s broker
راهنمای استفاده از میانگین‌های متحرک ( Moving Average ) در معاملات

راهنمای استفاده از میانگین‌های متحرک ( Moving Average ) در معاملات

27 خرداد 1403
0 لایک
دقیقه
s broker

قیمت بازار گاهی اوقات پرنوسان و گیج کننده است. اینجا است که میانگین های متحرک (Moving Averages) به کمک معامله گران می آیند. میانگین های متحرک یکی از محبوب ترین ابزارهای تحلیل تکنیکی هستند که توسط بسیاری از بهترین معامله گران دنیا استفاده می شوند، اما استفاده صحیح از آنها نیاز به مهارت دارد. این مقاله ابهامات را برطرف کرده و به شما نشان می دهد که برای انجام معاملات هوشمندانه تر، دقیقا چه چیزی باید بدانید. ما در این مقاله به شما در مورد انتخاب میانگین متحرک مناسب برای معاملات تان و روش های قدرتمند استفاده از آنها برای تصمیم گیری های بهتر، راهنمایی خواهیم کرد. 

سوال ۱: بهترین میانگین متحرک کدام است؟ SMA یا EMA؟

بیایید بحث SMA در مقابل EMA را روشن کنیم! هر دو نوع از میانگین‌های متحرک محبوب هستند، اما واکنش آنها به تغییرات قیمت کمی متفاوت است. در ادامه، توضیحاتی ارائه شده تا به شما در انتخاب نوع مناسب برای معاملات‌تان کمک کند:

تفاوت بین میانگین متحرک نمایی (EMA) و میانگین متحرک ساده (SMA)

تنها یک تفاوت کلیدی بین میانگین متحرک نمایی (EMA) و میانگین متحرک ساده (SMA) وجود دارد و آن سرعت است. EMA بسیار سریع‌تر حرکت می‌کند و زودتر تغییر جهت می‌دهد. EMA وزن بیشتری به آخرین تغییرات قیمت می‌دهد، به این معنی که زمانی که قیمت جهت خود را تغییر می‌دهد، EMA این تغییر را زودتر تشخیص می‌دهد، در حالی که SMA برای تغییر جهت خود به زمان بیشتری نیاز دارد.

مزایا و معایب – EMA در مقابل SMA

در بحث EMA در مقابل SMA، هیچکدام به طور کلی بهتر یا بدتر نیستند. مزایای EMA همچنین معایب آن هستند – بگذارید توضیح دهم این یعنی چه:

EMA سریعتر است : زمانیکه قیمت جهت خود را تغییر می‌دهد، EMA سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد، اما این همچنین به این معنی است که EMA در دادن سیگنال‌های اشتباه زودهنگام آسیب‌پذیرتر است. برای مثال، زمانی که قیمت در طول یک روند صعودی (رالی) به سمت پایین حرکت می‌کند، EMA بلافاصله شروع به کاهش می‌کند و می‌تواند تغییر جهت را خیلی زود اعلام کند.

SMA کندتر است : SMA بسیار کندتر حرکت می‌کند و می‌تواند شما را در معاملات برای مدت طولانی‌تری نگه دارد، به خصوص زمانی که حرکات قیمتی کوتاه‌مدت و رفتار غیرقابل پیش‌بینی در بازار وجود دارد. اما، بدیهی است که این همچنین به این معنی است که SMA شما را دیرتر از EMA وارد معاملات می‌کند.

نتیجه گیری نهایی

در نهایت، همه چیز به این بستگی دارد که با کدام روش احساس راحتی بیشتری می کنید و سبک معاملاتی شما چیست (به نکات بعدی مراجعه کنید). EMA به شما سیگنال های مکرر و زودهنگام می دهد، اما همچنین سیگنال های اشتباه و زودرس بیشتری به شما می دهد. SMA سیگنال های کمتر و دیرتری ارائه می دهد، اما همچنین سیگنال های اشتباه کمتری در زمان های پرنوسان ارائه می دهد.

میانگین‌های متحرک

سوال ۲: بهترین تنظیم دوره چیست؟

بعد از انتخاب نوع میانگین متحرک، معامله‌گران از خود می‌پرسند که کدام تنظیم دوره برای دادن بهترین سیگنال‌ها به آن‌ها مناسب است؟!

این پاسخ دو بخش دارد: اول، شما باید انتخاب کنید که یک معامله‌گر نوسانی (Swing Trader) هستید یا یک معامله‌گر روزانه (Day Trader). دوم، شما باید در مورد هدف و اینکه چرا از میانگین‌های متحرک استفاده می‌کنید، کاملاً شفاف باشید. بیایید حالا در مورد این موضوع صحبت کنیم.

پیشگویی خود تحقق بخش

بیشتر از هر چیز، میانگین‌های متحرک به این دلیل «کار می‌کنند» که یک پیشگویی خود تحقق بخش هستند. یعنی، قیمت به میانگین‌های متحرک احترام می‌گذارد زیرا بسیاری از معامله‌گران از آن‌ها در معاملات خود استفاده می‌کنند. این نکته، موضوع بسیار مهمی را در معامله با اندیکاتورها مطرح می‌کند:

برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید به رایج‌ترین میانگین‌های متحرک پایبند باشید. میانگین‌های متحرک زمانی کار می‌کنند که تعداد زیادی از معامله‌گران از آن‌ها استفاده کرده و بر اساس سیگنال‌هایشان عمل کنند. بنابراین، با جمعیت همراه شوید و فقط از میانگین‌های متحرک محبوب استفاده کنید.

بهترین دوره‌های زمانی میانگین متحرک برای معاملات روزانه

وقتی یک معامله‌گر کوتاه‌مدت (روزانه) هستید، به یک میانگین متحرکی نیاز دارید که سریع باشد و بلافاصله به تغییرات قیمت واکنش نشان دهد. به همین دلیل، معمولاً برای معامله‌گران روزانه بهتر است که با میانگین‌های متحرک نمایی (EMA) کار کنند.

وقتی صحبت از دوره زمانی و طول [میانگین متحرک] می‌شود، معمولاً سه میانگین متحرک خاص وجود دارد که باید به فکر استفاده از آن‌ها باشید:

  • 9 یا 10 دوره: بسیار محبوب و فوق‌العاده سریع. اغلب به عنوان یک فیلتر جهت‌دار (بعدا بیشتر توضیح داده می‌شود) و برای سیگنال‌های ورود در بازه زمانی پایین‌تر استفاده می‌شود.
  • 21 دوره: میان‌مدت و دقیق‌ترین میانگین متحرک. مناسب برای معاملات پیروی روند.
  • 50 دوره: میانگین متحرک بلندمدت و بهترین برای شناسایی جهت بلندمدت به عنوان یک فیلتر.

میانگین‌های متحرک

بهترین دوره‌های زمانی برای معاملات نوسانی (Swing Trading)

معامله‌گران نوسانی رویکردی کاملاً متفاوت دارند و معمولاً در تایم فریم‌های بالاتر (چهار ساعته، روزانه و بالاتر) معامله می‌کنند و همچنین معاملات را برای دوره‌های طولانی‌تری نگه می‌دارند. بنابراین، معامله‌گران نوسانی ابتدا باید یک میانگین متحرک ساده (SMA) را انتخاب کنند و همچنین از میانگین‌های متحرک با دوره‌های زمانی بالاتر برای فیلتر کردن نویز و سیگنال‌های زودهنگام استفاده کنند. در اینجا 4 میانگین متحرک وجود دارد که برای معامله‌گران نوسانی به خصوص مهم هستند:

  • دوره ۲۰ / ۲۱: میانگین متحرک ۲۱ روزه، انتخاب ترجیحی من برای معاملات نوسانی کوتاه‌مدت است. در طول روندها، قیمت به خوبی آن را رعایت می‌کند و همچنین تغییر روند را نشان می‌دهد.
  • دوره ۵۰: میانگین متحرک ۵۰ روزه، استاندارد معاملات نوسانی است و بسیار محبوب است. اکثر معامله‌گران از آن برای سوار شدن بر روندها استفاده می‌کنند زیرا یک تعادل ایده‌آل بین دوره زمانی خیلی کوتاه و خیلی بلند است.
  • دوره ۱۰۰: عددی گرد مانند ۱۰۰ برای معامله‌گران جذاب است و این موضوع در مورد میانگین متحرک ۱۰۰ روزه نیز صدق می‌کند. این میانگین به ویژه در تایم فریم روزانه و/یا هفتگی برای حمایت و مقاومت بسیار خوب عمل می‌کند.
  • دوره ۲۰۰ / ۲۵۰: موارد مشابه برای میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نیز صادق است. میانگین متحرک ۲۵۰ روزه در نمودار روزانه محبوب است زیرا یک سال از نوسانات قیمت را توصیف می‌کند (یک سال تقریباً ۲۵۰ روز معاملاتی دارد).

میانگین‌های متحرک

چگونه از میانگین‌های متحرک استفاده کنیم؟ ۳ مثال معاملاتی 

حالا که با تفاوت‌های بین میانگین‌های متحرک و نحوه انتخاب دوره زمانی مناسب آشنا شدید، می‌توانیم به ۳ روش استفاده از میانگین‌های متحرک برای کمک به شما در یافتن معاملات، دنبال کردن روندها و خروج مطمئن از معاملات نگاهی بیندازیم. 

جهت روند و فیلتر

جادوگر بازار، مارتی شوارتز، یکی از موفق‌ترین معامله‌گران تاریخ بود و طرفدار پرشور استفاده از میانگین‌های متحرک برای شناسایی جهت روند بازار به شمار می‌رفت. در اینجا چیزی است که او در مورد آن‌ها گفته است:

"میانگین متحرک نمایی (EMA) 10 روزه اندیکاتور مورد علاقه من برای تعیین روند اصلی است. من این را «چراغ قرمز، چراغ سبز» می نامم زیرا در معامله گری ضروری است که در سمت صحیح میانگین متحرک باقی بمانید تا بهترین احتمال موفقیت را به خود بدهید.  وقتی بالاتر از 10 روز معامله می کنید، چراغ سبز دارید، بازار در حالت مثبت است و باید به خرید فکر کنید. برعکس، معامله پایین‌تر از میانگین، چراغ قرمز است. بازار در حالت منفی است و باید به فروش فکر کنید." - مارتی شوارتز

مارتی شوارتز از یک میانگین متحرک نمایی (EMA) سریع برای ماندن در سمت درست بازار و فیلتر کردن معاملات در جهت اشتباه استفاده می کند. فقط همین یک نکته، زمانی که شما تازه شروع به معامله در جهت درست روند می کنید، می تواند در معاملات شما تفاوت بزرگی ایجاد کند.

میانگین‌های متحرک

تقاطع طلایی و تقاطع مرگ

اما حتی به عنوان یک معامله‌گر نوسانی (swing trader)، می‌توانید از میانگین‌های متحرک به عنوان فیلترهای جهت‌دار استفاده کنید. تقاطع طلایی و تقاطع مرگ سیگنال‌هایی هستند که زمانی که میانگین متحرک 200 دوره و 50 دوره تقاطع پیدا می‌کنند، رخ می‌دهند و عمدتاً روی نمودارهای روزانه استفاده می‌شوند.

در نمودار زیر، من نقاط ورود تقاطع طلایی و تقاطع مرگ را علامت گذاری کرده‌ام. شما زمانی که 50 دوره، 200 دوره را قطع می‌کند، وارد موقعیت فروش می‌شوید و زمانی که 50 دوره از بالای میانگین متحرک 200 دوره عبور می‌کند، وارد موقعیت خرید می‌شوید. اگرچه تصویر فقط مجموعه داده محدودی را نشان می دهد، اما می توانید ببینید که تقاطع های میانگین متحرک می تواند به تجزیه و تحلیل شما کمک کند و جهت درست بازار را انتخاب کند.

میانگین‌های متحرک

پشتيباني و مقاومت و قرار دادن حد ضرر

دومین چیزی که میانگین‌های متحرک می‌توانند به شما در آن کمک کنند، معاملات بر اساس سطوح پشتيباني و مقاومت و همچنین قرار دادن حد ضرر (Stop Loss) است. به دلیل پیشگویی تحقق‌پذیر خود که قبلا در مورد آن صحبت کردیم، اغلب می‌توانید ببینید که میانگین‌های متحرک محبوب به عنوان سطوح پشتيباني و مقاومت به خوبی عمل می‌کنند.

احتیاط: روند در مقابل نواحی نوسان

میانگین‌های متحرک در بازارهای بدون جهت (رنج) کار نمی‌کنند. زمانی که قیمت در یک محدوده بین حمایت و مقاومت در نوسان است، میانگین متحرک معمولاً جایی در وسط آن محدوده قرار می‌گیرد و قیمت چندان به آن احترام نمی‌گذارد.

تصویر زیر یک نمودار قیمت با میانگین‌های متحرک 50 و 20 دوره را نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید، در طول دوره نوسان، میانگین‌های متحرک کاملاً اعتبار خود را از دست می‌دهند، اما به محض اینکه قیمت شروع به روند و نوسان می‌کند، دوباره به طور کامل به عنوان حمایت و مقاومت عمل می‌کنند.

میانگین‌های متحرک

بولینگر باند و پایان یک روند

بولینگر باند یک اندیکاتور تکنیکال است که بر اساس میانگین‌های متحرک ساخته شده است. در وسط بولینگر باند، میانگین متحرک 20 دوره را پیدا می‌کنید و باندهای بیرونی نوسانات قیمتی را اندازه‌گیری می‌کنند.

در طول دوره‌های نوسان، قیمت حول میانگین متحرک نوسان می‌کند، اما باندهای بیرونی همچنان بسیار مهم هستند. هنگامی که قیمت در طول یک دوره رنج به باندهای بیرونی برخورد می‌کند، اغلب می‌تواند نشان‌دهنده‌ی برگشت به سمت مخالف باشد، به خصوص اگر با یک رد شدن از قیمت همراه باشد. بنابراین، حتی اگر میانگین‌های متحرک در طول دوره‌های رنج اعتبار خود را از دست بدهند، بولینگر باند ابزاری عالی است که همچنان به شما امکان می‌دهد قیمت‌ها را به طور موثر تحلیل کنید. 

در طول روندها، بولینگر باند می‌تواند به شما کمک کند تا در معاملات خود باقی بمانید. در طول یک روند قوی، قیمت معمولاً از میانگین متحرک خود دور می‌شود، اما به باند بیرونی نزدیک می‌شود. هنگامی که قیمت دوباره میانگین متحرک را بشکند، می‌تواند نشانه‌ی تغییر جهت باشد. علاوه بر این، هر زمان که در طول یک روند شاهد شکسته شدن باند بیرونی باشید، اغلب نشان‌دهنده‌ی یک اصلاح قیمتی است - با این حال، تا زمانی که میانگین متحرک شکسته نشود، به معنای برگشت روند نیست.

میانگین‌های متحرک

همانطور که می بینید، میانگین های متحرک یک ابزار چندوجهی هستند که می توانند به روش های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. هنگامی که یک معامله‌گر مفاهیم مربوط به میانگین متحرک نمایی در مقابل میانگین متحرک ساده، اهمیت پیشگویی خود تحقق بخش و نحوه انتخاب دوره زمانی مناسب را درک کند، میانگین های متحرک به یک ابزار مهم در جعبه ابزار یک معامله‌گر تبدیل می شوند. 

s broker
s broker
s broker s broker
آخرین توییت
تکنیکال
#57
tweet number 57

قبل از اینکه بخواهید دکمه های خرید و فروش را فشار دهید و معامله باز کنید، مطمئن شوید که سناریویی که در نظر گرفته‌اید به شما تایید بدهد.