s broker
معرفی و آشنایی با اندیکاتور RSI

معرفی و آشنایی با اندیکاتور RSI

24 اسفند 1401
1 لایک
دقیقه

امروز قرار است به بررسی یکی دیگر از اندیکاتورهای مهم و مورد نیاز در تحلیل تکنیکال بپردازیم. ایران اف اکس تریدر تمامی مشخصه های این اندیکاتور را به همراه تعریف و نحوه محاسبه آن در اختیار شما قرار می دهد. بنابر این تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اندیکاتور RSI چیست؟

اندیکاتور RSI یا به عبارتی شاخص قدرت نسبی از دیگر اندیکاتور های محبوب معامله گران در هنگام تحلیل تکنیکال به شمار می رود. این اندیکاتور به عنوان معیاری جهت ارزیابی شرایط خرید یا فروش سهام با توجه به تغییرات قیمتی اخیر آن ها پیش از انجام معامله شناخته میشود. این اندیکاتور همانند اندیکاتور MACD در دسته اندیکاتور های نوسانگر(oscillator) طبقه بندی می شود و قادر به نوسان بین سطوح 0 تا 100 میباشد. جی.ولز وایلدر جونیور در کتاب اصلی خود “مفاهیم جدید در سیستم‌های معاملاتی تکنیکال” به شرح کامل این اندیکاتور پرداخته است.

با توجه به تفسیر قدیمی که از این شاخص در کتاب وایلدر جونیور آمده است، اگر مقدار RSI یک سهم، بالاتر از 70 باشد، به این معنی است که آن سهم، بیش از حد در حال خرید یا ارزش گذاری است (خرید هیجانی) و ممکن است خود را برای پول بک زدن (اصلاح روند قیمتی) آماده کند. حال اگر مقدارRSI کمتر از 30 باشد، نشان نشان می دهد که آن اوراق بهادار تحت شرایط فروش شدید قرار گرفته است (فروش هیجانی).

واگرایی یا نوسان غلط در RSI

“نوسان غلط” یا “واگرایی” برای زمانی است که RSI بالای 70 و یا پایین تر از 30 رخ می دهد. واگرایی نزولی به این معنا که اگر در یک روند صعودی، RSI عدد کمتری را نسبت به قله)سقف) قبلی خود اختیار کند آنگاه نزول قیمت سهم خواهیم داشت. واگرایی مثبت درست برعکس واگرایی صعودی میباشد بطوریکه در روند نزولی RSI عدد بالاتری را نسبت به دره(کف) قبلی خود نشان دهد، این حالت نشان دهنده صعود آتی قیمت سهم می باشد.

نحوه کار با اندیکاتور RSI

برای اینکه بتوانید با شاخص کار کنید نیاز دارید پیش زمینه ای از درک محاسبه این اندیکاتور داشته باشید.

با کمک فرمول هایی که در زیر می بینید میتوانید RSI را محاسبه نمود هر چند که به لطف پلترفم هایی که به صورت خودجوش از این اندیکاتور بهره میبرند نیازی به حساب کتاب نیست!

توجه داشته باشید که در هنگام محاسبات تایم فریم روزانه باید از 14 کندل 1 روزه و در محاسبات هفتگی از 14 کندل هفته ای استفاده کنید که بستگی به طول دوره معاملاتی کوتاه‌مدت، میان مدت و یا بلند مدت خود دارد.

اما نحوه کار به چه شکل است؟ همانطور که در بالا ذکر شد اندیکاتور RSI بین 0 تا 100 در حال نوسان است. این راه هم متوجه شدیم که هرگاه روند خط RSI بالاتر از 70 بود، خرید سهم هیجانی و هرگاه کم تر از 30 بودن به معنای فروش هیجانی سهم مورد نظر است. نکات ارزشمند زیادی در واگرایی ها و زمانی که RSI از 70 بالاتر و یا از 30 پایین تر می رود، وجود دارد. مراقب باشید که اگر بازار به سمت خرید هیجانی پیش رفت، هر قدم اضافی می تواند موجب خروج بی موقع از سهم و در نتیجه از دست رفتن سود کلانتان شود. اگر RSI نتواند به منطقه قبلی خود به دره یا قله نزدیک شود، احتمال وقوع واگرایی محرز و قطعی خواهد بود. برخی از معامله گران RSI زیر 30 فرصت و بهتر است بگوییم “سیگنالی برای خرید” میدانند. چرا که آن چنین فرض میکنند که سهم در فروش هیجانی است و بازگشت بازار انتظار می رود.

در یک بازار صعودی یا گاوی، RSI تمایل دارد در محدوده 40 تا 90 باقی بماند و منطقه 40-50 را به عنوان سطح حمایتی در نظر بگیرد. در طول بازار نزولی یا خرسی نیز، RSI تمایل دارد بین محدوده 10 تا 60 باقی بماند و منطقه 50-60 به عنوان سطح مقاومت اختیار کند. این محدوده ها بسته به شرایط RSI و قدرت روند بازار متفاوت خواهد بود.

ایراد استفاده از اندیکاتور RSI

ایرادی در هنگام کار میتوان روی این نمودار گذاشت اینست که برای مدتی طولانی در سطح فروش هیجانی و یا خرید هیجانی باقی میماند. از این رو ممکن معامله را تا زمان فرارسیدن دیگر سیگنال های تائید به تأخیر بیاندازد.

 RSI همچنین اغلب الگوهای نموداری را تشکیل می دهد که ممکن است الگوی هایی مانند سقف دوقلو و کف دوقلو و همچنین خطوط روند را در نمودار قیمت پایه نشان ندهد.  در تصویر زیر مثالی زدیم تا درک بهتری از این ایراد داشته باشید:

همانطور که در نمودار بالا می بینید، اندیکاتور RSI می تواند برای دوره های طولانی در ناحیه خرید هیجانی باقی بماند در حالی که سهام در روند صعودی است. هنگامی که سهام در روند نزولی قرار دارد، این اندیکاتور ممکن است برای مدت طولانی در قلمرو فروش هیجانی باقی بماند. این می تواند برای تحلیلگران جدید گیج کننده باشد، اما یادگیری استفاده از اندیکاتور در چارچوب روند غالب این مسائل را روشن می کند.

 

تکنیک ردشدن از تاب خوردگی در اندیکاتور RSI

از دیگر استراتژی های معاملاتی که بواسطه آن رفتار RSI را میتوان تحلیل کرد، تکنیک رد شدن از واگرایی (در زمانی که دوباره از قلمرو خرید یا فروش هیجانی خارج می شود،) میباشد. از این استراتژی هنگام خرید در ناحیه فروش هیجانی و در زمان‌های فروش در ناحیه خرید هیجانی استفاده میشود. از این رو به دو نوع رد شدگی مثبت و منفی تقسیم میشود. اگر در ناحیه فروش هیجانی باشد رد شدگی مثبت رخ می دهد.

مراحل ردشدگی مثبت:

  • گام اول :در ابتدا RSI در محدوده  زیر فروش هیجانی قرار گیرد.
  • گام دوم: RSI یه بالای ناحیه 30 برسد.
  • گام سوم: روند حرکتی خط RSI دوبار کاهش یابد اما به محدود فروش هیجانی بازنگردد.
  • گام اخر: RSI بالاترین سطح (قله) قبلی خود را بشکند.

همانطور که در نمودار زیر می بینید، اندیکاتور RSI در ناحیه فروش هیجانی بود، تا اینکه بالا محدوده 30 شکست خورد و پایین ترین سطح ردشدگی را تشکیل داد که میتوانید سیگنالی برای خرید باشد. استفاده از RSI در این روش بسیار شبیه ترسیم خطوط روند روی نمودار قیمتی است.

مانند واگرایی، یک نسخه منفی از سیگنال ردشدگی وجود دارد که شبیه یک تصویر وارونه شده از نسخه مثبت آن است . رد شدگی منفی 4  مرحله دارد.

مراحل رد شدگی منفی:

  • گام اول :در ابتدا RSI در محدوده  بالای خرید هیجانی قرار گیرد.
  • گام دوم: RSI یه پایین ناحیه 70 برسد.
  • گام سوم: روند حرکتی خط RSI دوبار افزایش یابد اما به محدود خرید هیجانی بازنگردد.
  • گام اخر: RSI پایین ترین سطح (دره) قبلی خود را بشکند.

نمودار زیر یک نمونه از سیگنال ردشدگی منفی را نشان می دهد. مانند بسیاری از تکنیک‌های معاملاتی، این سیگنال زمانی قابل اعتمادتر خواهد بود که با روند بلندمدت غالب مطابقت داشته باشد. سیگنال های رد شدگی منفی در طول روندهای نزولی کمتر احتمال دارد که اخطار های کاذب ایجاد کنند.

 

 تفاوت بین اندیکاتور RSI و MACD

یکی دیگر از شاخص های حرکتی، میانگین متحرک واگرایی-همگرایی (MACD) میباشدکه رابطه بین دو میانگین متحرک قیمت یک سهم را نشان می دهد. برای محاسبه خط روند MACD نیاز است تا 26 دوره میانگین متحرک نمایی (EMA) را از 12 دوره EMA محاسبه می شود. نتیجه آن محاسبه خط MACD است.

سپس یک EMA نه روزه، به نام “خط سیگنال” در بالای خط MACD رسم می شود که می تواند انگیزه ای برای سیگنال های خرید و فروش باشد. معامله گران با بالا رفتن خط سیگنال، دست به خرید بزنند و زمانی که MACD از زیر خط سیگنال عبور می کند، سهم خود را بفروشند.

RSI برای نشان دادن خرید و فروش هیجانی در رابطه با سطوح قیمت اخیر طراحی شده است. RSI با استفاده از میانگین سود و زیان قیمت در یک دوره زمانی معین محاسبه می شود. دوره زمانی پیش فرض 14 دوره است که مقادیر آن از 0 تا 100 محدود شده است.

MACD رابطه بین دو EMA را اندازه گیری می کند، در حالی که RSI تغییر قیمت را در رابطه با اوج و کف قیمت اخیر اندازه گیری می کند. این دو شاخص اغلب با هم استفاده می شوند تا معامله گران تحلیل تکنیکال قوی تری از بازار داشته باشند.

اندیکاتور های RSI و  MACDهر دو به عنوان معیار های تشخیص روند بازار و درک فعالیت معاملاتی اخیر یک سهم را برآیند میکنند؛ هرچن که این هدف را به روش‌های مختلف انجام می‌دهند. در اصل، MACD با هموارسازی حرکات اخیر قیمت سهم و مقایسه‌ی خط روند میان‌مدت آن، با خط روند دیگری که تغییرات اخیر قیمت آن را نشان می‌دهد، کار می‌کند. از این رو میتوان فهمید که خط روند کوتاه‌مدت بالاتر یا پایین‌تر از خط روند میان‌مدت قرار است یا خیر!

گاهی اوقات نشانه های متناقضی از این دو اندیکاتور بدست می آید. به عنوان مثال، RSI ممکن است برای یک دوره زمانی ثابت، بالاتر از 70 را نشان دهد، که نشان می دهد سهام به سمت خرید هیجانی پیش رفته است. در همان زمان، MACD می تواند نشان دهد که شتاب خرید همچنان برای امنیت در حال افزایش است. هر یک از این اندیکاتورها ممکن است با نشان دادن واگرایی از قیمت، تغییر روند آتی در قیمت را نشان دهد (قیمت بالاتر می رود در حالی که اندیکاتور در حال کاهش و نزول میباشد یا برعکس).

جمع بندی

شاخص قدرت نسبی (RSI) معیاری برای سنجش و ارزیابی حرکت قیمت سهام از سوی معامله گران میباشد. ایده اصلی پشت RSI این است که اندازه گیری شود که معامله گران چقدر سریع قیمت یک سهم را به بالا یا به پایین می بردند. RSI این نتیجه را در مقیاس 0 تا 100 بر روی نمودار ترسیم می کند. RSI زیر 30 به طور کلی نشان می دهد که سهام بیش از حد فروخته شده و به عبارتی فروش هیجانی رخ داده است، در حالی که اگر این شاخص بالای 70 باشد، نشان می دهد که آن بیش از حد خریداری شده است یا به اصطلاح خرید هیجانی داشته ایم. معامله گران اغلب این نمودار RSI را در زیر نمودار سهام خود قرار می دهند، بنابراین می توانند حرکت اخیر آن را با روند قیمتی بازار مقایسه کنند.

s broker
s broker
s broker
آخرین توییت
تکنیکال
#57
tweet number 57

قبل از اینکه بخواهید دکمه های خرید و فروش را فشار دهید و معامله باز کنید، مطمئن شوید که سناریویی که در نظر گرفته‌اید به شما تایید بدهد.