s broker
این 13 اشتباه رایج را در معامله های بعدی خود انجام ندهید

این 13 اشتباه رایج را در معامله های بعدی خود انجام ندهید

15 خرداد 1403
0 لایک
دقیقه
s broker

قبل از انجام معامله‌ی بعدی خود، کمی استراحت کنید و این فهرست اشتباهات رایج معامله‌گری را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که در معامله‌ی بعدی خود، از این اشتباهات دوری می‌کنید.

آیا فکر کردن درباره‌ی معامله‌ی بعدی خود، موجب می‌شود عرق کنید؟ یا باعث می‎شود که از شدت هیجان دچار رعشه شوید؟ اگر اینطور است، احتمالا دارید بر روی چیز اشتباهی تمرکز می‌کنید. یک معامله‌ی خوب، ساده، سرراست، و خسته‌کننده است. نباید عرق کنید یا دچار رعشه شوید.

صرفا چون معامله‌کردن کار ساده‌ای است، دلیل نمی‌شود که معاملات بعدی خود را خراب نکنید. برخی اشتباهات بخصوص را بارها و بارها در هنگام اجرای یک معامله‌ی جدید مشاهده می‌کنیم. خوشبختانه رفع‌کردن این اشتباهات، کار ساده‌ای ست.

معامله‌ی بعدی شما، اقدام ملموس بعدی شما در حرفه‌ی معامله‌گری است. همیشه بر روی معامله‌ی بعدی خود تمرکز کنید و آن را عاری از خطا کنید. نگاهی آینده‌نگر داشته باشید.

بررسی کنید و ببینید که آیا قرار است یکی از این اشتباهات رایج را در معامله‌ی بعدی شما مرتکب شوید یا خیر:

اشتباه 1 - در وضعیت جسمی و روحی خوبی قرار ندارید

معامله‌گری نیازمند تمرکز است و شما برای معامله‌ی بعدی خود به شرایط عالی نیاز دارید. معامله‌گری در زمانی که ناخوش یا دچار مشکل هستید، فکر خوبی نیست. احساسات به‌راحتی رسوخ می‌کنند و احتمال خراب‌کردن معامله‌ی خود بالا می‌رود.

معامله‌گری، شغل عادی شما نیست. صرفا حضورداشتن در کار به معنای کسب درآمد از آن نیست. حضور در این حرفه ممکن است به معنای ضررکردن باشد، علی‌الخصوص اگر نتوانید خوب معامله کنید.

معامله‌ی بعدی خود را انجام ندهید، مگر اینکه در وضعیت جسمی و روحی خوبی قرار داشته باشید.

اشتباه 2 - به یک یا چند معامله‌ی قبلی خود فکر می‌کنید

اگر دائما به آخرین معامله‌ی زیانده خود فکر می‌کنید، مفهومش این است که مشتاق به پس‌گرفتن زیان‌های خود هستید. زمانی که به سه معامله‌ی برنده‌ی اخیر خود فکر می‌کنید، حس می‌کنید که جادوگر بازار هستید و نمی‌توانید زیان کنید.

هر دو سناریوی فوق باعث می‌شوند ملاک‌های خود را تسهیل کنید و بیش از حد از اهرم استفاده کنید. اندیشیدن مداوم به عملکرد گذشته بر روی رفتار معامله‌گری شما همواره به بدترین شکل تاثیر می‌گذارد.

به یاد داشته باشید هر معامله‌ای که می‌توانید انجام دهید، مستقل از سایر معاملات است. اجازه ندهید که نتیجه‌ی آخرین معامله، نحوه‌ی ارزیابی  شما از ستاپ معاملاتی کنونی را تحت تاثیر قرار دهد.

بطور خلاصه، فکرکردن به معامله‌ی قبلی خود قبل از انجام معامله‌ی بعدی خود را متوقف کنید.

اشتباه 3 - می‌خواهید با سود معامله‌ی بعدی خود، یک خودروی جدید بخرید

معامله‌ی بعدی شما ممکن است برایتان یک خودروی جدید بخرد یا ممکن است نخرد. ولی اگر بخواهید معامله‌ی بعدی شما هزینه‌ی قبض یا اقلام لوکس را پرداخت کند، حساب معاملاتی خود را خراب خواهید کرد. 

وسوسه خواهید شد که اندازه‌ی موقعیت و تارگت معاملاتی خود را بر اساس قیمت ان خودروی لوکس تعیین کنید. وقتی چنین کاری می‌کنید، احتمال تقبل ریسک شما بالا می‌رود و انتظاری که از معاملات خود دارید دچار انحراف می‌شود. معاملات فوق‌العاده خوب خود را بخاطر یک تارگت سود غیرواقع‌گرایانه خراب نکنید. معامله‌گری مستمر طی معاملات متعدد به نتیجه می‌رسد.

زمانی که می‌خواهید با معامله‌ی بعدی خود یک خودرو بخرید، درواقع تمایلات خود را به بازار تحمیل می‌کنید. ولی بازار اهمیتی به شما نمی‌دهد. این مغایرت، دستورالعمل مصیبت است.

اشتباه 4 - از روی سر رفتن حوصله یا ترس معامله می‌کنید

معامله‌گری کسل‌کننده مشخصه‌ی معامله‌گری سودآور پایدار است. هیجان، مال قماربازهاست، نه معامله‌گران. تاکنون سعی کرده‌اید که بدون اینکه معامله‌ای انجام دهید بازار را به‌مدت یک فصل کامل مطالعه کنید؟

ممکن است حس کنید که منتظر سبزشدن علف هستید، اما این یک تمرین عالی برای معامله‌گران تازه‌کار است.

این تمرین، اهمیت صبر و انفعال را نهادینه می‌کند. شما بعنوان یک معامله‌گر نیاز نیست که همواره در موقعیت خرید یا فروش باشید. نداشتن موقعیت معاملاتی، خود یک موقعیت محسوب می‌شود. بسیاری از معامله‌گران این موضوع را درک نمی‌کنند.

توانایی بیرون‌ماندن از بازار در هنگام نداشتن برنامه‌ی معاملاتی، یک مهارت معامله‌گری ارزشمند است.

بیشتر معامله‌گران به‌دلیل ترس یا سر رفتن حوصله، نمی‌توانند این کار را بکنند. اگر کل روز را بنشینید و معامله نکنید، حوصله‌تان سر می‌رود. یا ممکن است بترسید که از حرکت بزرگ بعدی جا بمانید.

لانگ‌گرفتن، زمان دارد. شورت‌گرفتن، زمان دارد. و ماهی‌گیری، زمان دارد.

"جسی لیوِرمور"

اشتباه 5 - فراموش می‌کنید که انتظار خود را محاسبه کنید

انتظار جزو مفاهیم اصلی معامله‌گری است. معامله‌گران بدون متوجه‌شدن این مفهوم هرگز نباید اقدام به معامله کنند. هیچ‌چیزی در معامله‌گری قطعیت ندارد. از این‌رو، ما صرفا می‌توانیم به انتظاری که از بازار داریم متکی باشیم. از لحاظ آماری، ما فقط به یک انتظار معاملاتی اتکا می‌کنیم. 

شما باید قبل از معامله‌ی بعدی خود، احتمال برد و نسبت ریواردبه‌ریسک خود را برآورد کنید.

(احتمال باخت x ریسک) – (احتمال برد x ریوارد) = انتظار معاملاتی

اگر انتظار یک نتیجه‌ی مثبت (انتظار مثبت) را دارید، آن معامله را انجام دهید. اگر انتظار یک نتیجه‌ی منفی (انتظار منفی) را دارید، از آن معامله صرف‌نظر کنید.

این برآوردها ممکن است حالت فازی داشته باشند، اما این یک گام اساسی است. بدون هدف‌گرفتن انتظار مثبت، معامله‌گر صرفا یک قمارباز در لباس مبدل است.

اشتباه 6 - از برنامه‌ی معاملاتی خود منحرف می‌شوید

یک معامله که برنامه‌ی معاملاتی شما را نقض می‌کند را در نظر بگیرید. اگر آن معامله درنهایت به زیان منجر شود، به خود سرکوفت خواهید زد و بابت دنبال‌نکردن قوانین معاملاتی خود، افسوس خواهید خورد. اگر آن معامله درنهایت به برد منتهی شود، اجازه ندارید آن را به پای خود بنویسید، چراکه شما قوانین معاملاتی خود را دنبال نکردید. صرفا شانس خالص است. موفقیت آن معامله هیچ دخلی به شما ندارد.

علاوه‌بر این، معاملات بی‌برنامه جزو سوابق معاملاتی مداوم شما نیستند. درنتیجه کمکی به برنامه‌ی معاملاتی شما نمی‌کنند.

بطور خلاصه، معاملاتی که برنامه‌ی معاملاتی شما را نقض می‌کنند، ارزش انجام ندارند.

اشتباه 7 - فراموش می‌کنید که اعلانات خبری مهم را دنبال کنید

حتی اگر شما بر اساس اخبار معامله نمی‌کنید کماکان باید از اعلانات خبری یادداشت بردارید. ورود به معامله درست قبل از اعلام یک خبر، قمار است. شما نمی‌دانید که بازار چه واکنشی به آن خبر خواهد داد.

اگر ابزاری نیاز دارید که در این امر به شما کمک کند، بنده تقویم اقتصادی تریدر 98 را به‌شدت توصیه می‌کنم. هم کاربرپسند است و هم با منطقه‌ی زمانی شما هماهنگ می‌شود.

اشتباه 8 - سفارش حدضرر خود را خراب می‌کنید

راه‌های متعددی برای خراب‌کردن سفارش حدضرر وجود دارند.

  • نگذاشتن حدضرر : همیشه باید از سفارش حدضرر استفاده کنید.
  • عریض‌کردن حدضرر خود : سفارشات حدضرر برای محدودکردن ریسک هستند. زمانی که آن را عریض می‌کنید، کاربرد خود را از دست می‌دهد.
  • لغوکردن حدضرر خود : اگر حدضرر خود را لغو کنید، درواقع برنامه‌ی اولیه‌ی خود برای معامله را نقض می‌کنید. این یک نشانه‌ی آشکار است که در حال معامله‌گری بی‌اختیار هستید. باید فورا از تمام موقعیت‌های معاملاتی خارج شوید و کمی استراحت کنید.
  • وضع‌کردن یک حدضرر غیرمنطقی : اصلا و ابدا حدضرر خود را بر اساس میزانی که می‌خواهید ضرر کنید وضع نکنید. چون برای بازار اهمیتی ندارد. در اینجا نحوه‌ی وضع‌کردن حدضرر منطقی را یاد بگیرید

اشتباه 9 - برنامه‌ای برای تارگت خود ندارید

آیا تارگتی دارید؟ نیاز نیست تارگت بخصوصی برای معامله‌ی بعدی خود داشته باشید، ولی یک برنامه‌ی تارگت نیاز دارید. برنامه‌ی تارگت، نحوه و زمان خروج از معامله در زمانی که مطابق میل شما پیش می‌رود را معین می‌کند.

بسیاری از معامله‌گران بخاطر این توصیه‌ی معاملاتی که "اجازه دهید سودهایتان ادامه پیدا کنند"، موفق به تدوین برنامه‌ برای تارگت نمی‌شوند. هرچند اجازه‌ی رشد به سودهای خود به معنای نداشتن برنامه‌ی خروج در شرایط مطلوب نیست.

اگر برنامه‌ی تارگت نداشته باشید، حتی در شرایط مطلوب هم دائما دچار شک مجدد می‌شوید. حتی ممکن است درنهایت بخش اعظم سودهای خود را به بازار پس بدهید.

اگر ندانید چطور برداشت سود کنید، چطور می‌توانید به سوددهی برسید؟

اشتباه 10 - میانگین کم می‌کنید

میانگین کم‌کردن همیشه اشتباه نیست. اگر بعنوان بخشی از روش معامله‌گری شما قابل‌درک باشد و برای میانگین کم‌کردن برنامه چیده باشید، بلامانع است.

بعنوان مثال، ارزش منصفانه برای یک سهم را محاسبه کرده باشید. و آن سهم را یکبار در زمانی خریده‌ باشید که قیمت بازاری آن کمتر از ارزش منصفانه‌ای باشد که محاسبه کرده‌اید. فرض کنیم قیمت بازاری آن دائم افت می‌کند درحالیکه ارزش منصفانه‌ی آن ثابت است. در اینصورت، میانگین کم‌کردن صرفا با استراتژی معاملاتی شما سازگار است.

ولی در اکثر موارد، میانگین کم‌کردن ریسک را در پوزیشنی که موفق به اثبات خود نشده، افزایش می‌دهد. در آنصورت میانگین کم‌کردن به یک شکست فاجعه‎بار در مدیریت ریسک و عدم انضباط معاملاتی تبدیل می‌شود.

اشتباه 11 - دار و ندار خود را ریسک می‌کنید

به زبان ساده، مهم‌ترین قانون معامله‌گری، یعنی اندازه‌بندی موقعیت معاملاتی را نادیده می‌گیرید. محدودکردن ریسک خود، نیمی از بازی معامله‌گری است. پذیرش ریسک خوب، نیمه‌ی دیگر آن است.

زمانی که تمام دارایی خود را ریسک می‌کنید، نیمه‌ی اول بازی معامله‌گری را نادیده می‌گیرید. شاید در چند معامله‌ی معدود برنده شوید، اما درنهایت، حساب خود را از بین خواهید برد.

در معامله‌ی بعدی خود، کل دارایی‌تان را ریسک نکنید

اشتباه 12 - موفق نمی‌شوید سابقه‌ی معامله را ثبت کنید

سابقه‌ی تمام معاملات باید ثبت شوند. هر معامله‌ای که انجام می‌دهید، یک درس آموزشی ارزشمند است. از معاملات برنده و بازنده به یک اندازه یاد بگیرید.

ثبت سابقه‌ی معامله باید با کمترین تاخیر ممکن انجام شود. این کار برای یادداشت‌کردن مشکلات احساسی و انضباطی خود به‌شدت مهم است. اگر این مشکلات را فورا یادداشت نکنید، تمایل عجیبی به محوشدن در ذهن شما دارند.

شیوه‌ای مخصوص خود برای ثبت سابقه‌ی هر معامله ایجاد کنید. قاعدتا باید جزییات کافی برای بازسازی آن معامله ثبت کنید. این جزییات شامل دلایل شما برای انجام آن معامله و احساسات شما در طول فرایند معامله‌کردن می‌شود.

اشتباه 13 - معامله را بیش از حد تحلیل می‌کنید

شما باید از تک‌تک معاملات خود درس بگیرید، اما معامله‌ی بعدی خود را بیش از اندازه تحلیل نکنید. یک معامله بیش نیست.

از هر معامله‌ی واحد می‌توانید فقط دو چیز یاد بگیرید.

  • آیا قوانین معاملاتی خود را دنبال کرده‌اید؟
  • آیا احساسات خود را تحت کنترل گرفته‌اید؟

برای یادگیری نکاتی فراتر از این، باید مجموعه‌ای از معاملات را تحلیل کنید. از روی مجموعه‌ای از معاملات، می‌توانید زمان‌هایی که استراتژی شما بهترین عملکرد را در طول روز دارد را استنباط کنید. همچنین می‌توانید بررسی کنید که آیا تحلیل پرایس‌اکشن شما در مسیر درست قرار دارد یا خیر. 

به یاد داشته باشید که یک معامله‌ی بازنده همیشه یک معامله‌ی بد نیست.

معاملات بازنده را بیش از حد تحلیل نکنید. این گام معمولا اولین گام برای جستجوی بی‌پایان نقشه‌ی گنج است.

معامله‌ی بعدی خود را عاری از اشتباه انجام دهید

این اشتباهات رایج، هیچ ربطی به برنامه‌ی معاملاتی شما ندارند. برای رسیدن به سوددهی، کماکان به یک برنامه‌ی معاملاتی درست احتباج دارید. بنابراین، ممکن است حتی علیرغم اجتناب از این اشتباهات، به یک معامله‌گر دائما سودساز تبدیل نشوید.

هرچند، اگر به هر نحو از ان اشتباهات دوری کنید، قطعا از اکثر معامله‌گران جلوتر خواهید بود. و برای موفق‌شدن در این عرصه‌ی رقابتی، به این مزیت نیاز دارید.