s broker
آشنایی با جفت ارز های ( اصلی ، فرعی و غیرمعمول ) در بازار فارکس

آشنایی با جفت ارز های ( اصلی ، فرعی و غیرمعمول ) در بازار فارکس

7 اسفند 1401
0 لایک
دقیقه

فارکس، بزرگ­ترین بازار در دنیای مالی است. این بازار امکان خرید، فروش و مبادله ارزها و همچنین امکان تبدیل ارز برای تجارت و سرمایه ­گذاری بین­ المللی را فراهم می کند. بازار فارکس ۲۴ ساعت شبانه روز، پنج روز هفته (به جز روزهای تعطیل) باز است و حجم زیادی از معاملات را دربر­می گیرد .

همه معاملات فارکس شامل خرید همزمان یک ارز و فروش ارز دیگر است، اگر یک جفت ارزی می خرید، ارز پایه را خریداری کرده اید و به طور ضمنی ارز نقل شده را می فروشید. برعکس، هنگامی که جفت ارزی را می فروشید، ارز پایه را فروخته­ اید و ارز پیشنهادی را دریافت می کنید.

جفت ارز فارکس عبارت است از مرجع قیمتی دو ارز مختلف که ارزش یک ارز در مقابل ارز دیگر ارائه می شود. اولین ارز ذکر شده از یک جفت ارز، ارز پایه است و ارز دوم ارز کویت نامیده می شود. تعریف ساده ی جفت ارز را می توان این گونه توضیح داد که جفت ارزها ارزش یک ارز را با ارز دیگر، ارز پایه (یا ارز اول) در مقابل ارز دوم یا ارز پیشنهادی مقایسه می کنند.

جفت ارزهای فارکس (Forex Currency Pairs) به دو واحد پولی اشاره دارد که در بازار معاملات ارزی به عنوان یک جفت با هم معامله می‌شوند. 

برای مثال در جفت ارز (EUR/USD) : یورو ارز پایه و دلار آمریکا ارز پیشنهادی است، بنابراین قیمت نشان دهنده این است که برای خرید یک یورو چند دلار باید هزینه کنید. به عنوان مثال ، اگر قیمت نقل شده برای EUR / USD 1.2500 بود ، برای خرید 1 یورو باید 1.25 دلار هزینه کنید.

هر جفت ارز دارای یک قیمت کنونی می‌باشد که نشان‌دهنده میزان ارزش یک واحد از ارز اول در واحد ارز دوم است. به عنوان مثال، در جفت ارز EUR/USD، اگر قیمت فعلی 1.20 باشد، به این معنی است که 1 یورو برابر با 1.20 دلار آمریکاست.

بازار فارکس جفت ارزهای مختلفی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد که شامل ارزهای اصلی مانند دلار آمریکا، یورو، پوند بریتانیا، ین ژاپن، دلار کانادا، فرانک سوئیس و دلار استرالیا می‌شوند. همچنین جفت ارزهایی نیز وجود دارند که شامل ارزهای کمتر شناخته شده یا ارزهای نوظهوری هستند.

ارزها با کد ارز ISO یا کد الفبایی سه حرفی که در بازار بین المللی با آن­ها در ارتباط هستند مشخص می شوند. مثلا برای دلار آمریکا ، کد ISO USD است .

در کل سه نوع جفت ارز در بازار تبادلات ارزی وجود دارد. دسته اول جفت ارزهای اصلی فارکس (ماژور یا Major) هستند. دسته دوم را جفت ارزهای کراس یا اصطلاحاً فرعی (Cross) تشکیل می‌دهند و جفت ارزهای سوم با نام جفت ارزهای غیرمعمول، عجیب یا اصطلاحاً اگزوتیک (Exotic) شناخته می‌شوند.

جفت ارز های اصلی ( Major pairs )


جفت ارزهای اصلی فارکس، این جفت ارزها به دلیل اینکه دارای عمده ترین خرید و فروش روزانه هستند در دسته اصلی طبقه ­بندی می شوند. تمام جفت­ ارزهای اصلی شامل دلار آمریکا هستند زیرا این ارز برترترین ذخیره جهانی است و از همه بیشتر معامله می شود ، به این جفت ارزها در فارکس، اصلی، ماژور یا (Major currency pairs) می گویند.

تعداد جفت ارز اصلی : 7

EURUSD
EURO / U.S. DOLLAR
USDJPY
EURO / U.S. DOLLAR
GBPUSD
BRITISH POUND / U.S. DOLLAR
AUDUSD
AUSTRALIAN DOLLAR / U.S. DOLLAR
USDCAD
U.S. DOLLAR / CANADIAN DOLLAR
USDCHF
U.S. DOLLAR / SWISS FRANC
NZDUSD
NEW ZEALAND DOLLAR / U.S. DOLLAR
 

یورو / دلار آمریکا پر معامله ترین جفت ارز جهان است که بیش از 20٪ از معاملات فارکس را شامل می شود.

از آنجائیکه دلار آمریکا، ذخیرۀ ارزش بسیاری از کشورها است، به همین دلیل حجم زیادی از معاملات را به خود اختصاص داده است. بیش از 85% از معاملات فارکس در 2010 مربوط به دلار آمریکا می شد. به همین دلیل جای تعجب نیست اگر جفت ارزهایی که در آن دلار آمریکا وجود دارد، به عنوان جفت ارزهای اصلی شناخته می شوند و بیشترین حجم معاملات در فارکس را به خود اختصاص می دهند.

جفت ارز فرعی ( Crosse pairs )


جفت ارز که شامل دلار آمریکا نمی شود.

تعداد جفت ارز های فرعی: +40

EURGBP
EURO / BRITISH POUND
EURAUD
EURO / AUSTRALIAN DOLLAR
EURCAD
EURO / CANADIAN DOLLAR
EURCHF
EURO / SWISS FRANC
EURJPY
EURO / JAPANESE YEN
EURNZD
EURO / NEW ZEALAND DOLLAR
GBPEUR
BRITISH POUND / EURO
GBPJPY
BRITISH POUND / JAPANESE YEN

 مشاهده لیست کامل جفت ارز های فرعی 

جفت ارزهای غیرمعمول ( Exotic pairs )


جفت های غیرمعمول از یک ارز اصلی با واحد پول اقتصاد در حال توسعه (مانند ترکیه یا برزیل) تشکیل شده است. جفت ارزهای غیرمعمول به اندازه جفت ارزهای اصلی و فرعی معامله نمی شوند.

این جفت ارزها در مقایسه با نوع‌های اصلی و فرعی ریسک بالاتری دارند؛ چون متعلق به بازارهای نوظهور هستند و این ارزها هنوز در بازار تثبیت نشده‌اند. همیشه هنگام معامله کردن با این ارزها خیلی مراقب باشید؛ چون نسبت به رویدادها و اخبار سیاسی بسیار حساس هستند و ممکن است خیلی سریع واکنش نشان دهند.

تعداد جفت ارزهای غیرمعمول : +50

USDTRY
U.S. DOLLAR / TURKISH LIRA
USDBRL
U.S. DOLLAR / BRAZILIAN REAL
USDSAR
U.S. DOLLAR / SAUDI ARABIAN RIYAL
EURRUB
EURO / RUSSIAN RUBLE
CHFHUF
SWISS FRANC / HUNGARIAN FORINT
MXNJPY
MEXICAN PESO / JAPANESE YEN
TRYJPY
TURKISH LIRA / JAPANESE YEN
ZARJPY
SOUTH AFRICAN RAND / JAPANESE YEN

مشاهده لیست کامل جفت ارزهای غیرمعمول 

با توجه به اینکه جفت‌های اصلی فارکس نقدشونده‌ترین و پرمعامله‌ترین جفت‌ها در جهان هستند، احتمالاً اسپردهای محدودتری خواهند داشت. این اسپردهای فشرده‌تر، هزینه‌های معامله را کاهش می‌دهد و در نتیجه حاشیه سود را افزایش می‌دهد.

یکی از سوالات مهمی که در بین معامله‌گران مبتدی فارکس وجود دارد این است که چگونه می‌توان از جفت ارزهای اصلی فارکس سود برد؟ این جفت ارزها بر چه مبنایی تغییر می‌کند. یکی از عوامل مهمی که روی تغییرات این جفت ارزها تأثیر می‌گذارد، عرضه و تقاضای موجود در بازار تبادلات ارزی است. از طرفی فعالیت‌های اقتصادی، گزارش‌ها، آمار و ارقام و سخنرانی‌های رهبران و رؤسای بانک مرکزی هم می‌تواند روی جفت ارزها تأثیرگذار باشد.

در صورتی که تمایل دارید بیشترین سود را از جفت ارزها ببرید باید با تحلیل فاندامنتال و تکنیکال آشنا شوید و تسلط خود را در زمینه این تحلیل‌ها افزایش دهید تا بتوانید بهترین پیش‌بینی‌ها و مدیریت ریسک را داشته باشید.