s broker
نحوه انتخاب بهترین بروکر برای ایرانیان

نحوه انتخاب بهترین بروکر برای ایرانیان

22 اسفند 1401
1 لایک
دقیقه

این روزها فارکس به عنوان بزرگ‌ترین بازار جهانی، فرصتی طلایی برای طرفداران کسب سود به شمار می‌رود. اولین گام برای ورود به این بازار ، انتخاب یک بروکر مناسب است. بروکرها به عنوان واسطه انجام معاملات در این بازار عمل می‌کنند. انتخاب بروکر به دلیل شرایط تحریمی کشور، برای کاربران ایرانی امری دشوار خواهد بود .

برای شروع سرمایه گذاری و ورود به بازارهای مالی، ابتدا باید یک بار برای همیشه خیالتان را از انتخاب یک بروکر معتبر راحت کنید. شاید در ابتدا اهمیت این موضوع چندان قابل توجه نباشد، ولی فرض کنید برای شروع معامله‌گری با سرمایه اندکی وارد بازار می‌شوید. اگر مهارت کافی کسب کردید و سود مناسبی کردید آیا نگران امنیت سود و پول خود نخواهید بود؟ قطعا این نگرانی‌ها در دراز مدت باعث عدم تمرکز شما روی معاملاتتان خواهند شد.

ما قصد داریم با بررسی ویژگی‌های یک بروکر قابل اطمینان و امن، به شما در مسیر رشد مالی کمک کنیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید .

نحوه انتخاب بهترین بروکر

ابتدا فهرستی از بروکر های فارکس مورد علاقه خود را تهیه کنید. پس از انجام این کار، بروکر ها را با تعدادی معیار مقایسه کنید. دوم، چند بروکر را انتخاب کنید که بیشتر شما را جذب کند و بتوانید از طریق حساب‌های دمو ( آزمایشی ) داخل آن ها دست به ترید کردن بزنید.

همچنین باید بررسی کنید که آیا خدمات پشتیبانی مشتری بروکر به اندازه کافی خوب است تا نیازهای روزانه شما را برآورده کند و آیا تیم پشتیبانی قادر به پاسخگویی سریع و حرفه ای به سؤالات شما هست یا خیر؟

همه جوانب مثبت و منفی را یک بار دیگر بسنجید. در واقع، چالش اصلی هنگام انتخاب یک بروکر فارکس این است که مشخص کنید کدام پارامترهای معاملاتی برای شما ضروری هستند.

هر شرکتی که خدمات کارگزاری را ارائه می دهد، دارای نقاط قوت و ضعف میباشد و این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام یک از آنها بسیار مهم هستند و کدامیک را می توان نادیده گرفت.

نکاتی که باید برای انتخاب بروکر مناسب بررسی کرد :

  • قدمت و سابقه بروکر: بررسی سابقه بروکر ( سال تاسیس ، نظرات کاربران ، شهرت و .. )
  • نهادهای نظارتی بر بروکر(رگولاتوری‌ها) : بررسی بروکر از نظر اعتبار و امنیت
  • روش های واریز و برداشت : بررسی روش های واریز و برداشت مناسب با ایران
  • پلتفرم(های) معاملاتی ارائه شده: بررسی نرم افزار ها و پلتفرم های معاملاتی
  • انواع حساب های معاملاتی: آیا حساب هایی برای معامله گران با سطوح مختلف مهارت، میزان سرمایه گذاری و ترجیحات تجاری وجود دارد؟
  • کارمزد و کمیسیون: بررسی کمیسون و کارمزدی که باید در هر معامله پرداخت کنید.
  • پشتیبانی مشتری: آیا پشتیبان در هر زمانی که ممکن است به کمک نیاز داشته باشید در دسترس است؟
  • بونوس و پیشنهادات ویژه: این شرکت چه نوع بونوس ها و آفر هایی را ارائه می دهد؟
  • دارایی های معاملاتی: بررسی تعداد نماد های ارایه شده برای معامله
  • مقررات: بررسی قوانین بروکر
  • خدمات : بررسی خدمات بروکر ( آموزش های رایگان و …. )

قدمت و سابقه بروکر

دانستن رفتار های گذشته يك کارگزاري فارکس میتواند ایده بهتری از آنچه در حال حاضر در جريان است را به شما ارائه دهد. با کمک شبکه های اجتماعی و انجمن های گفتگو درمورد گذشته بروکر تحقیق کنید. بروکر با قدمت زیاد همراه با نظرات مثبت کاربران قطعا میتواند یک انتخاب مناسب باشد.

علاوه بر بحث رگولیشن، سابقه فعالیت بروکر در بازار‌های مالی هم ملاک مهمی برای اعتبار سنجی بروکر محسوب می‌شود. در شرایط فعلی کشور ما که امکان کار با بروکر‌های تحت رگولاتوری قوی وجود ندارد و بروکر‌های فعال عمدتا یا رگوله ندارند و یا تحت نظارت رگولاتوری‌های سطح پایین فعالیت می‌کنند، بررسی سابقه و قدمت Broker تا حد زیادی می‌تواند به انتخاب مناسب کمک کند.

مردم راجع به كدام كارگزاري بيشتر صحبت می‌کنند؟ شنیدن آنچه معامله‌گران درباره کارگزاران فارکسی که قبلاً امتحان کرده‌اند، میگویند؛ کاملا ارزشش را دارد!

اعتبار و نظارت، مهم ترین ویژگی بهترین بروکر فارکس

از آنجا که بازار فارکس بازار بسیار بزرگی بوده و بروکرهای زیادی در این بازار فعالمئ، دولت‌ها برای حفظ امنیت مردم خود، نهادهای نظارتی‌ای را ایجاد کرده تا تمامی بازار مالی را کنترل کنند. به عنوان مثال، نهاد نظارتی کشور انگلستان (FCA) موظف است که تمامی بروکرهای فارکس، نهادهای مالی و سرمایه گذاری، بازارهای بورس، شرکت‌های بیمه و … را تحت نظر داشته باشد. شرکت‌هایی که در انگلستان و یا نقاط دیگر دنیا فعالیت می‌کنند، از این نهاد مجوز فعالیت و اعتبارنامه دریافت کرده و این نهاد نظارتی تائید می‌کند که آیا یک شرکت معتبر است یا خیر.
در سراسر دنیا، نهادهای نظارتی زیادی وجود داشته که از لحاظ قدرت اعتبارنامه و شرایط پذیرش ویژگی‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، هر بروکری که بخواهد زیر نهاد نظارتی کشور انگلستان (BVI) فعالیت کند، باید حداقل 500 هزار دلار سرمایه اولیه به آن نهاد معرفی کرده و در حساب بانکی خود داشته باشد. اما ممکن است یک نهاد نظارتی دیگر با حداقل 20 هزار دلار، اعتبارنامه را صادر کند.

بنابراین، باید حتما دقت کنید که بروکر شما، در کدام رگولاتوری‌ها رگوله شده است.

به خاطر سفت و سخت بودن شرایط رگولاتوری‌های درجه‌ یک و تحریم‌ها علیه ایران، بسیاری از بروکرها که حتی رگولاتوری معتبر دارند، با شعبه‌های آفشور خود به ایرانیان خدمات می‌دهند تا بتوانند محدودیت‌های رگولاتوری اصلی خود را دور بزنند.

رگولاتوری هایی که میزان اعتبار متوسط دارند رگولاتوری‌های آفشور هستند. رگولاتوری های آفشور در مناطق آزاد اقتصادی تأسیس می‌شوند چون این مناطق مالیات کمی دارند و در قوانین مالی و اقتصادی سخت‌گیری زیادی به خرج نمی‌دهند.

به همین دلیل نیز بسیاری از بروکرها که می‌خواهند به کشورهای تحریم‌شده‌ای مثل ایران خدمات بدهند مجبورند از رگولاتوری‌های آفشور استفاده کنند.

روش های واریز و برداشت

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در انتخاب بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان، بررسی روش های واریز و برداشت مناسب با ایران است. هم باید به صرفه و کم هزینه و منصفانه باشد و هم بتواند در طولانی مدت با این روش ها از مشتریان ایرانی پشتیبانی لازم را به عمل آورد و در این بروکرها خدمات واریز و برداشت ریالی یک مزیت محسوب میشود.

سهولت در واریز و برداشت : هر مشتری در هر ساعت از شبانه روز که تمایل داشته باشد، بتواند بدون معطلی و بدون نیاز به ارتباط با پشتیبان بروکر فارکس، مقدار دلخواهی از پولش را به روش‌های مختلف برای بروکر فارکس واریز و یا از کیف پول خود در بروکر فارکس برداشت کند.

برای مشتریان ساکن ایران، امکان واریز و برداشت به صورت ریالی یا از طریق کیف پول‌های مختلف مثل وب مانی، پرفکت مانی و … از جمله آپشن‌های محبوب برای هر بروکر فارکس است.

ارائه‌ی روش‌های پرداخت سریع و مطمئن، جزو اصول ابتدایی بروکر فارکس معتبر است. هنگامیکه حساب شما نزدیک به کال شدن باشد، آن زمان تازه درک خواهید کرد که سرعت شارژ حساب (واریز شدن اعتبار به حساب کاربری)، چقدر مهم است.

پلتفرم های معاملاتی ارائه شده

برای اتصال به دنیای فارکس، باید از پلتفرم‌های معاملاتی استفاده کرد. این پلتفرم‌ها که توسط بروکر فارکس و رایگان در اختیار تریدرها گذاشته می‌شوند باید حداکثر سرعت را داشته و هیچوقت قطع نشوند. هر لحظه‌ای که داده‌ها با کندی ارسال شده و تاخیری در معامله‌ی تریدرها به وجود آید، ممکن است سرنوشت یک معامله را تغییر داده و به جای سود، ضرر عاید شما شود.

علاوه بر سرعت و کیفیت، اصولا بروکرهای معتبر پلتفرم‌های معاملاتی را برای ویندوز، مک، آیفون، اندروید و نسخه وب ارائه می‌کنند تا تریدر بتواند در هر زمان و مکان و با هر ابزاری که دارد، به سادگی از تجارت در فارکس لذت ببرد.

نداشتن هر یک از پلتفرم‌های فوق، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ضعف بروکر فارکس باشد. رایج‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی، متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ هستند که اکثر بروکرها، هر دو را به تریدرهای خود ارائه می‌کنند. متاتریدر ۵ ورژن جدیدتر متاتریدر ۴ بوده که علاوه بر امکانات بیشتر (نمودار و چارت، ابزار تحلیل و اندیکاتور)، دارایی‌های بیشتری را نیز برای معامله به کاربران خود ارائه می‌کند.

برخی بروکرها پلتفرم اختصاصی خودشان را دارند. در هر حال، بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان بروکری است که از پلتفرم‌های بیشتری پشتیبانی کند. تنوع پلتفرم‌های معاملاتی، می‌تواند ملاک خوبی برای انتخاب بهترین بروکر فارکس باشد.

معاملات اسکالپ در تایم فریم های کوتاه بازار (یک یا پنج دقیقه) انجام می شود. به عبارت دیگر اسکالپرها، از ریز نوسانات بازار کسب سود می نمایند. در نتیجه لازمه این امر، آنست که دستورات معاملاتی در سریع ترین زمان ممکن اجرا گردد چرا که در این شرایط، حتی چند ثانیه تاخیر می تواند نتیجه یک معامله را تغییر دهد.

تنوع حساب های معاملاتی

در هنگام انتخاب بروکر توجه کنید که چه نوع حسابی به شما ارائه می شود تا از همه لحاظ با میزان سرمایه و استراتژی تجاری شما متناسب باشد.

به دلیل تنوع در سبک معاملات تریدرها و تفاوت در میزان سرمایه اولیه افراد، هر نوع حساب معاملاتی مناسب همه تریدر ها نیست؛ بسیاری از تریدر ها دوست دارند با کمترین موجودی اولیه بتوانند در یک بروکر فارکس حساب باز کرده به علاوه اکثر تریدرها دوست دارند که کمترین میزان کارمزد و کمیسیون را برای معاملات خود بپردازند، حساب آنها با کمترین نوسانِ اسپرد، در ساعات مختلف روبه رو باشد و سرعت اجرای سفارشات در بهترین حالت ممکن باشد.

بروکر‌های برتر، چندین نوع حساب معاملاتی به مشتریان ارائه می‌دهند.

کمیسیون و اسپرد مقرون به صرفه تر

از موارد مهم دیگر در انتخاب یک بروکر توجه به کمیسیون، اسپرد و سواپ است و باید به این نکته هم توجه داشته باشید که خدماتی که این بروکر ها می دهند چقدر باهم متفاوت است بعضی از بروکرها با خدمات کمتر و ضعیفتر کمیسیون کمتری دریافت می کنند و برخی نیز در ازای ارائه خدمات بهتر کمیسیون منصفانه ای در مقایسه با بروکرهایی که خدمات مشابه ارائه می دهند؛ دریافت می کنند.

وجود انواع بروکرهای فارکس که می‌توانیم انتخاب کنیم، و فارغ از نوع خدمتی که بروکرها به شما ارائه دهند، حتما حق الزحمه‌ای از شما دریافت خواهد شد. هر معامله‌ای که باز کنید، بروکر از شما اسپرد و یا کمیسیون (یا هر دو) از شما به عنوان حق الزحمه دریافت خواهد کرد. گرچه تریدرها مایلند که حق الزحمه‌ی کمتری را بپردازند، اما در نظر داشته باشید که کم بودن این حق الزحمه لزوما به معنای اعتبار بیشتر بروکر فارکس نیست. بهتر است ابتدا استراتژی معاملاتی خود را مشخص کنید و سپس با توجه به آن، بهترین بروکر فارکس را از میان بروکرهایی که برای شما مناسبتر هستند، انتخاب کنید.

پشتیبانی مشتری

پشتیبانی مشتری با کیفیت یکی از خدمات کلیدی هر بروکر میباشد. بسیاری از کارگزاران برای پاسخگویی به نیازهای معامله گران خود که ممکن است در هر زمان نیاز به کمک داشته باشند، پشتیبانی 24 ساعته را ارائه می دهند. علاوه بر این، مجموعه ای از زبان های ارائه شده توسط کارگزار معیاری است که نشان می دهد کارگزار چقدر در سطح جهانی فعال است و آیا این شرکت برای جامعه تجاری چند زبانه مناسب است یا خیر.

در این مرحله تمرکز بر وسایل ارتباطی ارائه شده توسط کارگزار خالی از لطف نیست: اگر کارگزار از طریق رسانه های مختلف ارتباط برقرار کند: تلفن، چت، ایمیل، و مزیت اضافی محسوب میشود.

توصیه می شود: که معامله گر کارایی پشتیبانی کارگزار را در مراحل اولیه، هنگام معامله در یک حساب آزمایشی، به منظور به حداقل رساندن ضرر و زیان بررسی کند. بهتر است از قبل از سطح صلاحیت بروکر مطلع شوید.

بونوس و پیشنهادات ویژه

در بازار فارکس، طرح‌های تشویقی بروکرها می‌تواند برای معامله‌گران بسیار جذاب باشد. طرح تشویقی به این معناست که بروکر به شما هدیه، جایزه و یا پیشنهاد ویژه‌ای داده و پول بیشتری نصیب شما خواهد شد. به عنوان مثال، طرح هدیه افتتاح حساب جدید. هر فردی که حساب جدیدی نزد بروکر باز کند، بروکر 50 دلار به عنوان هدیه به او داده و تریدر می‌تواند با این پول معامله کرده، سود کند و برداشت کند.

علاوه بر این طرح‌های تشویقی، طرح‌های دیگری همانند وبینارها و سمینارهای آموزشی، انواع مسابقات فارکس، خدمات باشگاه مشتریان همانند برگشت کارمزد و … این طرح‌ها به تریدر کمک کرده تا پول بیشتری در اختیارشان قرار گیرد. چند سال پیش یک بروکر فارکس معمولی در شهر سیدنی شروع به کار کرد. آن شرکت در یک طرح تبلیغاتی به مشتریان خود 30 دلار هدیه افتتاح حساب جدید داد و مخاطبان زیادی از این طرح استقبال کردند.

دارایی های معاملاتی

شما باید بتوانید جفت ارز های متنوع را در فارکس یا حتی محصول دلخواه و دارای اولیت خود را مثل ارزهای دیجیتال معامله کنید.

برای یک معامله گر و مدیر سرمایه گذاری، تنوع سبد دارایی‌های که دارند، بسیار مهم است. زیرا این تنوع می‌تواند به موفقیت بیشتر معامله‌گر کمک کند. بنابراین، تنوع دارایی‌های قابل معامله در یک بروکر میتواند نکته‌ی مهمی در انتخاب بهترین بروکر فارکس باشد.

لذا بروکرهای مختلف نیز با در نظر گرفتن این امر، با پشتیبانی دارایی های معاملاتی متنوع سعی در جذب مشتریان بیشتر دارند و از این سو به رقابت با یکدیگر می پردازند. بنابراین معمولا بروکرهای فارکس علاوه بر امکان معامله بر روی جفت ارزها ، شرایطی را برای مشتریان خود فراهم می آورند تا توانایی معامله بر روی دارایی های دیگری همچون طلا، نقره، ارزهای دیجیتال و… فراهم گردد .