s broker
تایم فریم‌های مناسب برای انواع سبک‌های معامله‌گری

تایم فریم‌های مناسب برای انواع سبک‌های معامله‌گری

22 بهمن 1401
2 لایک
دقیقه

در این مقاله می‌خواهیم استایل های معامله‌گری مختلف را با توجه به تایم فریم مناسب بررسی کنیم. معمولاً تایم فریم (Timeframe) نمودارهای قیمتی می‌توانند استایل یا سبک معامله‌گر را مشخص کند. تایم فریم می‌توان زمان ورود، نگهداری و خروج از معامله را مشخص کند. علاوه بر این تایم فریم می تواند تعداد تکرار ورود و خروج‌های معامله‌گر به بازار را هم تعیین کند. با این حال بایستی توجه داشته باشید که در بازار فارکس هیچ قانون یا سنت سفت و سختی وجود ندارد و معامله‌گر می تواند به طور دلخواه و آزادانه سبک خود را طراحی و اجرا کند .


معاملات پایان روز یا End of Day

تایم فریم مناسب : نمودار روزانه، هفتگی و ماهانه

اگر فرصت کافی برای حضور در پشت سیستم کامپیوتری را ندارید و یا به‌عنوان شغل دوم به بازار فارکس یا بورس سهام نگاه می‌کنید، این بهترین سبک برای شماست. در این سبک معاملاتی شما بر اساس نمودارهای بلندمدت روزانه، هفتگی و ماهانه بازار را تحلیل می‌کنید. در این سبک شما بعد از پایان روز به نمودارها نگاه می‌کنید. در این روش، نوسانات کوتاه و بین روزی برای شما اهمیتی ندارند. در این سبک تعداد معاملات نسبت به سایر سبک‌های معاملاتی کمتر است. با این حال مدت زمان باز ماندن معامله یا پوزیشن طولانی است. در این روش شما حرکات قیمتی بزرگ را شکار می‌کنید.


معامله‌گر بنیادی یا فاندامنتال  

تایم فریم مناسب : نمودار روزانه، هفتگی و ماهانه

در این سبک شما باید با مفاهیم و مدل‌های اقتصادی کلان و بنیادی آشنایی داشته باشید. در این سبک هدف شما باید بررسی قدرت یا ضعف ارزها، سهام یا بازار کالا باشد و با ارزیابی نسبی یا دقیق ارزش ذاتی دارایی مورد نظر اقدام به خرید یا فروش کنید. در این روش باید از نمودارهای بلندمدت روزانه، هفتگی و ماهانه استفاده کنید. متغیرهای کلان و بنیادی بازار به ندرت تغییر می‌کنند. با این حال حتی اگر اتفاق غیر منتظره‌ای هم روی دهد، نمودار روزانه به شما کمک خواهد کرد تا در اولین فرصت وضعیت بازار را ارزیابی کنید.


معاملات بین روزی یا Intraday Trading

تایم فریم مناسب : نمودار های یک دقیقه، پنج دقیقه، ۱۵ دقیقه، ۳۰ دقیقه و یک‌ساعته

در این سبک عمر معاملات کمتر از یک روز است. یعنی اگر امروز معامله کرده‌اید، در همان روز هم معامله بسته خواهد شد. در این سبک شما باید مهارت‌های تحلیل تکنیکال را تقویت کنید. سبک معاملات بین روزی انواع مختلفی دارد و اسکالپینگ، معامله با اخبار، سوئینگ تریدینگ و معامله با روند هم نوعی از این سبک محسوب می‌شوند. با این حال تفاوت‌های جزئی با سبک معاملات بین روزی دارند.


معامله با اخبار یا News Trading

تایم فریم مناسب : نمودار های یک دقیقه، پنج دقیقه و ۱۵ دقیقه

معامله با اخبار تنها برای افراد کارشناس و حرفه‌ای مناسب است. افرادی که توانایی خواندن، درک و تحلیل لحظه‌ای اخبار را دارند. در این سبک معامله‌گر پیش از انتشار اخبار اقتصادی مهم پشت سیستم آماده می‌شود و با انتشار اخبار سریعاً وارد معامله می‌شود. تنها کافی است شاخص‌های اقتصادی اندکی از پیش‌بینی‌ها انحراف داشته باشند. همین انحراف فرصتی است تا معامله‌گر از نوسانات سریع و فوری بازار سود کند. بایستی توجه داشته باشید که شاید معامله گران و سرمایه‌گذاران بلندمدت هم به دلیل اهمیت برخی از اخبار اقتصادی منتظر انتشار اخبار بمانند و بعد از آن وارد بازار شوند. این بدین معنی نیست که این گروه از سرمایه‌گذاران یا معامله گران هم سبک معامله با اخبار را انتخاب کرده‌اند! عمر معامله همیشه بهترین روش برای تشخیص سبک‌های معامله‌گری است. معامله‌گری که تنها با اخبار معامله می‌کند کمتر از یک ساعت معامله را باز نگه خواهد داشت. اما سرمایه‌گذاری که از نمودار های بلندمدت استفاده می‌کند، حداقل چند روزی معامله را باز نگه خواهد داشت.


Position Trading

تایم فریم مناسب : نمودار های روزانه، هفتگی و ماهانه

گروهی از معامله گران هم هستند که یک معامله یا پوزیشن را به مدت طولانی (از یک هفته تا چند ماه یا سال) باز نگه می‌دارند. این گروه از معامله گران توجهی به نوسانات کوتاه‌مدت بازار ندارند. از دید آن‌ها نوسانات کوتاه‌مدت و جزئی بازار در بلندمدت جبران خواهند شد و بازار با شیب ملایمی حرکت خواهد کرد. معامله‌گرانی که با سبک Position Trading کار می‌کنند، بیشتر از اطلاعات بنیادی استفاده می‌کنند. با این حال از قدرت تحلیل تکنیکال خوبی هم برخوردارند. معمولاً این گروه از معامله گران به جای معامله از قیمت‌های آنی بازار، از دستورات پندینگ (Pending Orders) استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که به این سبک، سبک Position Trading گفته می‌شود. در این سبک عملاً معامله‌گر نیازی به حضور در پشت سیستم برای ورود یا خروج از بازار ندارد.


اسکالپینگ یا Scalping

تایم فریم مناسب : نمودار های یک دقیقه و پنج دقیقه

اسکالپینگ سبکی است که بیشتر شبیه به معاملات بین روزی یا Intraday Trading است. با این حال در این روش باید همیشه پشت سیستم باشید و اگر مانیتور را برای یک لحظه خاموش کنید، فرصت‌ها را از دست خواهید داد! این سبک محبوبیت زیادی بین تازه واردان بازار دارد. چون اکثر تازه وارد های بازار با سرمایه کم کار می‌کنند و می‌خواهند بازدهی بالایی به دست آورند. با این حال این سبک خیلی سخت‌تر از سایر سبک‌های معامله‌گری است و علاوه بر مهارت‌های حرفه‌ای تکنیکال، باید خیلی منظم کار کنید و قوانین سفت و سختی را برای خود تعریف کنید. در این روش به جای استفاده از دستورات پندینگ، معامله‌گر از قابلیت “معامله با یک کلیک ۱-Click” متاتریدر استفاده می‌کند و فورا از نرخ‌های آنی بازار معامله می‌کند.


سوئینگ تریدینگ یا Swing Trading

تایم فریم مناسب : نمودار های یک‌ساعته، چهارساعته، روزانه و هفتگی

در این سبک هدف معامله‌گر شکار موج‌های صعودی یا نزولی بزرگ است. در واقع معامله‌گر با این امید که حرکت بزرگی را شکار کرده معامله می‌کند. بهترین تایم فریم برای معامله هم استفاده از نمودار های یک‌ساعته، چهارساعته، روزانه و هفتگی است. معامله‌گرانی که از نمودار یک‌ساعته استفاده می‌کنند معمولاً عمر معامله را چند ساعت تا چند روز در نظر می‌گیرند.


معامله‌گر تکنیکال یا Technical Trader

تایم فریم : نمودار های یک دقیقه، پنج دقیقه، ۱۵ دقیقه، ۳۰ دقیقه، یک‌ساعته، چهارساعته و روزانه

در این سبک معامله‌گر تنها از تحلیل تکنیکال برای ارزیابی بازار، سیگنال یابی، ورود و خروج استفاده می‌کند. در این سبک شما می‌توانید از هر تایم فریمی که دوست داشتید برای معامله استفاده کنید. با این حال اکثر معامله گران این سبک از نمودار های زیر یک هفته برای تحلیل و معامله استفاده می‌کنند.


معامله‌گر پیرو روندی یا Trend Trader

تایم فریم مناسب : نمودار های یک‌ساعته، چهارساعته، روزانه، هفتگی و ماهانه 

در این سبک هدف معامله‌گر پیدا کردن روند بازار است. معامله‌گر پیرو روندی تنها زمانی معامله می‌کند که بازار روند داشته باشد و هیچ‌گاه هم خلاف روند معامله نمی‌کند! این سبک بیشتر برای مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب است. با این حال توجه داشته باشید که روند می تواند کوتاه یا بلند باشد. در واقع می‌توان در هر تایم فریمی حتی نمودار یک دقیقه هم روند کوتاهی در بازار پیدا کرد! پس انتخاب نمودار بیشتر به خود معامله‌گر بستگی دارد.