s broker
معرفی و آشنایی با اندیکاتور میانگین متحرک ( Moving Average )

معرفی و آشنایی با اندیکاتور میانگین متحرک ( Moving Average )

25 اسفند 1401
1 لایک
دقیقه

یکی دیگر از اندیکاتور های رایج مورد استفاده تحلیل گران، اندیکاتور میانگین متحرک (MA) میباشد. میتوان گفت این اندیکاتور اساس و پایه اکثر ابزار هایی که در پلتفرم های معاملاتی بکار می رود را تشکیل می دهد. از این رو باید به طور کامل این اندیکاتور را بشناسیم و درک عمیقی از آن داشته باشیم چرا که کاربرد فراوانی در بازار های مالی دارد. لذا تریدر98 توضیحات لازم و کاملی از این مبحث را در ادامه با شما در میان میگذارد.

اندیکاتور میانگین متحرک چیست؟

اندیکاتور میانگین متحرک (MA) یک شاخص در تحلیل تکنیکال محسوب میشود که تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران ممکن است از آن برای تعیین جهت روند قیمتی یک سهم استفاده کنند. این شاخص با تقسیم تعداد نقاط داده یک سهم در یک تایم فریم (دوره زمانی) خاص، بر بر کل تعداد نقاط به ما یک میانگین از این نقاط داده آن سهم را می دهد که به آن میانگین “متحرک” گفته میشود. به زبانی ساده تر اندیکاتور تکنیکال میانگین متحرک، میانگین ارزش قیمت یک سهم را برای یک دوره زمانی مشخص نشان می دهد و با تغییر قیمت، میانگین متحرک آن یا افزایش یا کاهش می یابد. لازم به ذکر است که این شاخص تکنیکال به طور مداوم بر اساس آخرین داده های قیمتی از نو تازه سازی و محاسبه می شود.

تفسیر اندیکاتور میانگین متحرک

رایج ترین روش برای تفسیر میانگین متحرک ، مقایسه پویایی آن با روند قیمتی است. میانگین متحرک یک ابزار تحلیل تکنیکال ساده به شمار می آید که به طور معمول برای شناسایی جهت روند یک سهم یا تعیین سطوح حمایت و مقاومت آن محاسبه می شود. این شاخص پیرو روند بازار با توجه به قیمت های گذشته میباشد. هر چه تایم فریم بیشتر باشد، تاخیر بیشتر است. به این معنا که شاخص MA یک سهم با تایم فریم 200 روزه دارای درجه تاخیر بسیار بیشتری نسبت به تایم فریم 20 روزه آن سهم دارد، چرا که نشان دهنده قیمت های 200 روز پیش میباشد. معمولاً سرمایه گذاران و معامله گران از تایم فریم های 50 روزه و 200 روزه برای این اندیکاتور استفاده می کنند، و به چشم یک سیگنال مهم به آن نگاه میکنند. شما در استفاده از این اندیکاتور حق انتخاب دارید، به این معنی که می توانید آزادانه هر تایم فریم را که می خواهید در هنگام محاسبه میانگین انتخاب کنید. به طور رایج تحلیل گران حرفه ای از شاخص میانگین متحرک با تایم فریم های 15، 20، 30، 50، 100 و 200 روزه استفاده می کنند. برای ایجاد MA هرچه طول بازه تایم فریم کوتاهتر باشد، نوسانات بیشتری نسبت به تغییرات قیمت خواهیم داشت و برعکس!

میانگین متحرک با تایم فریم کوتاه‌تر معمولاً برای معاملات کوتاه‌مدت مطلوب تر است، در حالی که میانگین‌ متحرک با تایم فریم بلندمدت جهت سرمایه‌گذاری های بلندمدت است.

بهترین تایم فریم در اندیکاتور میانگین متحرک

متاسفانه یک تایم فریم ثابت و واحدی نداریم که بخواهیم آن را به عنوان بهترین تایم فریم انتخاب کنیم. همه چیز در دست تکنیک ها و روش های معاملاتی شماست. با توجه به استراتژی معاملاتی که دارید شما باید چندین دوره زمانی (تایم فریم) مختلف را آزمایش کنید تا بهترین تایم فریم را برگزینید. همانطور که اکثراً می دانیم پیش بینی روند بازار سهام کار ساده ای نیست، اما استفاده از همین ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال می تواند راه پیش بینی را برای شما هموارتر سازد.

میانگین متحرک صعودی و نزولی

میانگین متحرک صعودی برای زمانی است که سهم در روند افزایشی و رو به بالا قرار دارد، در حالی که میانگین متحرک نزولی نشان می دهد که روند به صورت نزولی و کاهشی در حال شکل گیری است. از طریق یک تقاطع صعودی (نقطه تلاقی اندیکاتور میانگین متحرک با قیمت دارایی در هنگام صعود) میتوان تائید صعودی بودن این شاخص را گرفت. به طریقی دیگر اگر میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلند مدت عبور کند، آنگاه یک MA صعودی خواهیم داشت. برعکس، نزولی بودن MA با یک تقاطع نزولی (نقطه تلاقی اندیکاتور میانگین متحرک با قیمت دارایی در هنگام نزول) تأیید می شود، که در آن میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلندمدت رد شود.

میانگین متحرک (MA) مبنایی بر سایر اندیکاتور ها

ندیکاتور میانگین متحرک در چند نوع طبقه بندی می شود که همگی از یک فرضیه اولیه استفاده می کنند. قابل توجه ترین آن  ها میتوان به میانگین متحرک ساده (SMA)، میانگین متحرک نمایی (EMA) ، میانگین متحرک وزنی (WMA)، میانگین متحرک موزون خطی (LWMA) و میانگین متحرک هموار (SMMA) اشاره داشت که در این مبحث دو نمونه SMA و EMA را به تفصیل مورد بررسی قرار داده ایم. از آنجایی که محاسبه این اندیکاتور به خودی خود مفید و کاربردی تلقی میشود، این محاسبه همچنین می‌تواند مبنایی برای سایر شاخص‌های تحلیل تکنیکال، مانند واگرایی همگرایی میانگین متحرک (MACD) نیز در نظر گرفته شود که در مقاله آشنایی با اندیکاتور MACD به آن پرداخته ایم. در ادامه نمونه ای از تصویر نموداری هر یک از این اندیکاتور ها همراه با نحوه محاسبه را در اختیارتان قرار می دهیم.

اندیکاتور میانگین متحرک ساده (SMA)

این اندیکاتور، ساده ترین حالت میانگین متحرک را به خودش اختصاص داده که با در نظر گرفتن مقدار متوسط (میانگین) مجموع قیمت های یک دارایی محاسبه میشود. نحوه عملکرد آن به این صورت است که در پایان هر روز، قدیمی‌ترین نقطه داده از قیمت حذف می‌شود و جدیدترین آن به ابتدا شروع روز بعد اضافه می‌شود.

مزیت و معایب استفاده از SMA

برای تجزیه و تحلیل تجارت بلندمدت، بزرگترین مزیت SMA این است که حرکات قیمت را هموار می کند و تصویر اندازه گیری شده تری از روند قیمت در طول زمان ارائه می دهد.

نقطه ضعف اصلی SMA همان نقطه قوت آن است ه به نوع معامله ای که می خواهید راه اندازی کنید بستگی دارد. موقعیت‌های کوتاه معمولاً توسط SMA به خوبی ارائه نمی‌شوند، زیرا برای پاسخگویی به تغییرات قیمت بسیار کند است، به این معنی که یک فرصت معاملاتی خوب در دوره زمانی کوتاه را ممکن است از دست بدهید.

سطوح حمایت و مقاومت در اندیکاتور های میانگین متحرک ساده (SMA)

 یکی دیگر از کاربردهای نسبتاً اساسی برای میانگین متحرک، شناسایی مناطق حمایت و مقاومت است. به طور کلی، میانگین های متحرک می توانند در یک روند صعودی حمایت شوند و همچنین می توانند در یک روند نزولی مقاومت ایجاد کنند. سطح حمایت و مقاومت ارائه شده توسط میانگین متحرک، می تواند در موقعیت های بلندمدت با سهولت بیشتری آشکار شود.  در دو تصویر زیر میتوانید نمونه سطوح حمایتی و مقاومتی از این نمودار را شاهد باشید.

مشخصه های اندیکاتور SMA

مشخصه های حاضر در این شاخص عبارتند از:

  • Close: قیمت بسته شدن کندل
  • Open : قیمت باز شدن کندل
  • High : بیش‌ترین قیمتی که کندل می‌تواند در یک دوره داشته باشد.
  • Low : کمترین قیمتی که کندل می‌تواند در یک دوره داشته باشد.
  • Hl2 : مجموع بالاترین (H) و پایین ترین (L) قیمتی که کندل می‌تواند در یک دوره داشته باشد تقسیم بر
  • Hlc3 : مجموع بیش‌ترین (H) و کمترین (L) قیمتی که کندل می‌تواند در یک دوره داشته باشد به اضافه‌ی قیمت بسته شدن (C) کندل تقسیم بر ۳
  • Ohlc4 : مجموع بیش‌ترین (H) و کمترین (L) قیمتی که کندل می‌تواند در یک دوره داشته باشد به اضافه‌ی قیمت باز شدن (O) و بسته شدن (C) کندل تقسیم بر ۴

نحوه محاسبه SMA

برای محاسبه‌ی اندیکاتور SMA لازم است تا جمع تعدادی از قیمت‌های روزهای اخیر را بر اساس تایم فریم های مشخص داشته باشیم و آن را بر تعداد روزهای تایم فریم تقسیم کنیم. فرمول محاسبه SMA در زیر آورده شده است:

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA)

شاخص میانگین متحرک نمایی بسیار شبیه (و نوعی از) به میانگین متحرک وزنی (WMA) میباشد. میانگین متحرک نمایی نسبت به میانگین متحرک ساده SMA که وزن برابری را برای همه تغییرات قیمت در دوره معین اعمال می کند، به تغییرات اخیر قیمت یک سهم واکنش بیشتری نشان می دهد.

مزایا و معایب EMA

برای معامله‌گرانی که به دنبال معامله های کوتاه‌مدت هستند، EMA گزینه بسیار خوبی میباشد زیرا نسبت به نوسانات قیمت‌های اخیر حساس‌تر است و اغلب بازه زمانی کوتاه‌تری را نسبت به میانگین‌های متحرک ساده پوشش می‌دهد. معامله گرانی که تلاش می کنند از حرکت سریع قیمت سرمایه گذاری کنند، می توانند از EMA بهره مند شوند.

متأسفانه، نوسانات و حرکات قیمت که به خوبی توسط EMA به تصویر کشیده می شود، می تواند منجر به خطر بیشتر سیگنال های نادرست شود. هنگام استفاده از EMA برای برنامه ریزی معاملات، با توجه به خطر وقوع این سیگنال های نادرست، همیشه گذاشتن حدضرر توصیه می شود.

نحوه محاسبه EMA

برای محاسبه EMA، ابتدا باید میانگین متحرک ساده (SMA) را در یک دوره زمانی خاص محاسبه کنید. در مرحله بعد، باید ضریب وزن دهی EMA یا همان ضریب هموارسازی را محاسبه کرد، که به طور معمول با فرمول زیر همراه است:

بنابراین، برای میانگین متحرک 20 روزه، ضریب برابر 0.0952=[ (20+1)/2] خواهد بود. سپس از ضریب هموارسازی ترکیب شده با EMA قبلی استفاده می کنید تا به مقدار EMA فعلی برسید. از این رو EMA وزن بالاتری نسبت به قیمت های اخیر می دهد، در حالی که SMA دارای وزن یکسان برای تمامی مقادیر میباشد.

چه زمانی می توان از SMA و EMA با هم استفاده نمود؟

با توجه به بازه‌های زمانی مختلف معاملاتی که به بهترین وجه از طریق SMA و EMA منعکس و تحلیل می‌شوند، اکثر معامله‌گران از این میانگین‌های متحرک جدا از یکدیگر استفاده می‌کنند. اگر در حال ترسیم موقعیت های بلند مدت هستید، SMA میانگین متحرک انتخابی شما خواهد بود. برای معاملات کوتاه مدت، EMA مناسب تر میباشد.

با این حال، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که می‌توانید از این میانگین‌ها با هم برای ارزیابی یک فرصت معاملاتی استفاده کنید. به عنوان مثال، یک SMA ممکن است برای ارزیابی پتانسیل سود و حرکت یک موقعیت بلند مدتی که به دنبال باز کردن آن هستید، استفاده شود. در عین حال، یک EMA می تواند به شما کمک کند تا با شناسایی پنجره معاملاتی مناسب، پوزیشن خود را قبل از پیشی گرفتن روند قیمت باز کنید.

وقتی صحبت از شاخص‌ها می‌شود، نمی‌توان از مشترک بودن EMA و SMA دور شد. . اگرچه هیچکدام بهتر یا بدتر از دیگری نیستند، اما هر معامله گری صرف نظر از سطح تجربه خود، باید از میانگین متحرک استفاده کند.  با در نظر گرفتن این دانش، تعیین میانگین متحرک مناسب با رویکرد معاملاتی شما مرتبط میباشد.

تفاوت بین SMA وEMA

ممکن است فکر کنید که تفاوت‌های زیادی بین EMA و SMA وجود دارد، اما در واقع اینطور نیست. تفاوت اصلی بین آنها حساسیتی است که هر کدام نسبت به تغییر داده ها در محاسبات خود نشان می دهند. EMA تمرکز زیادی روی قیمت‌های اخیر دارد، در حالی که SMA وزن یکسانی را به همه مقادیر اختصاص می‌دهد. هر دو EMA و SMA به طور کلی به یک روش تفسیر می شوند و هر دو توسط معامله گران حوزه تحلیل تکنیکال برای هموارسازی نوسانات قیمت استفاده می شوند. ماهیت محض EMA سریعتر از SMA عوض میشود ​​و به این ترتیب، اثربخشی آن با دوره ای که معامله گر انتخاب می کند سریعتر تعیین می گردد.

به طور کلی، بسیاری از معامله گران بر این باورند که EMA بهتر از SMA عمل میکند، اما انتخاب هر یک به این بستگی دارد که برای چه چیزی استفاده می شود. بهتر است که با هر دوی این شاخص ها آشنا باشید، اما زمان نشان خواهد داد که کدام اندیکاتور (EMA یا SMA) نقش مهم تری در استراتژی ارزیابی معامله شما بازی میکند. برخی از معامله گران به شدت به این اندیکاتورها تکیه می کنند، به خصوص زمانی که با سایر اندیکاتورها و الگوهای نموداری ادغام می شوند.

نمونه معاملاتی SMA و EMA

در زیر نمونه ای از ترکیب روند بلندمدت SMA با روند کوتاه مدت EMA برای شناسایی تغییرات بالقوه در روند قیمتی سهام زیر آورده شده است.

در نمودار بالا دو نوع میانگین متحرک SMA و EMA وجود دارد:

خط سبز: 60 دوره زمانی SMA

خط آبی: 20 دوره زمانی  EMA

این استراتژی تقاطع یا محل تلاقی میانگین های متحرک نامیده می شود. SMA برای شناسایی روند بلندمدت و مناطق بالقوه سطوح حمایتی یا مقاومتی استفاده می شود، در حالی که EMA کوتاه مدت که خط سیگنال نیز نامیده می شود، برای شناسایی تغییرات بالقوه در روند فرصت های خرید یا فروش استفاده می شود.

  • نقطه 1: ما تقاطع حساس تر EMA را در زیر خط روند SMA می بینیم که یک تغییر بالقوه از یک روند صعودی به یک روند نزولی را نشان می دهد. این مکانی است که یک معامله گر ممکن است به دنبال اجرای دستور فروش برای ایجاد یک موقعیت فروش باشد.
  • نقاط 2، 3 و 4: با افت بازار، ما به SMA بلندمدت به عنوان نشانه ای از سطح مقاومت بالقوه ناشی از صعود قیمت ها و ادامه روند نزولی نگاه می کنیم. همانطور که می بینید چندین بار قیمت افزایش یافت، و با SMA 60 دوره ای برخورد داشته است، اما نتوانسته است به سطح پایین تری فشار وارد کند.
  • نقطه 5: قیمت در نهایت شکسته میشود و کندل های بعدی بالای SMA بسته می شوند. مدت کوتاهی پس از آن، EMA از بالای SMA عبور می کند و یک تغییر بالقوه از یک روند نزولی به یک روند صعودی را نشان می دهد. در این حوزه، معامله‌گران از موقعیت‌های فروش خود خارج می‌شوند و ممکن است برای ایجاد یک موقعیت خرید، با یک سفارش خرید، خود را آماده سازند.

جمع بندی

یک تحلیلگر تکنیکال با تجربه می داند که هنگام استفاده از میانگین متحرک (درست مانند هر اندیکاتور) باید بسیار حواسش بسیار جمع باشد! این اندیکاتور می تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی را برای تحلیل گر فراهم کند. با این حال، مهم است که همیشه آگاه باشید که آنها اندیکاتور های واکنشی هستند. کاری که آنها می توانند انجام دهند، اینست که سطح اطمینان بیشتری را برای یک استراتژی یا سیستم معاملاتی فراهم می کنند. هنگامی که در کنار اندیکاتورهای فعال تر استفاده می شود، حداقل می توانید مطمئن باشید که با توجه به روند کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدتی که دارید ، به دنبال معامله ای در جهت صحیح هستید. مزایای استفاده از میانگین‌های‌ متحرک‌(MA) از معایب که دارد بیشتر است. میانگین‌های متحرک‌ در حقیقت اندیکاتورهای تأخیری (Lagging) میباشد که همواره یک گام عقب هستند. میانگین های متحرک هماهنگ بودن با روند فعای بازار را برای معامله گران تضمین میکند. با استفاده از این اندیکاتورها نباید فروش در سقف و یا خرید در کف قیمتی را داشته باشید. این اندیکاتور نیز مشابه دیگر ابزار های تکنیکال باید با دیگر شاخص ها ترکیب و ادغام شوند. شما می‌توانید از میانگین‌های متحرک جهت تعیین روند کلی قیمت سهام در بازار و سپس، از RSI جهت تعیین سطوح خرید هیجانی و فروش هیجانی استفاده کنید.

 
s broker
s broker
s broker
آخرین توییت
تکنیکال
#57
tweet number 57

قبل از اینکه بخواهید دکمه های خرید و فروش را فشار دهید و معامله باز کنید، مطمئن شوید که سناریویی که در نظر گرفته‌اید به شما تایید بدهد.