است.

نحوه محاسبه پیپ

در اغلب موارد، در ارزهای اصلی به جز “ین ژاپن” برابری ارزها به شکل یک رقم صحیح و چهار رقم اعشار آورده می‌شوند. در جفت ارزهایی که نرخ برابری آنها تا چهار رقم اعشار محاسبه می‌شود، به رقم چهارم به بعد از اعشار پیپ (Pips) می‌گویند.

pip

محاسبه پیپ در یورو- دلار ( EUR/USD )

معمولا چهارمین رقم اعشار به عنوان پیپ شناخته می شود. در زیر جفت ارز یورو-دلار (EUR/USD) را داریم، همان طور که می بینید زیر چهارمین رقم اعشار خط کشیده است.

EUR/USD=1.2153

به عنوان مثال: در جفت ارز یورو دلار اگر قیمت از 1.20676 به 1.20696 افزایش یابد، 2 پیپ افزایش قیمت داشته است .

در اکثر جفت ارزها جایگاه pip همانند جفت یورو دلار است و چهارمین رقم اعشار نمایش دهند pip می باشد .

محاسبه پیپ در جفت ارز دلار- ین ( USD/JPY )

اما در جفت ارز دلار-ین ژاپن کمی متفاوت تر بوده، زیرا دومین رقم اعشار بیانگر پیپ است.

USD/JPY=102.623

به عنوان مثال: فرض کنید قیمت جفت ارز USD/JPY در حال حاضر 102.623 است ولی در نیم ساعت آینده قیمت به 102.553 تغییر میکند . در واقع 7 پیپ قیمت نزول پیدا کرده است . 

محاسبه پیپ در طلا ( XAU/USD )

در طلا اولین رقم اعشار بیانگر پیپ است.

XAU/USD=1802.40

به عنوان مثال: فرض کنید معامله گری یک پوزیشن خرید در قیمت 1802.40 دلار باز کرده است. حال اگر معامله گر در قیمت 1804.40 پوزیشن خود را ببندد، در اینصورت میزان سود او 20 پیپ خواهد بود.

پوینت یا پیپت چیست؟

چند سالی می شود که بسیاری از بروکرها از نرخ ارز با 5 رقم اعشار بهره می برند. در چنین مواردی، آخرین رقم نرخ ارز یعنی رقم پنجم “پیپت Pipette ” یا ”پوینت Point” نامیده می شود. بنابراین، هر پیپت در فارکس، یک دهم پیپ محسوب میشود (1Pippet=0.1 Pip). توجه داشته باشید که همانند تفاوت مقدار پیپ در جفت ارز دلار-ین نسبت به یورو-دلار، پیپت نیز به همین شکل متفاوت است.

به عنوان مثال: در جفت ارز یورو دلار اگر قیمت از 1.20685 به 1.20686 افزایش یابد، این حرکت 1 پیپت یا پوینت تغییر داشته است.

به عنوان مثال: در جفت ارز دلار ین اگر قیمت از 102.623 به 102.629 افزایش یابد، این حرکت 6 پیپت یا پوینت تغییر داشته است.

به عنوان مثال: در طلا اگر قیمت از 1802.40 به 1802.45 افزایش یابد، این حرکت 5 پیپت یا پوینت تغییر داشته است.

از آنجایی که پیپت، استاندارد شناخته شده ای برای بررسی سود و زیان معاملات نیست. از این رو برای محسابه ان ها از پیپ استفاده میکنیم. یک پیپ در فارکس شاید ارزش زیادی نداشته باشد اما زمانی که با حجم و تغییرات رو برو می شود هر pip حیاتی و مهم به حساب می آید.

لات در بازار فارکس به چه معناست؟

در بازارهای مالی مخصوصا فارکس واحد معیاری وجود دارد به نام لات (Lot). لات در واقع قرارداد‌هایی از پیش تعیین شده‌ای هستند که حجم (مقدار و تعداد) کالا را مشخص می‌کنند.

لاتیج (لات،Lot) نشان دهنده ی مقدار حجم معاملات یک تریدر است .

به طور کلی سه حالت حجم معامله داریم :

  • استاندارد لات: هنگامی که شما ۱ لات کامل یا معادل ۱۰۰۰۰۰ واحد از یک جفت ارز معامله می­‌کنید. ارزش پیپ آن برابر ۱۰ دلار میباشد. یعنی شما به ازای تغییر یک پیپ قیمت به مقدار ۱۰ دلار سود یا ضرر خواهید کرد.
  • مینی لات: هنگامی که شما ۰٫۱ لات معادل ۱۰۰۰۰ واحد از یک جفت ارز خریداری می­‌کنید . ارزش 1 پیپ آن برابر ۱ دلار میباشد.
  • میکرو لات: زمانی که شما ۰٫۰۱ لات معادل ۱۰۰۰ واحد از یک جفت ارز را خریداری می‌­کنید.ارزش 1 پیپ آن برابر ۱۰ سنت یا معادل 0.1 دلار میباشد.

به عنوان مثال: خرید ۱ لات EUR/USD به معنای خرید ۱۰۰۰۰۰ یورو است.

چگونه میزان سود یا ضرر هر پیپ را محاسبه کنیم ؟

  • اندازه حجم معامله (لات) تقسیم بر 10000 (تمامی جفت ارز ها بجز جفت ارز هایی که یک طرف آنها JPY دارد)
  • اندازه حجم معامله (لات) تقسیم بر 100 (برای جفت ارز هایی که شامل JPY میشود)
  • اندازه حجم معامله (لات) تقسیم بر 10 (برای طلا )

حالت اول : روی جفت‌های ارزی که بخش دوم آنها USD میباشد (مثل EURUSD و AUDUSD)