s broker
گاوی بودن یا خرسی بودن بازار به چه معناست؟

گاوی بودن یا خرسی بودن بازار به چه معناست؟

15 بهمن 1401
2 لایک
دقیقه

به‌عنوان یک معامله‌گر مشتاق یا حتی یک ناظر سبک بازارهای مالی، احتمالاً بارها با عبارات بازار گاوی یا خرسی مواجه شده‌اید، که سنتیمنتال یا همان تمایلات بازار به صورت گاوی یا خرسی نیز توصیف می‌شوند. اما وقتی تحلیلگران، بازار را گاوی اعلام می‌کنند یا هشدار می‌دهند که سنتیمنتال و تمایل بازار خرسی است دقیقاً به چه معناست؟

درک بازارهای گاوی در مقابل خرسی برای یک معامله گر مهم است تا شرایط مختلف بازار و تأثیر متنوع آنها را درک کند.

گاوی بودن یا خرسی بودن بازار به چه معناست؟

متخصصان در حوزه مالی اغلب بازارها را گاوی یا خرسی بر اساس مثبت یا منفی بودن حرکات قیمت می‌دانند. و هنگامی که تحلیلگران اصطلاح «بازار گاوی» یا «بازار خرسی» را مطرح می‌کنند، آن‌ها توصیف می‌کنند که آیا بازار خوش‌بینانه (در حال افزایش یا احتمال صعود) یا بدبینانه (نزولی یا احتمال سقوط) میباشد. به بازار خوش بینانه بازار گاوی و به بازار بدبینانه، بازار خرسی گفته میشود.

به طور دقیق تر، اصطلاحات گاوی و خرسی، وضعیت واقعی بازار را توصیف می کنند. اگر روند حرکتی قیمت یک سهام یا دارایی در حال افزایش باشد، در یک “روند صعودی یا گاوی” قرار گرفته است و اگر بازار ریزشی و در حال از دست دادن ارزش یک سهام باشد “روند نزولی یا خرسی” بوجود آمده است. این روندها معمولاً تحت تأثیر تمایلات معامله گران در هنگام خرید یا فروش میباشند. بازارها و قیمت دارایی‌ها معمولاً در میان اخبار مثبت افزایش می‌یابند و در صورت تبلیغات و اخبار منفی کاهش می‌یابند. گاهی اوقات ممکن است گروه‌های خاصی تلاش کنند تا بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند، اما در بازار بزرگی مانند فارکس این امکان پذیر نیست.

آشنایی با یک بازار گاوی

بازار گاوی (bullish) یک بازار مالی است (اعم از ارزها، فلزات یا کالاها) که در آن قیمت ها در حال افزایش است یا انتظار می رود افزایش یابد. خوش بینی عموم، اعتماد سرمایه گذاران و انتظارات از روندهای صعودی قوی مستمر مشخصه یک بازار گاوی است. این روندهای صعودی معمولاً برای هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها طول می کشد، اما بسته به شرایط می تواند تا چند روز نزولی باشد. پیش‌بینی روند تغییر گاهی اوقات دشوار است.

زمانی که اقتصاد خوب پیش می رود یا از رکود قبلی خارج می شود، بازارها به طور کلی گاوی می شوند. برای مثال، ارزهای یک فرد ممکن است مطابق با رشد اقتصادی افزایش یابند، یا زمانی که ارقام بیکاری یا نرخ بهره مطلوب نیستند، کاهش پیدا کنند. نیروهای عرضه و تقاضا همچنان در بازار گاوی حاکم هستند، بنابراین عرضه ضعیف اما تقاضای قوی (مانند کالاهایی مانند نفت یا گاز طبیعی) شاهد افزایش قیمت‌ها خواهد بود زیرا سرمایه‌گذاران بیشتری تمایل دارند تا آن را بخرند.

بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی (bearish) برعکس بازار گاوی است. این شرایط بازار با کاهش قیمت ها و یک چشم انداز کلی بدبینانه مشخص می شود. معامله گران در حالی که سعی می کنند از موقعیت های از دست رفته خارج شوند، به جای خرید، شروع به فروش می کنند و شروع آن معمولاً با اخبار اقتصادی بد یا نرخ بهره کم است. شروع یک بازار خرسی نیز به روانشناسی بازار مربوط می شود، زیرا معامله گرانی که معتقدند یک اتفاق منفی قبل از وقوع قرار است رخ دهد، برای جلوگیری از ضرر اقدام به فروش دارایی ها و سهام خود می کنند.

بنابراین، یک بازار خرسی می‌تواند به یک پیش‌گویی خود تحقق‌بخش تبدیل شود، که در آن تعداد زیادی از معامله‌گران بدبین ممکن است با فروش فعال دارایی با انتظار کاهش قیمت، روند نزولی را آغاز کنند، اما در واقع خود باعث کاهش قیمت شوند. این می تواند باعث وحشت دیگران شود و پوزیشنی که باز کردند را ببندند. با این حال، زمانی که دلالان وارد معامله می شوند و با قیمت پایین اقدام به خرید می کنند، قیمت ها به آرامی دوباره افزایش می یابد. با این کار معامله گران دوباره جذب بازار می شوند، که در نهایت منجر به یک بازار گاوی می شود.

چگونه از بازار گاوی یا خرسی سود کنیم؟

شما می توانید در هر دو بازار گاوی و خرسی سود کنید. معامله گرانی که از شرایط و نحوه حرکت در این بازار ها آگاهی دارند، می توانند از هر دو بازار گاوی و خرسی بهره ببرند. وقتی معنای گاوی و خرسی بودن بازار را درک کردید، می‌توانید چرخه‌ها، زمان و نحوه سود بردن از آنها را به دقت شناسایی کنید. کسب درآمد در بازارهای در حال فروپاشی امکان پذیر است، و مهم نیست که قیمت ها در حال افزایش یا کاهش باشند، یک تریدر زیرک می تواند با انجام معاملات در هردو بازار به سود کلان برسد.

با انجام معاملات (CFD) به جای خرید خود دارایی واقعی، می توانید از کاهش قیمت دارایی سود ببرید. اما به راسیCFD چیست؟

معاملات CFD چیست؟

برای اینکه بهتر متوجه بشوید که CFD چی هست با یک مثال شروع میکنیم:

وقتی شما ماشینی را از شرکت ایران خودرو یا سایپا به صورت پیش فروش خریداری می‌کنید، بخشی از قیمت ماشین را به صورت پیش پرداخت و بخش‌های دیگر را به صورت اقساطی پرداخت می‌کنید.

شما و شرکت ایران خود رو بر سر قیمتی به توافق رسیده‌اید؛ اما نکته اینجاست که در سال‌های گذشته پیش فروش ها به صورت قطعی یا همان فیوچرز بودند؛ یعنی همان قیمت متعهد شده باید شرکت ماشین را به شما تحویل می‌داد؛ اما با حرکت‌های تورمی در سال‌های گذشته شرکت‌های خودروساز سعی کردن ماشین‌های خود را به صورت ﺑﺎﺯﺍرﺳﻬﺎﻡ CFD به فروش برسانند.

در این حالت فروشنده که خودروساز می‌باشد با مشتری بر سر قیمتی به توافق می‌رسد و از مشتری تعهد می‌گیرد که هنگام تحویل خودرو، قیمت روز محاسبه خواهد شد؛ یعنی با افزایش قیمت خودرو خریدار باید این ضرر را جبران کند. البته چون معمولاً در اقتصاد ایران قیمت یک‌طرفه رو به بالا حرکت می‌کند تاکنون کمتر پیش امده است که روی دیگر سوال معاملات CFD چیست را لمس کرده باشد. در واقع روی دیگر این سوال این است که اگر قیمت ارزان‌تر از توافق شما و خودروساز باشد، او مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت خواهد بود.

مثال ساده‌تر در مورد معاملات CFD چیست این است که فرض کنید شما به عنوان فروشنده یک اپل به قیمت ۱۰۰۰ دلار قرار است در دو ماه دیگر به خریداری تحویل دهید. اگر قیمت اپل در طی این دوماه به ۱۵۰۰ دلار افزایش پیدا کند. خریدار باید آن ۵۰۰ دلار اضافه شده را از فروشنده دریافت کند و اگر قیمت آن در طی این دوماه به ۵۰۰ دلار برسد باید فروشنده آن ۵۰۰ دلار را از خریدار دریافت کند. عمده علت ایجاد سوال معاملات CFD چیست و پاسخ به آن این بود که بازار کالاهای مصرفی با ثبات باقی بماند و تغییرات قیمتی کمتری در آن وجود داشته باشد. به هر حال مشتری کالا دوست ندارد هر روز یک قیمت جدید بیند.

با توجه به مثال های بالا میتوان گفت سود در CFD ها به تغییر ارزش دارایی پایه در طول زمان بستگی دارد و این به معنای افزایش و کاهش قیمت است. CFD ها همه در مورد تفاوت قیمت هستند، جایی که شما می توانید در قیمت های بالا یا پایین بر اساس آنچه که فکر می کنید احتمال وقوع آن بیشتر است سرمایه گذاری کنید، خواه بازار گاوی باشد خواه خرسی.

تفاوت در بازار خرسی و گاوی

«خرسی» بودن برعکس «گاوی » بودن است. از آنجایی که گاوی بودن بازار به این معنی است که شما خوشبین هستید که قیمت ها نسبت به جایی که در حال حاضر هستند بالاتر می روند، اما خرسی بودن برعکس است: شما فکر می کنید قیمت ها از جایی که در حال حاضر هستند کمتر معامله می کنند. معامله‌گران بازار گاوی به دنبال گرفتن موقعیت‌های لانگ(خرید) هستند. معامله گران بازار خرسی به دنبال گرفتن موقعیت های شورت (فروش) هستند که در صورت کاهش بازار از قیمت فعلی خود سود خواهند برد.

منشا اصلی نامگذاری گاوی بودن و خرسی بودن بازار در چیست؟

ریشه اصلی این دو واژه به طور قطع شناخته شده نیست، اما دو گمانه در رابطه با این مساله وجود دارد که استناد به آنها رایج‌تر است.

  • اولین گمانه زنی، به نحوه جنگیدن این دو حیوان اشاره دارد. از طرفی، با توجه به اینکه گاو به هنگام حمله به دشمن، شاخ‌‌های خود را به طرف بالا می‌گیرد، روند صعودی بازار را گاوی می‌نامند. اما از سوی دیگر، خرس در مقابله با رقیب خود، پنجه‌هایش را به سمت پایین می‌گیرد و با او می‌جنگد. برخی بر این باورند که این مساله علت استفاده از نام خرس به هنگام توصیف بازار نزولی است.
  • در گذشته‌ای دور، دلالانی وجود داشتند که اقدام به فروش «پوست خرس» میکردند. در واقع، آنها پوست خرس را با قیمت همان روز به مشتریان پیش‌فروش می‌کردند و چون اعتقاد داشتند که قیمت آن در آینده‌ نزدیک کاهش خواهد یافت، در موعد تحویل پوست با پرداخت مبلغی کمتر به شکارچیان، از تفاوت قیمت خرید فعلی و پیش‌فروش، کسب سود میکردند. این افراد به «خرسی‌ها» شهرت یافته بودند و چون روند نزولی قیمت را پیش‌بینی می‌کردند، عده‌ای عقیده دارند که ریشه‌ «بازار خرسی» از این افراد بر گرفته شده است. این مفسران در توجیه نام گاو نیز اشاره به مبارزات تاریخی گاو و خرس دارند که همواره در طول تاریخ، گاو نقطه مقابل خرس بوده است.