s broker
10 اشتباه معاملاتی که در معاملات فارکس باید از آن‌ها اجتناب کنید

10 اشتباه معاملاتی که در معاملات فارکس باید از آن‌ها اجتناب کنید

18 تیر 1402
0 لایک
دقیقه

خطای انسانی در بازار فارکس رایج است و اغلب منجر به اشتباهات معاملاتی آشنا می‌شوند. این اشتباهات معاملاتی به ویژه درمورد معامله گران تازه کار و مبتدی، به طور منظم اتفاق می‌افتند. آگاهی از این خطاها می‌تواند به معامله گران کمک کند تا در معاملات فارکس خود، کارآمدتر عمل کنند. اگر چه همه معامله گران بدون در نظر گرفتن تجربه، مرتکب اشتباهات معاملاتی می‌شوند، درک منطق پشت این اشتباهات ممکن است اثر گلوله برفی در موانع معاملاتی را محدود کند. در این مقاله، ده اشتباه اصلی معاملاتی و راه‌های غلبه بر آن‌ها بیان می‌شوند. این اشتباهات بخشی از یک فرایند یادگیری مداوم هستند که طی آن معامله گران باید به طور معمول، آن‌ها را بشناسند تا از تکرار اشتباهات جلوگیری کنند.

توجه به این نکته مهم است که معامله به صورت اجتناب ناپذیری با ضرر و زیان همراه است، اما می‌توان با حذف خطا/اشتباه انسانی، این موارد را به حداقل رساند.

قبل از انجام معاملات در فارکس، این 10 اشتباه معاملاتی گسترده که باید از آن‌ها دوری کنید را در نظر بگیرید، زیرا در بخش بزرگی از معاملات ناموفق نقش دارند.

اشتباه 1- نداشتن برنامه معاملاتی

معامله گران بدون برنامه معاملاتی معمولا به صورت تصادفی عمل می‌کنند زیرا هیچ ثباتی در استراتژی آن‌ها وجود ندارد. استراتژی‌های معاملاتی، دستورالعمل‌ها و رویکردهای از پیش تعریف شده‌ای برای هر معامله دارند. این امر، مانع از تصمیم گیری غیرمنطقی معامله گران به دلیل حرکات نامطلوب می‌شود. داشتن یک استراتژی معاملاتی کلیدی است، زیرا دور شدن از مسیر آن استراتژی، ممکن است منجر به فرو رفتن معامله گران در قلمروی ناشناخته با توجه به سبک معاملاتی شود؛ که در نهایت منجر به اشتباهات معاملاتی به دلیل ناآشنایی می‌شود. استراتژی‌های معاملاتی باید روی یک حساب دمو، آزمایش شوند. هنگامی‌که معامله گران راحت هستند و آن استراتژی را درک می‌کنند، می‌توانند آن را روی حساب واقعی اجرا کنند.

اشتباه 2- لوریج بیش از حد

مارجین/لوریج به استفاده از پول قرض گرفته شده برای باز کردن پوزیشن‌ها در بازار فارکس اشاره دارد. در حالی‌که این ویژگی به سرمایه شخصی کم‌تری در هر معامله نیاز دارد، امکان افزایش ضرر وجود دارد. استفاده از لوریج، سود و زیان را افزایش می‌دهد، بنابراین مدیریت مقدار لوریج، بسیار مهم است.

بروکرها (کارگزاران) نقش مهمی در حفاظت از مشتریان خود دارند. بسیاری از بروکرها، سطوح لوریج غیرضروری مانند 1:1000 را ارائه می‌دهند که معامله گران تازه کار و حتی معامله گران باتجربه را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. بروکرهای رگوله شده (Regulated)، لوریج را به سطوح مناسبی که توسط مقامات مالی هدایت می‌شوند، محدود می‌کنند. این نکته باید در هنگام انتخاب یک بروکر مناسب، در نظر گرفته شود.

اشتباه 3- نداشتن افق زمانی

سرمایه گذاری در زمان با استراتژی معاملاتی که اجرا می‌شود، کار می‌کند. هر رویکرد معاملاتی، خود را با افق‌های زمانی متفاوت هماهنگ می‌کند، بنابراین درک استراتژی منجر به اندازه گیری بازه زمانی تخمینی مورد استفاده در هر معامله می‌شود. برای مثال، یک اسکالپر تایم فریم‌های کوتاه‌تری را هدف قرار می‌دهد، در حالی‌که positions traderها از تایم فریم‌های طولانی‌تر استفاده می‌کنند. گستره زمانی استراتژی‌های مختلف فارکس را بررسی کنید.

اشتباه 4- تحقیقات حداقلی

معامله گران فارکس برای به کارگیری و اجرای یک استراتژی معاملاتی خاص، ملزم به انجام تحققیات مناسب هستند. مطالعه بازار به همان شکلی که هست، روندها، زمان‌بندی نقاط ورود و خروج و تاثیرات فاندامنتال را روشن می‌کند. هر چه زمان بیشتری به بازار اختصاص داده شود، درک بهتری از محصول آن خواهید داشت. در بازار فارکس، تفاوت‌های ظریفی بین جفت ارزهای مختلف و نحوه کار با آن‌ها وجود دارد. این تفاوت‌ها برای موفقیت در بازار انتخاب شده، نیاز به بررسی کامل دارند.

از واکنش به رسانه‌ها و توصیه‌های بی‌اساس بدون تایید استراتژی و تحلیل به کار گرفته شده، باید اجتناب کرد. این یک اتفاق رایج در بین معامله گران است؛ بدین معنا نیست که نکات و اخبار و انتشارات رسانه‌ای نباید در نظر گرفته شوند، بلکه باید قبل از اقدام بر اساس آن اطلاعات، به طور سیستماتیک بررسی شوند.

اشتباه 5- نسبت ریسک به ریوارد ضعیف

نسبت‌های مثبت ریسک به ریوارد، اغلب توسط معامله گران نادیده گرفته می‌شوند، که می‌تواند منجر به مدیریت ریسک ضعیف شود. نسبت ریسک به ریوارد مثبت مانند 1:2 به سود بالقوه‌ی دو برابر زیان احتمالی در معامله اشاره دارد. نمودار زیر یک معامله لانگ (خرید) EUR/USD را با نسبت ریسک به ریوارد 1:2 نشان می‌دهد. معامله در سطح 1.12698 با حد ضرر 1.12598 (10 پیپ( و حد سود 1.12898 (20 پیپ) باز شده است. یک شاخص موثر برای کمک به شناسایی سطوح استاپ و لیمیت در فارکس، Average True Range (ATR) است که از نوسانات بازار برای قرار دادن نقاط ورود و خروج استفاده می‌کند.

اشتباه 6- معامله هیجانی (معامله بر اساس احساسات)

معامله بر اساس احساسات اغلب منجر به معاملات غیرمنطقی و ناموفق می‌شود. معامله گران، اغلب پس از ضرر در یک معامله، پوزیشن‌های اضافی را برای جبران ضررهای قبلی باز می‌کنند. این معاملات معمولا پشتوانه آموزشی ندارند، چه از نظر تکنیکالی و چه از نظر فاندامنتالی. برنامه‌های معاملاتی برای جلوگیری از این نوع معاملات است که وجود دارند، بنابراین، ضروری است که این طرح‌ها به دقت دنبال شوند.

اشتباه 7- سایز غیرمعقول معاملات

سایز معامله برای هر استراتژی معاملاتی بسیار مهم است. بسیاری از معامله گران، سایزهای نامناسب و غیرمرتبط با سایز حساب خود را معامله می‌کنند. با این کار، ریسک افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند به طور بالقوه موجب از بین رفتن کل موجودی حساب شود. توصیه می‌شود که حداکثر 2% از کل حساب خود را در معرض ریسک قرار دهید. به عنوان مثال، اگر حساب شما 10000 دلار است، حداکثر 200 دلار ریسک برای هر معامله پیشنهاد می‌شود. اگر معامله گران این قانون کلی را رعایت کنند، ریسک overexposing حساب از بین می‌رود. ریسک overexposing یک حساب در یک بازار خاص بسیار خطرناک است.

اشتباه 8- معامله در بازارهای متعدد

معامله در چند بازار، به معامله گران اجازه می‌دهد تجربه لازم برای کسب مهارت در این بازارها را به دست آورند. بسیاری از معامله گران مبتدی فارکس به دلیل عدم درک، به دنبال معامله در چندین بازار (بدون موفقیت) هستند. این کاری است که در صورت نیاز باید در یک حساب دمو انجام شود.

معاملات بیش از حد (Noise trading) و غیرمنطقی، اغلب معامله گران را به انجام معاملات بدون توجه به مباحث تکنیکالی/فاندامنتالی در بازارهای مختلف سوق می‌دهد. به عنوان مثال، شور و شوق بیت کوین در سال 2018 بسیاری از noise traderها را در زمان نامناسبی جذب کرد. متاسفانه بسیاری از معامله گران وارد مرحله FOMO یا Euphoria چرخه بازار شدند که منجر به زیان قابل توجهی شد.

اشتباه 9- مرور نکردن معاملات

استفاده مکرر از ژورنال معاملاتی به معامله گران این امکان را می‌دهد که معایب احتمالی و جنبه‌های موفقیت آمیز استراتژی‌های خود را شناسایی کنند. این امر، درک کلی معامله گران از بازار و استراتژی آینده را افزایش می‌دهد. مرور معاملات نه تنها خطاها را برجسته می‌کند، بلکه جنبه‌های سودمند را نیز نشان می‌دهد، که باید به طور مداوم تقویت شوند.

اشتباه 10- انتخاب یک بروکر نامناسب

بروکرهای CFD متععدی در سراسر جهان وجود دارند، بنابراین انتخاب بروکر مناسب می‌تواند دشوار باشد. داشتن ثبات مالی و مقررات مناسب قبل از افتتاح حساب در یک بروکر ضروری است. این اطلاعات باید به راحتی در وبسایت بروکر در دسترس باشد. بسیاری از بروکرها، برای دور زدن مقررات قضایی سخت‌گیرانه کشورهایی مانند ایالات متحده (قانون بورس کالا) و بریتانیا (FCA)، در کشورهایی رگوله شده‌اند که دستورالعمل‌های ضعیفی دارند.

امنیت مهم‌ترین نکته است. با این حال، راحت بودن و سهولت اجرای پلتفرم نیز در انتخاب یک بروکر مهم هستند. قبل از معامله با سرمایه اصلی، باید زمان کافی برای عادت کردن به پلتفرم و هزینه‌های آن در نظر گرفته شود.

معرفی معتبرترین و بهترین بروکر های فارکس

داشتن یک نسبت مشخص در ذهن، به مدیریت انتظارات معامله گران کمک می‌کند، این نکته مهمی است، زیرا به عقیده‌ی بسیاری از افراد، مدیریت ریسک نادرست اشتباه شماره یک معامله گران است.

اشتباهات معاملاتی فارکس: جمع‌بندی

قبل از انجام هرگونه معامله، داشتن اساس فاندامنتال صحیح برای معامله کردن مهم است. صرف زمان برای درک بایدها و نبایدهای معاملات فارکس، در آینده به سود معامله گران خواهد بود. همه معامله گران در نهایت، مرتکب اشتباه می‌شوند، اما به حداقل رساندن آن‌ها و همچنین حذف اشتباهات تکراری باید تمرین شوند و به رفتار مورد انتظار تبدیل شوند. تمرکز اصلی این مقاله، پایبندی به یک برنامه معاملاتی با مدیریت ریسک مناسب و یک سیستم مرور مناسب است.